معاون سوادآموزی استان قم:

تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی نیازمند عزم جدی در کشور است

معاون سوادآموزی استان قم با اشاره به اینکه از ابتدای تشکیل نهضت سواد آموزی تاکنون 400هزار نفر از مردم استان در کلاس های نهضت سواد آموزی ثبت نام کرده اند، گفت: در جهت تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی باید اقداماتی جدی در سطح کشور صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به هفته نهضت سواد آموزی، اظهار داشت: امسال سی و نهمین سال تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی(ره) را پیش رو داریم.
وی ادامه داد: از افتخارات مهم نهضت سواد آموزی وجود 176 شهید دوران دفاع مقدس از نهضت سواد آموزی که از این تعداد 3 شهید از سواد آموزی قم می باشد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به تعریف سواد در کشور و خارج از کشور، گفت: در جدیدترین تعریف یونسکو از سواد، گفته‌شده سواد عبارت است از توانایی تعیین، درک، تفصیر، آفرینش ،برقراری ارتباط و حساب کردن و استفاده از مواد نوشتاری و چاپ‌شده مربوط به حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی، اقتصادی و علمی است.
وی بیان داشت: جمهوری اسلامی سواد را اینگونه تعریف می کند که علاوه بر خواندن و نوشتن و انجام چهار عمل اصلی حساب و مهارت روخوانی قرآن کریم را هم داشته باشد که  و به فرموده امام راحل باید به مردم علم جهت‌دار یاد داد.
قاسمی نیا با اشاره به اینکه بخشی از کار ما در کلاس آموزش روخوانی قرآن کریم و مفاهیم است، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) درباره اهمیت سوادآموزی پیامی تاریخی دادند و فرمودند ازجمله حوائج اولیه برای هر ملتی در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آن آموزش برای همگان است.
ثبت نام 400هزار نفر از مردم استان در کلاس های نهضت سواد آموزی
وی اضافه کرد: تاکنون  حدود 400 هزار نفر از مردم استان از زمان تشکیل نهضت سوادآموزی در برنامه‌های سوادآموزی این اداره کل ثبت‌نام داشته‌اند، البته این آمار ما فقط ثبت نام می باشد و امکان دارد فردی ثبت نام کرده و مدرک نگرفته باشد.
معاون سواد آموزی استان قم با اشاره به دوره های برگزار شده ، عنوان داشت: افرادی که در کلاس های نهضت سواد آموزی ثبت نام می کنند در دوره مقدماتی، تکمیلی، پایانی و کلاس پنجم ابتدایی، دوره تحکیم سواد، دوره انتقال و دوره سوادآموزی شرکت خواهند کرد.
رشد 44درصدی باسوادی در گروه سنی 6سال به بالا
وی در ادامه با اشاره به رشد سواد در کشور و استان، تأکید کرد: رشد باسوادی استان از حدود 47 درصد قبل از انقلاب اسلامی در گروه سنی 6 سال و بالاتر ایرانی به 91 درصد رسیده است.
قاسمی نیا با اشاره به رشد سواد در بین زنان و مردان در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در استان، ابراز داشت: رشد باسوادی در بین زنان در گروه سنی 6 سال و بالاتر از حدود 34 درصد به حدود 87 درصد رسیده است، و همچنین این مسئله در مردان از 64 درصد به بیش از 90 درصد رسیده است.
120 نفر در استان از چهره های موفق سوادآموزی هستند
وی بیان کرد: تا امروز تعداد 120 نفر از افراد را شناسایی کرده‌ایم که از نهضت سوادآموزی شروع کرده و به مدارج علمی دانشگاهی و حوزوی رسیده‌اند که چهره‌های موفق سوادآموزی هستند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم از عملکرد معاونت نهضت سوادآموزی استان در سال 97 گزارشی ارائه داد و گفت: برای دوره‌های آموزشی سوادآموزی در سال جاری 7هزار و 407 نفر سهمیه به استان داده شد که حدود 85 درصد از سهمیه تحقق پیداکرده و پوشش بسیار خوبی از سوادآموزی را در سطح کشوری داریم همچنین درمجموع 6 هزار و 291 نفر در 560 کلاس درسی ساماندهی شده‌اند.
تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی نیازمند عزم جدی در کشور است
وی عنوان داشت: در تابستان امسال کودکان و نوجوانان اتباع افغانی در سطح استان شناسایی‌شده و تحت پوشش سوادآموزی قرارگرفته‌اند.
قاسمی نیا تحکیم سواد را مبحثی فرا استانی دانست و گفت: در جهت تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی باید اقداماتی صورت بگیرد که انجام این کار فقط در حوزه معاونت نهضت سوادآموزی استان نبوده و نیاز است در سطح کشور اقدامات لازم صورت بگیرد.


انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/1441
اخبار مرتبط

نظرات شما