محمدمهدی عبدخدایی در گفتگو با قم فردا:

انقلاب با تفکر امام خمینی(ره) پیروز شد/ حوزه عامل بیداری جامعه قبل از انقلاب بود

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام با اشاره به اینکه حوزه عامل بیداری جامعه قبل از انقلاب بود، گفت: انقلاب با تفکر امام خمینی(ره) پیروز شد.

محمدمهدی عبدخدایی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به نقش طلاب و حوزه در پیروزی انقلاب ، اظهار داشت: تمام روحانیون حوزه که در حوزه تربیت شده بودند هم مخالف مارکسیسم ها بودند و هم مخالف ملی گراها بودند و هم مخالف همه کسانی بودند که اسلام را به عنوان یک نظم حیات بخش قبول نداشتند.
وی ادامه داد: حوزه در حقیقت سنبل اجرای احکام اسلام و حکومت اسلامی شده بود، به عنوان مثال در سال 1330 کتاب فیلسوف نماهای آیت الله مکارم شیرازی که تقریبا در آن سال ها 30 سال هم سن نداشت بهترین کتاب سال فلسفه از طریق اکثریت دانشگاه ها شناخته می شود و در سال 1333 کتاب اصول فلسفه روش رئالیزم با حاشیه مرحوم آیت الله مطهری برنده جایزه می شود.

حوزه عامل بیداری جامعه قبل از انقلاب بود
دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام افزود: کتاب و نوشته جات حوزه تمام نقاط کشور را در آن دوره فرا  گرفت و همه مردم بیداری خاصی را آغاز کردند یعنی در حقیقت حوزه بیداری جامعه را به وجود آورده است.
وی بیان داشت: از سال 1328 طلبه های فاضل به شهرها مختلف کشور برای سخنرانی های ماه مبارک رمضان، ماه محرم و... می رفتند و همین مسئله موجب به وجود آمدن بیداری عمیقی در جامعه شد لذا وقتی در سال 1340آیت الله بروجردی از دنیا رفتند امام خمینی(ره) رشد می کند. امام مرجعی است که مراجع زیادی در ردیف او هستند ولی امام دارای سه تفکر است.
امام خمینی(ره) جریان ساز، نظریه پرداز و انقلابی بود
عبدخدایی ابراز داشت: اولا امام خود جریان ساز است، دوما نظریه پرداز  و سوما انقلابی است. هر سه جهت در امام جمع است. نظریه پرداز است چون نظریه جدیدی در مقابل همه نظریاتی که متفکران دنیا برای انقلاب ها داده اند امام نظریه جدیدی دارد که چون انقلاب ایران مذهبی است پیروز خواهد شد.
وی اضافه کرد: جریان ساز است چون جریان انقلاب را بعد از سال 1340 امام به وجود می آورد. خودش هم انقلابی است؛ سه جهتی که شخصیت ها در طول 1320 تا 1340 داشته اند یعنی هم استعمارستیز بوده اند هم نظریه پرداز بوده اند و هم جریان ساز بودند و هم استبداد ستیز بوده اند؛ همه این مسائل در امام جمع است.
همرزم شهید نواب صفوی با اشاره به اینکه امام وقتی وارد صحنه می شود تمام جامعه را متغیر می کند ، گفت:  در سال 1342می بینیم همان مردمی که درسال  1314مسجد گوهر شاد را به توپ بستند چیزی نگفتند ولی در سال 1342که مرجع تقلیدی دستگیر می شود شیراز، مشهد، تهران، تبریز در 15 خرداد به پا می خیزند به گونه ای که تمام جراید خارجی و تمام متفکران که در خصوص انقلاب فکر می کردند می گویند تهران مانند شهر جنگ زده است.
وی ادامه داد: امام هم استعمار ستیز است هم آرمان گراست و هم نظریه پرداز است؛ این سه مسئله که در امام متبلور شده است. می بینیم حرکت 15 خرداد پیش می آید که آن را بعدها یوم الله 15 خرداد نامید.
عبدخدایی افزود: امام استعمار ستیز است و اولین مرجعی است که در خصوص کاپیتولاسیون صحبت می کند، تمام ملی گراها و تمام نیروهای چپ ساکت هستند و امام فریاد می زند که جانسون تو امروز منفورترین انسان روی زمین هستی.
وی ادامه داد: امام آرمان گراست و می گوید جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم؛ نظریه پرداز است و نظریه جدیدی برای انقلابات می گوید که مغایر با نظریه مارکس، نیترو، موریس ونظریان رهبران کمونیست که می گفتند انقلاب نتیجه تکامل ابزار تولید است.

انقلاب با تفکر امام خمینی(ره) پیروز شد
عبدخدایی تصریح کرد: این خصوصیات امام را اگر توضیح دهیم که چه مسائلی به وجود آمد خواهیم متوجه شد که انقلاب با تفکر امام پیروز شد و امام باعث شده است مراجع دیگری به پابخیزند. نتیجه این حرکت این می شود که رژیم امام را آزاد می کند ولی امام ساکت نمی نشیند و علیه کاپیتولاسیون و استعمار صحبت می کند. زمینه های انقلاب را فراهم می کند. تبعید می شود اما می ایستد.
وی تاکید کرد: پس می توانیم تحلیل کنیم امام نظریه پرداز، جریان ساز، انقلابی، ضد استعمار، ضد حاکمیت استبداد است ولی با همه این احوالات خود او می گوید من یک طلبه هستم. مردم را همراه خود به حرکت در می آورد و در نهایت هم انقلاب پیروز می شود.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/31441
اخبار مرتبط

نظرات شما