به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی؛

تفکر جهادی گره‌گشای مشکلات کشور

تشکیل بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی و پیشرفت کشور با فعالیت‌های جهادی توسط جهادگران مؤمن و انقلابی صورت گرفت تا گره‌گشای مشکلات کشور و قشر محروم جامعه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» روز ۱۷ اردیبهشت سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری است؛ بعد از اینکه وزارت جهاد سازندگی منحل و با وزارت کشاورزی ادغام شد، رهبر معظم انقلاب فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را در سال ۱۳۷۹ دادند و این شجره طیبه که همان جهادگران انقلابی هستند؛ از زمان انقلاب تا کنون توانسته‌اند اقدامات بسیار خوبی در جهت رفع محرومیت برای کشورمان به ارمغان آورند.

بسیج سازندگی گره‌گشای مشکلات کشور است


در همین زمینه سردار محمدرضا موحد در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: بعد از انحلال جهاد سازندگی اقدامات جهادی به مشکل خورد که رهبر انقلاب اسلامی شخصاً دستور تأسیس بسیج سازندگی را دادند که یک نقطه عطف برای محرومیت‌زدایی بود.

فرمانده سپاه قم ادامه داد: بسیج سازندگی گره‌گشای مشکلات مردم کشور است قرارگیری بسیج کنار مردم و ولایت مانند یک سیل خروشان سد مشکلات را در هم می‌شکند.

وی بیان داشت: محرومیت‌زدایی، حرکت‌های جهادی، انجام پروژه‌های عمرانی و خدماتی که سایرین ورود نمی‌کنند از وظایف بسیج سازندگی است در پروژه‌های آب‌رسانی که در بیدهند و کرمجگان افتتاح شد بخش‌های دیگر به علت سختی کار ورود نکردند؛ اما بسیج سازندگی با هزینه کمتر ورود کرد و به مردم خدمت کرد.

موحد با بیان اینکه جز با کار جهادی این کارها به ثمر نخواهد رسید، گفت:  در کل کشور قرار شد آبرسانی به بیش از ۸ هزار روستا توسط بسیج سازندگی آب‌رسانی انجام شود مدت این پروژه‌های سه‌ساله بود؛ اما در استان قم پروژه‌های آبرسانی دوساله تحویل داده شد راه روستایی و آب روستایی در اولویت بسیج سازندگی است.

فرمانده سپاه قم افزود: به فرموده رهبر انقلاب گفتمان جهادی باید تبدیل به یک گفتمان عمومی  شود و عموم مردم با بسیج همراهی کنند تا عقب‌ماندگی‌ها جبران شود بسیج سازندگی همیشه سراغ کارهای روی زمین‌مانده می‌رود.

موحد تأکید کرد: بسیج سازندگی در آنجایی که نهادها و سازمان‌های دیگر و یا پیمانکاران شخصی نتوانند کاری انجام دهند و خدمتی روی زمین‌مانده باشد ورود می‌کند، دقیقاً مانند همین پروژه آبرسانی به روستای بیدهند و کرمجگان قم که به دلیل کوهستانی و سخت بودن شرایط کسی حتی با چندین برابر هزینه هم ورود نمی‌کرد پروژه را به عهده گرفت تا مردم این روستاها از آب شرب بهداشتی محروم نمانند.

وی تصریح کرد: هرجا خدمت به مردم نیاز باشد با همه شرایط سخت بسیج از جمله بسیج سازندگی برای خدمت‌رسانی ورود خواهد کرد الحمدلله روحیه بسیجیان و جهادگران استان قم در رسیدگی به محرومان فوق‌العاده بالا است و هرگز کار سخت آنان را از خدمت‌رسانی مأیوس نمی‌کند.

موحد خاطرنشان کرد: در طول ۴۵ سال عمر بابرکت انقلاب در مقاطع مختلف با دشمنان قوی روبرو بودیم که به لطف خدا توانستیم این سختی‌ها را در تحریم‌های همه‌جانبه پشت سر بگذاریم. 

