عضو خبرگان رهبری:

برخی رفتارهای هیجانی در حوزه فکری و اندیشه ای خطرناک است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شاید بتوانیم گروهک فرقان را به خوارج صدر اسلام تشبیه کنیم، گفت: رفتارهای کسانی که در حوزه های فکری و اندیشه ای وارد می شوند رفتارهای هیجانی باشد این خطر وجود دارد که به چنین نتایجی منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز چهارشنبه شب در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد به سالروز شهادت دکتر مفتح به دست گروهک فرقان و چگونگی شکل گیری این گروهک اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر این گروهک، جوان 20 ساله ای بود که چند صباحی هم در حوزه درس خوانده بود و علیرغم این معلومات اندک حوزوی تفسیر قرآن می کرد و گروهی را تشکیل داده بود.
وی ادامه داد: نتیجه این اقدام او بر اساس فهم اندک و سطحی این شد که بزرگانی همچون سرلشکر قرنی ، شهید مطهری و برخی افراد دیگر به شهادت رسیدند.
رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: کسی که در مسائل دینی و برخی رشته های حوزوی تخصص کافی ندارد و در خصوص آنها نظریه پردازی می کند و اقداماتی را هم آغاز کند این مسئله خطرناک است.
وی عنوان داشت: از ویژگی های دیگر این گونه افراد معمولا انعطاف ناپذیری آنها در برابر اندیشه های صاحبنظران همان رشته است زیرا آنها به نوعی دگماتیسم می رسند و حاضر به برگشتن از اشتباهاتی که خود به آن رسیده اند نمی باشند.
حجت الاسلام دیرباز افزود:  اینگونه افراد تواضع علمی ندارند و حاضر نیستند استدلال های دیگران را بشنوند و دیدگاه خودشان را در معرض نقد قرار دهند.
وی خاطرنشان شد: شاید بتوانیم این گروه ها را به خوارج صدر اسلام تشبیه کنیم زیرا آنها هم به یافته های خود از دین چنان پایبند بودند که حکم به کفر امیرالمومنین علیه السلام دادند و بر اساس این حکم حضرت را به شهادت رساندند.
عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: اگر رفتارهای کسانی که در حوزه های فکری و اندیشه ای وارد می شوند رفتارهای هیجانی باشد این خطر وجود دارد که به چنین نتایجی منجر شود.
وی در ادامه با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در این خصوص شما را به اندیشیدن در خصوص چند نکته دعوت میکنم، اینکه اصولا مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه چیست و چه تصوراتی را می توان از این مسئله داشت،راه های وحدت حوزه و دانشگاه و ضرورت این امر چیست و همچنین باید بررسی کنیم چه برکات و ثمراتی در این وحدت نهفته است.
حجت الاسلام دیرباز ادامه داد: با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب باید بررسی کنیم الان در چه وضعیتی هستیم و این ایده که هم امام راحل و رهبر معظم انقلاب پیگیری می کنند تا کجا پیش رفته است.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/14307
اخبار مرتبط

نظرات شما