گزارش قم فردا از زیان های قاچاق کالا؛

ضربه جبران ناپذیر قاچاق کالا بر اقتصاد کشور/مبارزه با قاچاق نیازمند بسیج همه دستگاه

پیامدهای منفی ورود کالای قاچاق به بازار بسیار متعدد است و می‌تواند اختلالاتی جدی در جریان اقتصادی کشور برجای بگذارد که برای شکوفایی اقتصاد و تولید کشور باید همه دستگاه در امر مبازره با قاچاق فعال شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در سال های اخیر رهبر انقلاب بارها بر روی مبارزه با قاچاق کالا تاکیده کرده اند و حتی در یکی از سخنرانی های خود فرمودند که جنس لوکس قاچاق را بیندازید زیر دستگاه خردکن و خردش کنید. مبارزه‌ با قاچاق باید کاملاً قاطع و بی‌رحمانه باشد.
همچنین رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیگری فرمودند: جلوی قاچاق گرفته بشود، جلوی واردات بی‌رویه گرفته بشود، به تولید‌کننده مشوّق‌هایی داده بشود، با کسانی که از کمکهای مالی دولتی سوء استفاده می‌کنند برخورد جدّیِ قضائی بشود. امثال اینها کارهای زیادی است که اگر این کارها انجام بگیرد -که ان‌شاء‌الله امسال باید این کارها انجام بگیرد- جهش تولید تحقّق پیدا خواهد کرد.
قاچاق کالا سمی برای اقتصاد کشور است که در سال های اخیر همواره بر ضروت مقابله با آن تاکید شده اما در عمل نیازمند همکاری های بیشتر دستگاه ها است. امروز که نزدیک سال جدید قرار داریم و خرید های مردم بیشتر است باید به فکر تولید و تولیدکننده داخل بود تا اقتصاد کشور قوی تر شود و این کار فقط با جلوگیری از ورود کالای خارجی و مبارزه با قاچاق رخ خواهد داد.
آمار قاچاق کالا به عنوان یکی از مسائل و مشکلات جاری اقتصادی در ایران، موضوع بحث کارشناسان و متخصصان امر است. از یکسو بطور معمول آمار رسمی قاچاق کالا در کشور، به صورت کلی و نه با ذکر جزئیات اعلام می‌شود و از سوی دیگر این آمار، با آمار واقعی قاچاق کالا متفاوت است. در واقع ما با دو آمار قاچاق کالا روبرو هستیم. یک آمار مربوط به بخش آشکار آن، یا آمار مربوط به کالاهای قاچاق مکشوفه است.



ضربه جبران ناپذیر قاچاق کالا بر اقتصاد کشور
از همین رو امید شریفی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما به پیامدهای گسترش قاچاق کالا به کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش منابع مالیاتی دولت، تضییع حقوق واردکنندگان قانونی کالا، اخلال در ساز‌و‌کار نظام توزیع کالا، عدم نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی توسط نهادهای نظارتی و انحراف عملکرد سیاست‌های اقتصادی از اهداف خود، از جمله آسیب هایی است که قاچاق کالا بر پیکره اقتصادی کشور وارد می کند.
وی ادامه داد: می‌توان گفت قاچاق کالا عوارض معضلات اقتصادی اساسی‌تری است که مهم‌ترین آنها عدم ایجاد اشتغال مولد در مناطق مرزی، نبود شفافیت فعالیت‌های اقتصادی از طریق کنترل‌های مالیاتی و بانکی و ابزارهای نوین، عدم برخورد جدی با قاچاق سازماندهی‌شده و حجم بالای پرونده‌های کوچک، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ورود قانونی کالا به کشور، افزایش تعرفه کالای وارداتی با فلسفه حمایت از تولیدات داخلی و لزوم تغییر روش‌های حمایت از تولید داخل، عدم اشراف گمرک بر تمامی مرزهای ورودی کشور به عنوان مرزبان اقتصادی و تقویت و تجهیز سامانه‌های اطلاع‌رسانی آن، عدم تقویت شایسته مرزبانی در مسدود ساختن امکان تردد کالا در مسیرهای غیرقانونی برای مبارزه با ورود کالاهای ممنوعه، تفاوت قیمت کالای داخل با خارج به دلیل پرداخت یارانه یا اخذ تعرفه غیر‌متعارف ، تمایل به مصرف کالای خارجی در برخی موارد به دلیل کیفیت بهتر یا قیمت نسبی پایین‌تر یا به دلیل تمایز ، زمان بر بودن و هزینه بالا و لزوم اخذ مجوزهای متعدد در ورود قانونی کالا به کشور و تغییر متعدد قوانین، عدم کنترل شایسته تمامی مبادی مرزی و ورودی کالا به کشور به دلیل کمبود امکانات گمرک و نیروهای مرزبانی و ناجا و ضعف در مبارزه با کنترل و رهگیری کالا و برخورد در سطح عرضه و فروش کالای قاچاق می باشد.

