مراجع عظام تقلید و علما در دیدار با وزیر ارتباطات تصریح کردند؛

ساماندهی و اصلاح فضای مجازی جدی گرفته شود / وزیر ارتباطات : تحقق شبکه ملی اطلاعات هدف اصلی وزارت ارتباطات است

مراجع عظام تقلید و علما در دیدار با وزیر ارتباطات بر ضرورت ساماندهی و اصلاح فضای مجازی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا  عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح روز پنج شنبه   6 آبان ماه به منظور شرکت  در جلسه کمیسیون سیاسی اجتماعی دبیرخانه مجلس خبرگان در قم و همچینن دیدار با مراجع عظام تقلید و علما وارد قم شد.
زارع‌پور پس از شرکت در جلسه کمیسیون سیاسی اجتماعی دبیرخانه مجلس خبرگان در قم  به دیدار مراجع عظام تقلید و علما رفت.

باید تهدیدات فضای مجازی از بین برود



آیت الله نوری همدانی در دیدار وزیر ارتباطات فناوری و اطلاعات در قم با بیان این که کارهای آسان را همه می توانند انجام دهند، اما کارهای سخت نیازمند قدرت و مدیریت قوی است، گفت: امام راحل یکی از این افراد قدرتمند در شرایط سخت بودند که توانستند چنین انقلابی را به جهان صادر کنند.

این مرجع تقلید افزود: حل مشکلات کشور نیازمند به تلاش و قدرت زیاد است و باید کسانی در این میدان باشند تا بتوانند هنرمندانه سختی ها را از بین ببرند.

وی اظهار داشت: آقای رئیسی یکی از این افراد است و می تواند هنرمندانه مشکلات را رفع کند.

معظم له بیان داشت: اما فضای مجازی هم مسئله بسیار مهم و با زندگی مردم در ارتباط است و باید این فضا هم باشد تا مردم بتوانند کارهای خود را پیش ببرند ولی باید سعی کنیم، تهدیدهای آن را از بین ببریم و از این فرصت برای انتقال پیام نهایت بهره را ببریم.

بدون اصلاح فضای مجازی هیچ مشکلی رفع نمی‌شود


 آیت الله مکارم شیرازی نیز در دیدار وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به اهمیت فضای مجازی، توصیه های مهمی خطاب به وزیر ارائه کرد و اظهار داشت: ما در مساله ارتباطات و فناوری‌های جدید مشکل‌های زیادی داریم، از یک طرف اجانب و دشمنان سعی دارند از همین راه نفوذ کرده و امنیت، اقتصاد و همه چیز ما را به هم بریزند، از طرف دیگر در داخل کشور نیز افرادی سودجو هستند که تنها به درآمد خود فکر می کنند و برای آنها مهم نیست چه خطر و تهدیدی متوجه جامعه می شود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح و ساماندهی فضای مجازی، به نگرانی های موجود در این زمینه اشاره  و تاکید کرد: هیچ کدام از مسائل و مشکل‌ها را جز با اصلاح فضای مجازی نمی‌توانیم حل کنیم اما حل کردن این‌ها یک راه حل سطحی و روزمره داشته و یک راه حل عمیق دارد که باید به صورت ریشه‌ای به دنبال درمان بود و البته ابزارهای لازم از جمله وزارت ارتباطات، آموزش و پرورش، دانشگاهها، صداوسیما، مطبوعات، تریبونهای مختلف را در اختیار داریم که با بهره گیری درست از این ابزارها می‌توانیم به حل مشکل‌ها برسیم.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای حل مشکل‌های اقتصادی، تمامی دستگاه های اجرایی و مسئولان بخشهای مختلف را به هماهنگی هر چه بیشتر در این جهت توصیه کرده و گفت: در کنار هماهنگی، همدلی و جدیت مسئولان؛ مردم هم باید همراهی و حمایت کنند تا مشکلات حل شود؛ اگر مسئولان بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند حل مشکلات آسان تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: ملت ما مردمانی مقاوم و پایدار هستند و سال ها تحت فشار اقتصادی و تحریم های بی نظیر دشمنان مقاومت کردند و دشمنان هم به خوبی می دانند غلبه بر این ملت آسان نیست، جالب این که در بسیاری از عرصه ها بر خلاف تصور دشمنان به جای عقب گرد ملت و نظام اسلامی ما پیشرفت کرده است.

