در اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم مطرح شد؛

غفلت از ورزش همگانی ضربات جبران‌ناپذیری به‌ سلامت جامعه می‌زند / اسلام ورزش و شادابی را نفی نمی‌کند

غفلت از ورزش همگانی در کشور و نگاه جامع اسلام به ورزش مهم‌ترین موضوعاتی بود که در اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم در حالی شامگاه دوشنبه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء در قم برگزار شد که این مسابقات از ابتدای بهمن‌ماه امسال و به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در 16 رشته و 22 ماده برگزار شد.
بر اساس اظهارات متقی پور مسئول برگزاری این مسابقات تمامی داورها و عوامل برگزاری این مسابقات را طلاب تشکیل می‌دادند.
در این رقابت‌ها 2 هزار و 500 طلبه ورزشکار به رقابت پرداختند البته این مسابقات به دلیل شیوع کرونا تنها در قم برگزار شد.
مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سید محمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی و جمعی از ورزشکاران طلبه و برگزارکنندگان جشنواره شامگاه دوشنبه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد.
ورزش همگانی در بین مردم ایران مغفول مانده است


افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی در این مراسم با اشاره به عدم وجود تحرک در بین افراد جامعه اظهار داشت: به دلیل تغییر سبک زندگی و دلایل دیگری افراد مختلف جامعه کم‌تحرک شده‌اند به‌طوری‌که ۶۴ درصد بانوان در کشور کم‌تحرک هستند.
وی ادامه داد: این عدد در ۵ سال آینده افزایش جدی پیدا خواهد کرد که باید از همین روز برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
ملایی بیان داشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۸۲ درصد مرگ‌ومیرهای کشورمان به دلیل بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی رخ می‌دهد.
وی افزود: تهدید کم‌تحرکی در کشور جدی است و باید برای غلبه بر این موضوع ورزش‌های همگانی را افزایش داد.
رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی تأکید کرد: در کودکان ایران رشد مهارت‌های بنیادین ۵ درصد به تأخیر افتاده است که نشان‌دهنده کم‌تحرکی در کل جامعه است.
ملایی خاطرنشان کرد: میانگین سرانه ورزش ایرانی ۱۳ دقیقه است که میانگین جهانی بالای ۵۰ درصد است.

اسلام ورزش و شادابی را نفی نمی‌کند



مدیر حوزه‌های علمیه نیز در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از طلاب، مسئولان برگزاری و نهادهای حمایت‌کننده از این جشنواره، ابراز داشت: گاهی در اذهان در زمینه نشاط و سلامت، دوقطبی ناروایی تلقی می‌شود که در اسلام وجود ندارد، نه می‌توانیم نشاط و شادابی را نفی کنیم و نه می‌توانیم نشاط و شادابی را به دست غریزه سرکش بسپاریم.
مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: شادابی روحی و نشاط روانی در منطق اسلام و عقل سلیم وجود دارد، در اسلام نه نیازهای بشری لغو می‌شود و نه بدون قواعد رها می‌شود، نفی شادابی نادرست است، همان‌طوری که رهاشدگی و عدم وجود قواعد فرهنگی و اسلامی نادرست است.
وی با بیان این‌که حوزه در مقوله ورزش و سلامت باید به چند نکته کلیدی بپردازد، گفت: نخست این‌که فلسفه ورزش و سلامت را پایه‌ریزی و ترسیم کنیم و در این میان رویکرد کلامی و فلسفی در منطق علوم اسلامی باید پایه‌ریزی شود.
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: دوم اخلاق و ارزش‌ها در زمینه ورزش در دنیا کارشده و ما هم باید در این زمینه تولید فکر و اندیشه کنیم و راه را بر سلامت ورزش بازکنیم.
وی افزود: سوم در حوزه فقه، احکام و قوانین ورزش باید کارهای جدی‌تر و جامعی صورت بگیرد و تولید عملی و فکری داشته باشیم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، تأکید کرد: گام بعدی الگوسازی عملی است که حوزه می‌تواند وارد عمل شود و دستگاه‌های متولی نیز در این زمینه باید به وظایف خود را عمل کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: در زیرساخت‌های ورزشی قطعاً باید گام‌های اساسی برداریم به‌طوری‌که در مدارس، صنعت، دانشگاه و حوزه باید زیرساخت‌های مناسب ورزشی شکل بگیرد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/31729
اخبار مرتبط

نظرات شما