پیامدهای جبران ناپذیر قاچاق
پیامدهای منفی ورود کالای قاچاق به بازار داخلی، متعدد است. قاچاق کالا می‌تواند اختلالی جدی در جریان اقتصادی کشور برجای بگذارد و در نتیجه ممانعت از ورود کالای قاچاق به کشور، یکی از ضرورت‌ها برای سلامت نگاه داشتن جریان اقتصادی کشورها است. هرچند وجود مرزهای طولانی آبی و خاکی با کشورهای متعدد تا حدودی مسئله مبارزه با کالای قاچاق را سخت کرده است.
حمایت از تولید و کالای ایرانی در گرو مبارزه با قاچاق است
از همین رو حجت الاسلام مجتبی ذوالنور ، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به رابطه تولید و قاچاق کالا، گفت:  قاچاق عامل اصلی ضربه‌زدن به کالای ایرانی و تولید داخلی است.
وی ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل یک الزاماتی لازم دارد که یکی از آن‌ها مبارزه با قاچاق کالا است.



برای حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق همه دستگاه ها همکاری کنند
در این میان باید گفت مبارزه با قاچاق کالا یک وظیفه  همگانی است که همه دستگاه ها و سازمان ها باید به نوبه ای خود به وظیفه خودشان در  این زمینه عمل کنند. قاطعیت و برخورد مناسب با نهادها و سازمان های متخلف نیز اقدام دیگری است که می توان راه بر قاچاق کالا ببندد.
 این در حالی است که  سید محمد تقی شاهچراغی استاندار قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت توجه به آثار مخرب قاچاق کالا و ارز در کشور، افزود: همکاری همه بخش‌ها در مسیر اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به تبع آن حمایت از تولید داخل امری ضروری است.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: کارگروه‌های ذیل این کمیسیون با جدیت پیگیری شود تا اقدامات لازم در امر مبارزه با قاچاق به خوبی تعیین شده و در اسرع وقت عملیاتی شود.

از ظرفیت های ملی برای مقابله با قاچاق کالا و ارز استفاده شود
همچنین در این احمدحاجی زاده معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم با اشاره به اینکه شناسایی زمینه های قاچاق امری ضروری است عنون کرد: تقویت مبانی دینی و اعتقادی یکی از راه های مقابله با قاچاق است.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از فشار ناشی از قاچاق کالای کشور به قم وارد می شود افزود: در راستای مقابله ی موثرتر با ترانزیت کالاهای قاچاق از محورهای مواصلاتی استان نیازمند حمایت دستگاه های ملی هستیم.

درهر صورت مبارزه با قاچاق کالا مسئله بسیار مهم برای حمایت از تولید است و در این راهکارهای و برنامه هایی هم طراحی شده است ولی تا زمانی که تمام دستگاه این مسئله را یکی از وظایف خود ندانند شاید خیلی نتوان در این خصوص گام موثری برداشت. در هر حال حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق باعث رونق و شکوفایی تولید داخلی و اقتصاد است.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/32083
اخبار مرتبط

نظرات شما