وی عنوان داشت: همه نظام عالم که در جنگ و بحران هستند یا شکست می‌خورند یا ضعیف می‌شوند یا تسلیم می‌شوند؛ اما در هر بخش که ما وارد بحران شدیم با ظفر و نصر و فتح از شرایط بیرون آمدیم که همه به لطف خداوند بود.


باید تفکر جهادی را در کشور توسعه دهیم
همچنین سرهنگ عباس روحی در حاشیه افتتاح پروژه‌های آبرسانی روستاهای شهرستان کهک در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تشکیل بسیج سازندگی در سال ۱۳۷۹ به فرمان مقام معظم رهبری به دلیل، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم بسیج سازندگی محرومیت‌زدایی است که با استفاده‌ از ظرفیت جوانان و شور و نشاط آنان در زمینه‌های مختلف مشغول فعالیت است. 
وی ادامه داد: فعالیت‌های این نهاد در پروژه‌های مختلفی اعم از؛ عمرانی، اقتصاد مقاومتی، نهضت کمک مؤمنانه، امنیت غذایی و موضوعاتی که منجر به خدمت‌رسانی به مناطق محروم و محرومین می‌شود، است.
جانشین سازمان بسیج سازندگی قم با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما در بسیج سازندگی این است که بتوانیم تفکر جهادی را توسعه دهیم، گفت: هرگاه به مردم تکیه کردیم و از ظرفیت گروه‌های جهادی  استفاده کردیم توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم و همین امر زمینه فعالیت‌های این نهاد شده است. 



همان‌طور که گفته شد بسیج سازندگی تبلور جوهره حرکت جوانان ایران اسلامی است که توانسته با تفکر جهادی در عرصه‌های موردنیاز و حساس انقلاب اسلامی همچون خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور و اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاها، خدمات پزشکی و ساخت مدارس و مساجد در مناطق محروم، نهضت کمک‌های مؤمنانه و یاری مردم در حوادث و بلایای طبیعی، گام‌های قابل‌توجهی بردارد.
گروه‌های جهادی روحیه امید را بین مردم تقویت می‌کنند
این در حالی است که سردار مهد کبیری پور در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک سالروز تأسیس بسیج سازندگی اظهار داشت: نقش بسیج سازندگی در مرحله اول رشد و تربیت جوانان مؤمن و انقلابی در بستر فعالیت‌ها و اقدامات جهادی و محرومیت‌زدایی بوده است. 
وی ادامه داد: در مرحله دوم بسترسازی و ایجاد زمینه و ظرفیت لازم برای مشارکت آحاد مردم به‌خصوص جوانان در فعالیت‌های عام‌المنفعه و محرومیت‌زدایی از وظایف بسیج سازندگی است. 
جانشین فرماندهی سپاه امام علی بن ابی‌طالب (ع) قم عنوان کرد: حضور بسیج سازندگی در قالب‌های جهادی باعث رفع خلأهای مختلف در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی شده است و موجب گردیده تا بسیاری از پروژه‌های بزرگ با حداقل هزینه که با محاسبات استاندارد و قراردادهای پیمانکاری قابل‌انجام نبوده به سرانجام و بهره‌برداری برسد؛ لذا کاهش هزینه‌های سربار و افزایش بهره‌وری از دیگر برکات حضور بسیج در عرصه‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: تعامل بسیج سازندگی با دولت‌های مختلف تفاوتی نداشت، چون هدف بسیج محرومیت‌زدایی و رفع نقایص و کمبودهای سایر دستگاه‌ها است و این دولت‌ها بودند که با گرایش یا عدم گرایش خود به سمت بسیج سازندگی از این ظرفیت عظیم بهره‌مند شدند یا محروم ماندند.
سردار کبیری پور عنوان داشت: تشکیل بسیج سازندگی پس از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی رقم خورد و از بدو تشکیل تاکنون توانسته است ضمن سازماندهی گروه‌های جهادی متعدد ظرفیت‌های بی‌پایان مردمی را در راستای محرومیت‌زدایی، پیشرفت و آبادانی کشور و تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی بسیج نموده و پای‌کار انقلاب اسلامی بیاورد.
وی ادامه داد: حضور بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در مناطق محروم باعث شده تا روحیه امید بین مردم آن مناطق تقویت شده و کمبودهای ناشی از کم‌کاری‌های برخی از دستگاه‌ها جبران شود و مهم‌تر از همه این‌ها یکی از مصادیق مردم‌سالاری دینی در قالب محرومیت‌زدایی به کمک خود اهالی آن بخش‌ها تحقق بخشیده است.



