وزیر خارجه عراق: بغداد در هیچ ائتلاف و نشستی علیه ایران مشارکت نمی‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه با اشاره به نشست ورشو اعلام کرد: ما مخالف ورود در جبهه بندی‌ها و به ویژه مخالف ورود در جبهه بندی‌ها علیه کشور همسایه خود ایران هستیم. ما دعوتی از سوی دولت آمریکا در این باره دریافت نکرده ایم و اگر دعوتی به این صورت دریافت کنیم، آن را رد خواهیم کرد.

او درباره مشارکت خود در نشست‌های مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: واقعیت آن است که بیشتر نشست‌های ما متمرکز بر بازسازی عراق و سرمایه گذاری در شهر‌هایی است که از دست تروریست‌های وهابی صهیونیستی داعش آزاد شده است. دیدار‌های ما در این باره با وزرای امور خارجه، دارایی و دفاع در کشور‌های اروپایی و نیز کشور‌های عربی مستمر است.

الحکیم درباره این مسئله که گفته می‌شود توجه فزاینده کشور‌های عربی به عراق با هدف محدود کردن ایران صورت می‌گیرد، افزود: ما به فعالیت‌های حیدر العبادی و خط مشی ابراهیم الجعفری درباره تعامل با برادران عرب چه در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، مصر و اردن و دیگر کشور‌های عربی ادامه می‌دهیم. این خط مشی تغییر نکرده است و ما برای تقویت این روابط و بهترین استفاده از روابط با این کشور‌ها تلاش می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا شاهد نفوذ فزاینده ایران در عراق نیستیم؟ خاطرنشان کرد: بله، کشور‌های همسایه تاثیرگذاری دارند، اما دولت عراق دولت مستقل و با حاکمیت کامل است. ما برای تامین منافع خود و منافع ملت عراق تلاش می‌کنیم. سیاست خارجی مبتنی بر سیاست خارجی دولت قبلی عراق است.

وزیر امور خارجه عراق درباره گزارش‌های منتشر شده در مورد درخواست واشنگتن از بغداد برای انحلال شصت و هفت گروه نزدیک به ایران گفت: ما شاهد چنین درخواستی از سوی آمریکا نبوده‌ایم. همه این‌ها ادعا‌ها و خبر‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. اگر ما چنین درخواستی دریافت کنیم، آن را رد خواهیم کرد.

محمد علی الحکیم در پاسخ به این سوال که آیا عراق در نشست بین المللی در ورشو درباره ایران شرکت خواهد کرد؟ افزود: سیاست نخست وزیر عراق کاملا روشن است. ما مخالف ورود در جبهه بندی‌ها و به ویژه مخالف ورود در جبهه بندی‌ها علیه کشور همسایه خود ایران هستیم. ما دعوتی از سوی دولت آمریکا دریافت نکرده ایم و اگر دعوتی به این صورت دریافت کنیم، آن را رد خواهیم کرد و به صورت علنی در این باره سخن می‌گوییم. ما در چنین نشست‌هایی شرکت نخواهیم کرد، زیرا معتقدیم به نفع عراق و منطقه نیست.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره موضوع خروج سفیر ایران از مراسم گرامیداشت شهدای عراق افزود: این مسئله بحث گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. همه از جمله سفیر ایران در ابتدای مراسم به احترام روح شهدا ایستادند، اما به نظر می‌رسد آخرین فرد سخنران در این مراسم خواستار ایستادن مجدد حضار شده بود که در آن لحظه، سفیر ایران در حال ترک مراسم بود و به طور تصادفی این مسئله رخ داد. سفیر ایران درباره این مسئله سخن گفت و برادرانی که در این مراسم حضور داشتند، شاهد این مسئله بودند. با صراحت باید بگویم که این ماجرا، در شبکه‌های اجتماعی به ناحق به طور گسترده مطرح شد.

محمد علی الحکیم درباره دعوت عراق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: ما در اصل، از همان ابتدا مخالف تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب بودیم. سوریه یکی از کشور‌های بنیانگذار اتحادیه عرب است. با صراحت باید بگویم تعلیق عضویت و حضور سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب در حق کشوری با جایگاه و اهمیت سوریه ظالمانه بود. حضور نداشتن سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب، تاثیر زیادی حتی بر روابط و گفتگو‌ها با طرف سوری داشت. ما از بازگشت سوریه حمایت می‌کنیم و می‌گوییم برادران سوری باید به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگردند. اوضاع فعلی با سال ۲۰۱۱ متفاوت است.

الحکیم درباره پیشنهاد قطر به عراق برای ترانزیت کالا از خاک این کشور به ترکیه گفت: این مسئله برای عراق اهمیت دارد. موقعیت جغرافیایی عراق به آن اجازه می‌دهد که مسیر ترانزیت کالا‌ها بین ترکیه و کشور‌های مختلف حاشیه خلیج (فارس) از جمله قطر باشد. ما از ترانزیت کالا از خاک عراق استفاده می‌کنیم و به هر دو طرف قطری و ترکیه‌ای اعلام کردیم از این اقدام استقبال می‌کنیم. به سود عراق است که کالا‌های ترکیه‌ای از بصره به کشور‌های خلیج (فارس) منتقل شود. این اقدام تجارت بین این کشور‌ها را تقویت می‌کند.

او درباره انتقادات از عراق درباره اینکه "عراق حاکمیت کامل بر خاک خود ندارد و به میدانی برای فعالیت سازمان‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی تبدیل شده و شاهد دخالت کشور‌های خارجی مانند ایران و ترکیه است"، خاطرنشان کرد: این مسایل همواره مطرح می‌شود، اما حاکمیت عراق محفوظ است و نخست وزیر سیاست‌های دولت را اجرا می‌کند. دولت برنامه مشخصی دارد که آن را در پارلمان ارائه کرد و تصویب شد. فعالیت وزارت امور خارجه، ادامه کار‌ها در دوره ابراهیم الجعفری و هوشیار زیباری است. ما هیچ چیزی را تغییر نداده ایم و بر اساس قانون اساسی عراق، وزارت امور خارجه مجری سیاست خارجی است که کابینه مشخص می‌کند. ما از هیچ کسی پیروی نمی‌کنیم، برعکس ما در تصمیم گیری‌ها مستقل عمل می‌کنیم. ما در سفر به کشور‌های همسایه به برادران خود گفتیم که روابط ما مبتنی بر حاکمیت ملی عراق و نیز تمامیت ارضی آن است.

محمد علی الحکیم در پاسخ به این سوال که آیا ایران، ترکیه و دیگر کشور‌ها دولت عراق را زیر فشار قرار نمی‌دهند؟ گفت: من شش ماه است که مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده دارم و هرگز کسی نزد من نیامده است که بگوید باید این کار‌ها را انجام بدهی. ما بر اساس طرح مشخص عمل می‌کنیم. ما روابط مستقیم با نخست وزیر داریم و آنچه را که کابینه برنامه ریزی می‌کند، اجرا می‌کنیم. ما همچنین با پارلمان از جمله کمیته روابط خارجی در تماس هستیم. نمی‌دانم این اطلاعات از کجا می‌آید که ما را در وزارت امور خارجه زیر فشار قرار می‌دهند تا سیاست خارجی مان را تغییر دهیم؟ ما دست خود را به سوی کشور‌های همسایه دراز کردیم و به ترکیه، ایران، عربستان، کویت، اردن سفر کردیم و همکاری گسترده‌ای با مصر و لبنان داریم. این سیاست خارجی مبتنی بر قانون اساسی عراق است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/3158
اخبار مرتبط

نظرات شما