بلینکن: ما در توافق هسته‌ای همکاری کردیم اکنون باید منتظر ایران باشیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا، امروز (چهارشنبه) در سخنان خود در نشست ناتو در بروکسل بی‌توجه به خروج یک‌جانبه کشورش از برجام، مدعی شد آمریکا برای رسیدن به توافق همکاری لازم را کرده و مسئولیت متعهد شدن به توافق هسته‌ای بر گردن ایران است.

بلینکن در بخشی از سخنان خود مدعی شد آمریکا کاملا مشخص کرده که راه دیپلماسی با ایران هموار است و افزود: «زمانیکه پیشنهاد مشارکت از سوی طرف‌های برجام برای رایزنی درباره این توافق از سوی اتحادیه اروپا مطرح شد ما پاسخ مثبت دادیم. ما همواره رویکرد تعامل با ایران را داشتیم.»

او در ادامه ادعاهایش افزود: «اما ایران تا به امروز تعامل نکرده و اکنون نوبت این کشور است تا اقدامی اتخاذ کند.. ما باید ببینیم رویکرد آنها چگونه است؟ آیا آنها در نظر دارند راه دیپلماسی را پیش گرفته و به توافق متعهد شوند؟»

این مقام ارشد آمریکا در ادامه مدعی شد: «اگر ایران چنین رویکردی داشته باشد، آمریکا در نظر دارد توافق طولانی‌تر و قوی‌تری‌ با ایران حاصل کند.»

بلینکن در ادامه سخنان خود با بیان آنکه روز گذشته با تروئیکای اروپایی نشستی درباره ایران برگزار کرده است، مدعی شد: «این سه کشور در زمینه توافق هسته‌ای ایران شریکان ما هستند. ما درباره ایران اشتراکات بسیاری داریم.»

مقامات ایران همواره تاکید داشته اند در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها حاضر به اجرای کامل برجام هستند. با این حال، طرف‌های غربی نشان داده اند حاضر به برداشتن تحریم‌ها نیستند.

بلینکن همچنین اعلام کرد آمریکا متحدان خود را مجبور به انتخاب میان آمریکا و چین نخواهد کرد.

 این مقام ارشد آمریکا گفت: «جو بایدن [رئیس جمهور آمریکا] متحدانش را مجبور نمی‌کند بین ما و پکن یکی را انتخاب کنند.»

روز گذشته روسیه و چین پس از رایزنی وزیران خارجه خود در شهر «گولین» بیانیه مشترکی منتشر کردند و از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا نشستی برای رسیدگی به اقدامات آمریکا و مواضع سیاسی این کشور برگزار شود.

این دو کشور در این بیانیه خواستار حضور اعضای دائمی شورای امنیت در این نشست شدند تا به «تلاطم سیاسی بوجود آمده از سوی آمریکا» رسیدگی شود.

پنج‌شنبه هفته گذشته یک هئیت چینی وارد آلاسکای آمریکا شد تا مذاکراتی را با مقامات ارشد این کشور برگزار کند. «وانگ یی» و «یانگ جیه‌چی» وزیر کنونی و پیشین امور خارجه چین در این هیئت حضور داشتند.

اما «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه مذاکرات این کشور با مقامات ارشد چینی، پکن را تهدیدی برای نظم فعلی جهان دانست و نگرانی‌های واشنگتن درباره اقدامات این کشور را ابراز کرد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در رایزنی‌های خود با همتای چینی‌اش در آلاسکا مدعی شد که این کشور به دنبال درگیری با چین نیست.

یانگ جیه چی نیز طی این مذاکرات با تاکید بر اینکه پکن قویا با مداخله آمریکا در امور داخلی چین مخالف است، گفت: در حقیقت آمریکا از قدرت نظامی و برتری مالی خود به منظور تحت فشار قرار دادن کشور‌های دیگر استفاده می‌کند.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین در بخشی از سخنان خود در نشست ناتو مدعی شد روسیه با انتشار اطلاعات نادرست بی‌اعتمادی به واکسن کووید-19 ایجاد کرده است. او گفت: «اقدامات روسیه شامل تشکیل کارزاری برای منتشر کردن اطلاعات نادرست برای دامن زدن به بی‌اعتمادی نسبت به دموکراسی ماست. این کشور حملات سایبری را طراحی می‌کند تا به زیرساخت‌های ما ضربه بزند.»

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/24771
اخبار مرتبط

نظرات شما