فعال عرصه قرآنی؛

تفاسیر آسان‌فهم از قرآن برای مردم ارائه شود

طلبه حوزه علمیه با بیان اینکه شرح و تبیین تفاسیر آسان‌فهم موجب ترویج آموزه‌های قرآنی در جامعه می‌شود، گفت: اگر خود قرآنی‌ها به دستورات قرآن عمل کنند، خودبه‌خود گرایش جامعه به قرآن و تأثیر معارف این کتاب آسمانی در متن زندگی مردم بیشتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید حسین نورانی با اشاره به این‌که امسال برای نخستین‌بار در مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کرده بود، بیان کرد: به لطف الهی به مرحله نهایی رشته تفسیر بخش معارفی چهل و ششمین دوره این مسابقات که در شهر قم برگزار شد، راه یافتم.
وی که اهل شهرستان ساری است با بیان اهمیت معنویت در زندگی انسان گفت: انس با قرآن و انجام فعالیت‌های قرآنی سبب افزایش معنویت در زندگی فردی و اجتماعی انسان و همچنین در کار و شغل او می‌شود.
وی پرورش در خانواده‌ای مذهبی را یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش خود به قرآن و معارف اسلامی دانست و اظهار کرد: لازم است تا راهکارهای نشر و ترویج معارف قرآن در جامعه مانند برگزاری مسابقات متنوع و اجرای سخنرانی‌های شیرین معارفی دنبال شود، ضمن آن که شرح و تبیین تفاسیر آسان‌فهم یکی دیگر از این راهکارهاست.
نورانی با تأکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین راهکارهای ترویج و تعمیق معارف و فرهنگ قرآنی در جامعه، عمل به دستورات قرآن توسط خود فعالان قرآنی و دست‌اندرکاران این عرصه است افزود: اگر خود قرآنی‌ها به دستورات قرآن عمل کنند،  خودبه‌خود گرایش جامعه به قرآن و تأثیر معارف این کتاب آسمانی در متن زندگی مردم بیشتر می‌شود.
وی با یادآوری روایت «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا» گفت: مبلغان موظف‌اند کلام شیرین ائمه (ع) را به مردم برسانند و ابلاغ کنند، همچنان ‌که امام معصوم (ع) فرمود اگر مردم زیبایی‌ها و محاسن کلام ما را می‌دانستند حتماً از ما تبعیت می‌کردند، بنابراین فهم کلام ائمه (ع) باید در جامعه محقق شود تا زمینه برای عمل به این دستورات نورانی هم فراهم باشد.
این فعال عرصه قرآنی بر این باور است که اطلاعات مردم از معارف قرآن و اهل‌بیت (ع) باید بیشتر و بیشتر شود و به‌صرف جزئیات و قطراتی از این دریای بیکران محدود نشود.
وی برگزاری مسابقات قرآنی به‌ویژه در بخش معارف قرآن را مهم توصیف کرد و خواستار برگزاری مسابقات تفسیر تخصصی قرآن کریم و پرورش نخبه‌های قرآنی توسط سازمان‌ها و نهادهای مسئول شد.
نورانی در پاسخ به این پرسش که از بین عناصری مانند خانواده، مسجد، مدرسه، رسانه و سازمان‌های فرهنگی و تبلیغی، کدام‌یک تأثیر بیشتری در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه دارد خاطرنشان کرد: قطعاً خانواده در رأس این هرم قرار دارد و هر فرد می‌تواند در خانه، دین‌دار یا بی‌دین بار بیاید، ضمن آن که سایر عناصر به‌ویژه مساجد، نظام آموزشی و رسانه‌ها هم باید نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این عرصه داشته باشند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/47161
اخبار مرتبط

نظرات شما