این مرجع تقلید در ادامه به ماهیت جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ما جمهوری اسلامی هستیم، هم جمهوری و اسلامی و باید هر دو جنبه را حفظ و تقویت و تکمیل کنیم، در تمامی عرصه ها از جمله ارتباطات، صدا و سیما، آموزش و پرورش و دانشگاه باید جنبه های مذهبی  و دینی رعایت شود؛ آنچه عامل اقتدار ما در برابر دشمنان شده همین دو عامل حضور مردم و عنصر ایمان و اعتقاد آنان بوده است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: اگر در زرادخانه‌های دشمنان توپ و تانک و سلاحهای آنچنانی پیدا می‌شود، ما چیزی به نام اعتقاد به جهاد، شهادت و ولایت داریم و با اتکا بر همین عناصر می توانیم دشمن را شکست دهیم و تاکید می کنیم که نباید این سلاح به هیچ وجه کند شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: با همت مسئولان و همکاری همه مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هر چه سریعتر شرایط کشور عادی و زمینه بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی و حوزه ها و رونق مجدد و بیش از پیش علمی کشور فراهم شود.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین در خصوص موقعیت ویژه فرهنگی، علمی و دینی شهر قم نکته‌های مهمی را بیان نمود و ابراز داشت: قم خاستگاه انقلاب و پایگاه فقاهت و مرجعیت و شهری مذهبی و متعلق به تمام جهان اسلام و تشیع است و باید به این شهر توجه ویژه‌ای شود.

نگرانی های مردم در جامعه اسلامی رفع شود



آیت علوی گرگانی نیز در دیدار دکتر زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در قم برگزار شد، گفت: امیدواریم در دولت جدید شاهد بهبودی وضعیت کشور باشیم. این رفع نیازها، نیازمند همکاری همه آحاد مردم است.

وی اظهار داشت: باید برای اصلاح کشور از راه آن وارد شد و دنبال راه برون رفت از مشکلات بود. حتما راه هایی وجود دارد. باید تلاش کرد.
معظم له بیان داشت: دشمنان برای ایجاد نارضایتی در کشور دست به هر کاری می زنند که نمونه اش بحث اختلال در جایگاه‌های بنزین بود. ما هم باید طوری عمل کنیم که این مشکلات رفع شود.
آیت الله علوی گرگانی گفت: در بحث فضای مجازی هم نکته مهم اش در کنار سایر مسائل، بحث هزینه های آن است. زیادی هزینه باعث شده مردم به خوبی نتوانند از آن استفاده کنند.
وی مسئولین را به تقوای الهی دعوت کردند و اظهار داشت: خدا فرموده هر کسی با تقوا باشد در عمل و کارش موفق تر است.
معظم له بیان داشت: باید کاری کرد فناوری  و اطلاعات کشور، از بهترین ها باشد و این کار هم باید صورت گیرد.

