متخصص گفتاردرمانی در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛

عدم شناخت مناسب خانواده ها از فوائد گفتاردرمانی

متخصص گفتاردرمانی با اشاره به اینکه هیچ دو کودکی در یک خانواده شبیه یکدیگر نیستند، گفت: هنوزگفتاردرمانی دربین بسیاری ازخانوادها ناآشناست و والدین زمانی برای درمان کودک خود به گفتار درمان مراجعه می کنند که بسیار دیر می باشد.

 معصومه طاهری متخصص گفتاردرمانی  در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اختلالات گفتار وزبان و نحوه درمان آن، اظهار داشت: گفتاردرمانی علمی است که به ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان می پردازد و مراجعین گفتاردرمانی افردای هستند که شامل یکی از اختلالات لکنت زبان ، اوتیسم، کم شنوایی و... می باشند.

وی ادامه داد: گفتار تفاوت انسان باسایرموجودات می باشد، آغازگفتاردرکودک ازسلامت رشد ذهنی ،حسی و حرکتی تفکردرکودک حکایت میکند؛ بنابراین کودکانی که توانایی کلامی خوبی دارنددرفعالیت های درسی موفق تر هستندوبه راحتی می تواننددیگران راتحت تاثیرقراردهند.
این متخصص گفتار درمانی با اشاره به عوامل موثردرآموختن گفتار، گفت: سلامت جسمی ،سلامت ذهنی ،اوضاع مناسب اجتماعی واقتصادی ،علاقه کودک به ایجادارتباط ،تعدادافرادخانواده،میزان صحبت کردن والدین باکودک وتماس باهمسالان  از عوامل موثر در آموختن گفتار در انسان ها می باشد.

وی اضافه کرد: وجودضعفهای حسی مثل کم شنوایی،حرکتی (فلج مغزی)، ذهنی (عقب ماندگی ذهنی )، اوتیسم ،میکروسفال ،سندروم دان ؛ ضعف درقوای هوشی ویادگیری ؛ وجودنقایص درساختمان اندام های گویایی مثل شکاف کام از جمله عوامل ایجادکننده اختلالات گفتاروزبان می باشد.

طاهری بیان داشت: اکثر بیماران ما کسانی هستند که مشکل گفتاری دارند و این بیماران زمانی به پزشک گفتاردرمان مراجعه می کنند که این مشکل برای آنها حاد شده باشد؛ به عنوان مثال کودکی که در مهد و مدرسه به درستی صحبت نمی کند از طریق معلم و یا پزشک به گفتاردرمانی ارجاع داده می شود.

عدم شناخت مناسب خانواده ها از فوائد گفتاردرمانی

وی خاطرنشان کرد: هنوزگفتاردرمانی دربین بسیاری ازخانوادها ناآشناست به همین دلیل کسانی که این مشکل را دارند بسیار دیر به گفتاردرمان مراجعه می کنند مگر اینکه کودک آن ها در بدو تولد یک بیماری مادر زادی مانند سندروم دان و یا کم شنوایی داشته باشد که در این صورت والدین مجبور هستند در سنین پایین کودک خود را برای گفتاردرمانی بیاورند، اما در برخی از کودکان که به طور واضح صحبت نمی کنند والدین صبر می کنند تا مشکل حاد شود و یا پزشک تجویز گفتاردرمان را انجام دهد بعد به ما مراجعه کنند.

استفاده نادرست از صدا عاملی برای اختلال صوت در افراد

این متخصص گفتار درمانی با اشاره به اینکه برخی بیماران در سنین بالا هم نیازمند گفتاردرمانی هستند،ابراز داشت: این افراد بیمارانی هستند که دچار سکته و یا صرع شده اند و یا برخی بیمارانی که بیماری های عصبی و عضلانی دارند و یا جراحی تومور انجام داده و یا تصادف کرده اند و یا افرادی که بدلیل استفاده نادرست از صدا دچار اختلال صوت می شوند مانند قاریان قرآن ، مداحان ومعلمین که نیازاست به گفتاردرمان مراجعه کنند.
تکلم کودکان را جدی بگیریم
وی ادامه داد: کودکان یکی از قشرهای مراجعه کننده به گفتاردرمان می باشد که دلایل متعددی می تواند داشته باشد؛ یکی از این دلایل ورود یک‌بار کودک به اجتماع و مواجه شدن با تمسخرِ و خنده دیگران و اطرافیان نسبت به آنها می باشد، به عنوان مثال وقتی کودک در گفتار مشکل دارد پدر مادر به امید اینکه او خوب می شود اقدامی نمی کنند تا اینکه کودک وارد مدرسه و یا مهدکودک می شود، در این مکان ممکن است توسط کودکان دیگر مسخره شود و یا این کودک را در بازی های خود به دلیل نفهمیدن حرف های او راه ندهند و کودک هم دچار اختلالات بیشتری می شود.

