پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در پی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی

رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید با صدور پیام های جداگانه ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از اساتید و محققان برجسته حوزه بودند که از محضر آیات عظام بروجردی، خوانساری، حجت، صدر، موسوی گلپایگانی و محمدکاظم شیرازی کسب فیض کرده بودند.

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت و جهاد علمی و عملی، امروز دار فانی را وداع گفتند.

با توجه به درگذشت این عالم، رهبر معظم انقلاب و  مراجع عظام تقلید با صدور پیام های جداگانه با تسلیت ارتحال مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از خدمات این عالم ربانی تجلیل کردند. 



پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره)؛
ایشان از استوانه‌های حوزه علمیه قم، و در دوران انقلاب امین امام خمینی(ره) بودند

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار می‌رفتند. سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می‌کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای


آیت الله مکارم شیرازی: آیت الله صافی از برترین فقهای عصر حاضر بود
آیت الله مکارم شیرازی با تسلیت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، این مرجع عالیقدر را یکی از برترین فقهای عصر خواند و افزود: حضور مؤثر آیت الله صافی گلپایگانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

آیت الله نوری همدانی: آیت الله صافی گلپایگانی مورد اعتماد امام راحل بود
آیت الله نوری همدانی با تسلیت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی گفت: این فقیه بزرگوار یکی از ارکان اسلام و حوزه‌های علمیه و از برجستگان شاگردان آیت الله العظمی بروجردی و مورد اعتماد و عنایت امام راحل بودند.
وی افزود: ارادت خاص ایشان به اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) و مبارزه با فرقه‌های منحرف و تالیف کتب فقهی، کلامی و حضور موثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی‌های آن مرحوم بود.

آیت الله علوی گرگانی : عمر شریف آیت الله صافی گلپایگانی در راه ترویج معارف دینی سپری شد

ارتحال عالم پارسا، شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی که عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند موجب تأثر گردید.

تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی و نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری ذخیره ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم و تمام شیعیان ومقلدین و ارادتمندان ایشان بالاخص بیت برجسته مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و آقازاده ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت گفته، علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستارم.


پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند که متن پیام معظم له بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن، تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می شود.


 پیام تسلیت آیت‌الله سبحانی: ارتحال آیت‌الله صافی ‌مصداق روشن "ثلمة فی الاسلام" است

آیت الله سبحانی در پی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی پیام تسلیتی صادر کردند که متن آن به این شرح است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَایَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

درگذشت عالم ربانی، محقق عالیقدر، فقیه نامدار، مدافع حریم اسلام و اهل‌البیت، علیهم السلام مرحوم آیت الله العظمی صافی را با کمال تأسف و تأثر و قلب حزین دریافت نمودم.

درگذشت عالمی که متجاوز از 70 سال با بیان و قلم مشغول تدریس و تألیف بود و آثار ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشته، مصداق روشن «ثلمة فی الاسلام» است.

او در عین اشتغال به فقاهت و استنباط احکام، پیوسته مراقب اعتراض دشمنان بود و با قلم روان به روشنگری می‌پرداخت.

او پاسی از عمر خود را در نجف اشرف گذرانده و میوه‌های شیرین فقه را همراه داشته و سپس در قم از آیات عظام بهره‌مند شد و یکی از محورهای هیئت استفتاء آیت الله العظمی بروجردی بود. استاد اخیر ایشان را مکلف کرد که کتابی درباره حضرت ولی عصر(عج) تألیف کند و شیوه تألیف را برای ایشان بیان کرد. وی به انجام امر استاد پرداخته و اثر ارزشمندی را که مرجع نویسندگان امروزی است، تألیف نمود و اخیراً در سه جلد به‌نام «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» منتشر شده است که بسیار درخشان و پرفایده است.

اینجانب، خود را نسبت به این مصیبت دور نمی‌بینم و مع‌الوصف این ضایعه ناگوار را به حضرت بقیة الله الاعظم، مراجع عظام و علمای حوزه و ارادتمندان و علاقه‌مندان ایشان بالاخص بیت رفیع آیت الله العظمی گلپایگانی و کلیه بازماندگان بالاخص به فرزند برومندش جناب آقای حاج شیخ حسن صافی تسلیت گفته و از خداوند متعال، علو درجات آن فقید سعید و صبر جمیل برای همه خواهانم.

و سلام الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّا



پیام آیت الله العظمی سیستانی در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
آیت الله سید علی حسینی سیستانی با صدور پیامی، ارتحال آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

آیت الله صافی در مسیر نهضت، انقلاب و همراهی امام و رهبری نورافشانی می‌کرد
پیام تسلیت جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیهمتن پیام تسلیت جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه بدین شرح است:
ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیة مصیبت جانکاهی است وغم بزرگی برجان حوزه‌های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.
آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه‌ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم السلام در قله‌های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می‌کرد.
آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های اخلاقی والا و بیشمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می‌آمد و مجلس او الهام بخش و بیدار کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود.
ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله، مراجع عظام دامت برکاتهم، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می‌گوییم و حوزه‌های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می‌شود.
بر روح پاک آن فقید سعید درود می‌فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/31202
اخبار مرتبط

نظرات شما