امروز بسیج سازندگی باروحیه و عزمی استوار و انگیزه و ایمانی راسخ، الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت در عرصه‌های مختلف را به نمایش گذاشته است و جوانان متعهد و نخبگان دلسوز را در یاری محرومان و رفع مشکلات پابرهنگان و مستضعفان به روستاها و مناطق محروم کشور گسیل کرده است.
عرصه‌های خدمت‌رسانی بسیج سازندگی قم بسیار متنوع و گسترده است
از همین رو علیرضا ایراندوست در حاشیه افتتاح پروژه بزرگ آبرسانی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف بسیج سازندگی محرومیت‌زدایی و پیشرفت کشور است، اظهار داشت: بسیج سازندگی قم تمام توان خود را برای اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در استان به کار گرفته است و دراین‌خصوص با استفاده از ظرفیت ۲ قرارگاه عملیات جهادی به انجام کارهای خدماتی و عام‌المنفعه می‌پردازد.
وی افزود: عرصه‌های خدمت‌رسانی بسیج سازندگی قم بسیار متنوع و گسترده است و اکنون این نهاد با برخورداری از نیروهای جهادگر متخصص خود در اجرای طرح‌های فنی و عمرانی بزرگ به مجموعه مدیریت استان کمک می‌کند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: ‌ به‌عنوان نمونه جهادگران ما با برخورداری از دانش فنی به دنبال تکمیل موتورخانه و سامانه سرمایش و گرمایش مسجد مقدس جمکران هستند و در صورت تأمین اعتبارات لازم، این طرح به‌سرعت اجرا خواهد شد.
وی عنوان کرد: ‌ ساخت سالن‌های ورزشی و حسینیه در مناطق روستایی، کمک به کشاورزان در احداث کانال‌های آب و مرمت قنات‌ها، ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه، کمک به توسعه خط تولید واحدهای صنعتی، تعمیر و مرمت خانه‌های روستاییان نیازمند از جمله فعالیت‌های بسیج سازندگی در قم است.
ایراندوست افزود: همچنین می‌توان توزیع بسته‌های معیشتی، اهدا جهیزیه، اجرای برنامه‌های درختکاری، برگزاری دوره‌های آموزشی و توان‌افزایی و نیز تأمین اعتبار موردنیاز طرح‌های اقتصادی در قالب پرداخت تسهیلات تبصره  ۱۸ به متقاضیان را از جمله اقدام‌های بسیج سازندگی در سال گذشته دانست.
وی اضافه کرد: ‌ در همین راستا بسیج سازندگی استان قم سال گذشته ۱۵۷ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ را برای پرداخت به بانک‌های عامل معرفی کرد که از این میان متقاضیان تاکنون ۹۳ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

فعالیت‌ها به گروه‌های جهادی متخصص واگذار می‌شود
همچنین سرهنگ روحی جانشین بسیج سازندگی قم با اشاره به هدف از تشکیل بسیج سازندگی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های بسیج سازندگی استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی و بسیج مردمی است و الحمدلله این گروه‌ها از هر لحاظ در حال گسترش و تقویت هستند.
وی افزود: هدف ما این است که فعالیت‌ها را به گروه‌های جهادی متخصص واگذار کنیم.
جانشین بسیج سازندگی قم افزود: در بسیج سازندگی ۸ هدف را دنبال می‌کنیم که کمک به محرومیت‌زدایی در کشور، توسعه فرهنگ جهادی و توجه به جوانان، خدمت‌رسانی به قشر ضعیف و نیازمند از جمله این اهداف است.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48711
اخبار مرتبط

نظرات شما