طاهری افزود: برخی خانواده ها که دید بازتری دارند و به این گونه مسائل اهمیت بیشتری می دهند در سنین پایین به گفتار درمان مراجعه می کنند و به دنبال دلیل این مشکل و بهبودی آن می باشند.

وی عنوان داشت: از راه حل های درمان این نوع بیماری ها ابتدا جلسات گفتار درمانی می باشد و در ادامه محیط خانه و نحوه و نوع برخورد مادر با کودک هم از دیگر راه های درمان و بهبودی این بیماری می باشد.
والدین برای کودکان خود زمان بازی و آموزش داشته باشند
این متخصص گفتاردرمانی تاکیدکرد: امروزه با آپارتمانی شدن خانه ها و بیش فعالی کودکان، تحرک و بازی کردن آنها بسیار کاهش یافته است و از طرفی هم شاغل بودن پدر و مادر و نداشتن زمان برای کودک در مسئله آموزش و بازی از دلایل این مسئله می باشد.
وی افزود: والدین می توانند بجای خرید هر نوع وسایل بازی برای کودک اسباب بازی های فکری وآموزشی و تخیلی تهیه کنند تا کودک مطالب آموزشی متناسب با سن خود را ازطریق بازی و در محیط خوشایند و آرام منزل ازطریق بازی با والدین یادبگیرد.

کودکان زیر سه سال از تبلت فقط دو ساعت در روز استفاده کنند

طاهری در ادامه به تبلت اشاره کرد و گفت: از طرفی هم یک کودک یک تا سه ساله نباید ساعت زیادی را با تبلت سرگرم باشد ، برای کودکی با این سن در روز یک الی دو ساعت کافی می باشد و اگر کودک اصرار بر استفاده بیشتر دارد باید دقت کنیم تا این استفاده از موارد آموزشی و موزیک های شاد کودکانه باشد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که برخی والدین به دلیل رسیدگی به فعالیت های منزل برای کودک انیمیشنی را پخش می کنند تا او سرگرم شود اما والدین به این موضوع دقت نمی کنند که آیا این انیمیشن برای کودک مفید و آموزنده است یا نه؟ پس والدین باید در پخش انیمیشن و خرید وسایل بازی برای کودک خود دقت داشته باشند تا علاوه بر سرگرم شدن کودک، آموزنده هم باشد.
هیچ دو کودکی شبیه هم نیستند
این متخصص گفتاردرمانی بااشاره به فرزندان یک خانواده، عنوان داشت: میزان آموزش و رشد ذهنی هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است؛ امکان دارد کودکی دقیقا با متناسب سن خود پیش برود ولی کودک دیگر را باید کمک کرد تا با هم سن های خود پیش برود ؛ پس نباید والدین تفکر کنندکه کودک اول آنها همه چیز را خود یادگرفت کودک دوم هم همینگونه می باشد و نیازی به آموزش ندارد؛ گاهی اوقات کودک نیازدارد که والدین برای آموزش به او وقت بگذارند وبرای او اسباب بازی آموزشی متناسب با سنش خریداری کنند.

کودکان را با یکدیگر مقایسه نکنید

وی بیان داشت: مسئله بعدی والدین نباید کودکان خود را با یکدیگر مقایسه کنند چرا که از لحاظ روحی تأثیر زیادی بر روی کودک خواهد داشت و مجموع این مسائل باعث افسردگی کودک و در نهایت هم ایجاد مشکل تکلم و صحبت کردن خواهد شد.
طاهری تصریح کرد: والدین با کودکان به پارک، استخر، سینما و محیط های اجتماعی بروند و با آنها صحبت کنند، همه این اقدامات آسان و پیش پا افتاد عاملی برای عدم بروز این بیماری می باشد.
برخی بیماری های مادرزادی است
وی افزود: البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که در مواقعی این بیماری مادرزادی هم می باشد که مادران باردار می توانند با انجام آزمایش های غربالگری درسه ماهه اول وسه ماهه دوم بارداری از بروز این مشکلات جلوگیری کنند و اگر ازدواج فامیلی دارند حتما آزمایش های ژنتیک را انجام دهند .

انتهای پیام/160

http://qomefarda.ir/454
اخبار مرتبط

نظرات شما