گزارش قم فردا به مناسبت فرار رسیدن رمضان؛

توصیه‌های تغذیه‌ای کارشناسان برای روزه‌داران

تغذیه نامناسب و نبود فعالیت بدنی کافی به دلیل ترس از تشنگی و گرسنگی باعث ایجاد برخی از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست در بین روزه‌داران می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اینکه ماه رمضان یکی از ماه‌های پربرکت الهی است؛ اما ترس از گرسنگی و غذا نخوردن برای مدت طولانی، این ماه مبارک را برای بعضی از افراد تلخ و تا حدودی ترسناک می‌کند؛ اما با رعایت تغذیه مناسب در این ماه به‌راحتی می‌توانیم در این ماه پربرکت هم روزه‌دار باشیم و هم فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهیم.
طبق اعلام کارشناسان پزشکی روزه می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت افراد روزه‌دار داشته باشد، همچنین سلامت روانی را تقویت می‌کند، خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. اما شرط چنین چیزی رعایت یک رژیم غذایی سالم است.
تغذیه در ماه رمضان باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند مواد لازم بدن  همچون کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی را در زمان روزه‌داری تأمین کند. یعنی به‌جای افزایش میزان حجم غذاخوردن بهتر است غذاهای مقوی که مواد لازم بدن را تأمین می‌کنند را میل کنیم.

روزه را با مایعات گرم باز کنید
این در حالی است که  دکتر مجید کاراندیش با اشاره به نوشیدن مایعات گرم و پرهیز از نوشیدن آب سرد و نوشابه هنگام افطار، می‌گوید: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به‌این‌ترتیب اشتها کنترل میشود. نوشیدن چای کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم‌روغن و یا شله‌زرد در وعده افطار توصیه می‌شود. نان، پنیر و سبزی و به همراه  مغز گردو برای افطار غذای مناسبی است. مصرف سوپهای ساده هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: برای تأمین آب ازدست‌رفته بدن توصیه می‌شود در فاصله زمانی افطار تا سحر آب و مایعات کافی مصرف شود. وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود بافاصله زمانی مناسب از خواب بیدار شوند تا وعده سحری را با آرامش مصرف کنند.



هنگام افطار و سحری از مصرف چه مواد غذایی باید اجتناب کنیم؟
یکی از عادات غلط غذایی روزه‌داران این است که به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار آب سرد، نوشابه و یا غیره استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود افطار خود را با کمی آب گرم و یا چای آغاز کنند.
پس از آن می‌توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند؛ زیرا این دو سبب کنترل اشتها می‌شود و از بیش خواری به هنگام افطار ممانعت می‌کند. علاوه‌برآن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است؛ لذا توصیه می‌شود که در وعده افطار حتی‌المقدور ۵-۳ عدد خرما مصرف شود.
از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود. به‌طورکلی توصیه می‌شود به‌جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود.
 افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه‌وزن را به دنبال خواهد داشت. مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود. بعد از صرف سحری نیز بسیاری از هم‌وطنان عزیز از بیم تشنگی در طول روز به مقدار فراوان آب می‌نوشند که کار درستی نیست.

استفاده از غذاهای مناسب برای وعده سحری و افطار
این در حالی است که دکتر عبداله پور عضو دانشگاه علوم پزشکی و کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه‌به فرارسیدن ماه مبارک توصیه داریم در وعده‌های سحری و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند و شکر پرهیز شود.
وی ادامه داد:  از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب نمائید چون چای باعث افزایش دفع ادرار و ازدست‌رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود.
این کارشناس تغذیه افزود: همچنین روزه‌داران از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند چرا که دیرهضم و سبب می‌شود که به هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش پیدا کند.



شایع‌ترین مشکل گوارشی در روزه‌داران ابتلا به یبوست است
البته تمام این توصیه‌های تغذیه‌ای از سوی کارشناسان امر از رسانه‌های مختلف اعلام می‌شود؛ اما بازهم این مسائل به دلایل مختلف از سوی برخی از افراد رعایت نمی‌شود و همین موضوع باعث ایجاد مشکل در روزه‌داری برای آنها می‌شود.
اما همین تغذیه نامناسب و در کنار آن عدم تحرک به دلیل ترس از تشنگی و گرسنگی باعث ایجاد یبوست که یکی از بیماری‌های شایع در ماه رمضان در بین روزه‌داران است می‌شود.
از همین رو دکتر حیدری با اشاره به راه‌های جلوگیری از این بیماری گفت: باید مصرف سبزی در وعده افطار قرار بگیرد و همچنین استفاده از مقادیر کافی میوه، سبزی و آب و همچنین فعالیت بدنی، بهترین روش برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.
مصرف میوه و سبزی و فعالیت بدنی بهترین روش برای پیشگیری از یبوست
از طرفی هم میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه دراین‌خصوص افزود: شایع‌ترین مشکل گوارشی در روزه‌داران ابتلا به یبوست است که با رژیم غذایی مناسب می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد.
وی افزود: براین اساس خوردن میوه جات، هم چون خیسانده ی برگ آلو، انجیر، هندوانه و مصرف روغن زیتون به همراه غذا در پیش گیری از یبوست بسیار مؤثرست.

یکی از موارد دیگر که در این ماه می‌تواند مشکلات بیشتری برای مؤمنین روزه دارد ایجاد کند مصرف نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه است.  مصرف نوشابههای گازدار در ماه رمضان موجب تحریک معده به‌خصوص در افراد مبتلا به التهاب معده (گاستریت) می‌شود.
از طرفی باید در این ایام از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد تشنگی می‌شود جلوگیری کرد. برخی از غذاها مانند کله‌پاچه و سیرابی باعث تشنگی فراوان در طول روز می‌شود که نباید این غذاها در ماه رمضان میل شود؛ اما اگر کسی تمایل به خوردن این غذاهای پرچرب را دارد باید به‌صورت کم‌ آب، کم‌نمک و در وعده افطار مصرف شود.
همچنین برای جلوگیری از تشنگی شدید در ماه رمضان همواره باید از نوشیدنی‌های ولرم و شربت‌هایی همچون آبلیمو، سکنجبین و سرکه‌شیره و خاکشیر استفاده شود و از نوشیدن آب یخ خودداری کرد.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/47979
اخبار مرتبط

نظرات شما