افزایش دانش و آگاهی مردم در برابر آسیب‌های فضای مجازی لازم و ضروری است


 آیت‌الله سید محمد سعیدی نیز در دیدار با عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در سالن محراب حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد با بیان این که فضای مجازی یک فرصت است، اظهار داشت: این فضا برای پیشرفت و ارتقای کارها و همچنین مقابله با فساد یک اختراع عظیم و تاریخی است.
وی ادامه داد: در عین حالی که فضای مجازی یک فرصت است دارای آسیب‌ها و تهدیدهایی نیز است که نباید از آن غفلت کرد.
آیت‌الله سید محمد سعیدی تاکید کرد: برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی باید سواد و دانش استفاده از این فضا را کسب کنیم و افراد جامعه را نیز آگاه کنیم.
وی به دغدغه‌های رهبری در خصوص فضای مجازی و توصیه‌های ایشان به دولت قبلی اشاره کرد و گفت: امروز هم خواست متدینان و عموم مردم این است که معبرهای فضای مجازی توسط مسئولان باز شود و مین‌هایی که دشمن برای جوانان در این فضا گذاشته است تا حد مقدور خنثی شود.
سعیدی گسترش معنویات در فضای مجازی را ارزشمند عنوان کرد و افزود: مسئولانی که برای انتشار و گسترش معنویات تلاش می‌کنند هم در ثواب آن شریک هستند.
وی به نگاه مردم به دولت سیزدهم اشاره کرد و بیان داشت: مسئولان باید خود را سرباز ولی‌فقیه بدانند و در این مسیر از خود استقامت نشان دهند.
وی تفرقه میان خانواده‌ها در عین حضور فیزیکی در یک‌خانه را بسیار خطرناک دانست و تأکید کرد: دولت باید در کنار افزایش سواد فضای مجازی مردم با کنترل فضای مجازی در راستای تقویت بنیان خانواده‌ها تلاش کند.
امام‌جمعه قم به دسیسه‌های دشمنان نظام علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: امروز در موارد مختلف شاهد ذلت دشمنان هستیم و یکی از آن موارد عقب‌نشینی و خروج آمریکا از افغانستان بود که نشان‌دهنده ذلت آمریکا و عزت ما بود.

راه اندازی اپراتور کودک تا پایان سال در کشور


عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این دیدارها با به بیان برنامه‌های خود در وزارت ارتباطات پرداخت و اظهار داشت: وزارت ارتباطات در دوره جدید به دنبال فضای مجازی در تراز انقلاب است و این کار نیاز به یک عزم ملی دارد.
وی ادامه داد: در این میان تحقق شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت فضای مجازی پرسرعت در کشور از اهداف جدی وزارت ارتباطات است که دنبال خواهد شد.
زارع‌پور تحقق دولت الکترونیک را یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در جهت مبارزه با فساد دانست و ابراز داشت: حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات فرصتی برای حل مشکلات کشور است و برای کارآمدی دولت و مبارزه با فساد راهی به جز گسترش فضای مجازی و تحقق دولت الکترونیک نداریم.
وی ایجاد اشتغال در فضای مجازی را مهم برشمرد و گفت: فضای مجازی فرصت‌های بیشتری در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … در برابر آسیب‌هایش دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نباید چالش‌های فضای مجازی ما را از فرصت‌های آن محروم کند و باید نگاه فرصت محوری به این فضا داشته باشیم.
وی سواد رسانه‌ای را مهم‌ترین گام در برابر آسیب‌های فضای مجازی عنوان کرد و ادامه داد: باید آموزش و آگاهی مردم نسبت به فضای مجازی را ارتقا داد و در کنار آن باید مراقبت و کنترل نسبت به این فضا انجام شود تا فضای امنی برای استفاده خانواده‌ها باشد.
زارع‌پور ایجاد بستر امن و راحت در فضای مجازی برای کودکان را یکی از برنامه‌های این وزارتخانه دانست و تاکید کرد: اپراتور کودک با ایجاد دسترسی کنترل شده در فضای مجازی، فضای امنی را برای استفاده کودکان فراهم می‌کند که موجب آرامش خانواده‌ها از حضور کودکان در فضای مجازی می‌شود و هرکسی که خواستار استفاده از این اپراتور باشد این امکان برای او فراهم خواهد بود
وی در ادامه دیدارهای یک روزه خود با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه هم دیدار و گفت و گو کرد.

خبرنگار: حسن محمدی مطلع
انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/29358
اخبار مرتبط

نظرات شما