استاد دانشگاه در گفتگو با قم فردا:

ایران قبل از انقلاب، یک کشور وابسته به تمام معنا بود

یکی از اساتید دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ضمن اشاره به رهاورد مهم «استقلال» در پیروزی انقلاب اسلامی، پیشنهاد داد تا تبیین دستاورهای انقلاب اسلامی به روش مقایسه ای صورت پذیرد.

علی اصغر حبیبیان در گفتگو با خبرنگار قم فردا و با اشاره به  ضرورت تبیین آسیب شناسانه دستاوردهای انقلاب به روش مقایسه ای، افزود: تاریخ از یاد نخواهد برد که ایران در زمان پیش از انقلاب، کشوری به معنای واقعی وابسته بود که به همین دلیل هم مرتبا مجبور بود تا از ثروت ملی و منافع ملی به قدرت های وقت باج دهد.

ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب به صورت علمی و دقیق
این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره پاسداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی و تبیین دستاوردهای این حرکت باشکوه ملی بیان داشت: درباره بررسی دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی، شایسته است تا این بررسی به صورت علمی و دقیق انجام شود؛ برای این منظور باید بدانیم که مفهوم دستاورد به تحقق اهدافی از قبل تعیین شده باز می گردد که در طی یک فرآیند و با فراز و نشیب و چالش هایی به ثمر نشسته است؛ چراکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اهداف هر جنبش و نهضت تا وقتی که به تحقق نهایی برسد؛ با دست اندازها و چالش هایی مختلف رو به روست که باید از آن ها عبور کند یا بر آن ها فائق آید.
وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که لازمه این دستاوردشناسی، توجه همیشگی به این نکته است که اهداف انقلاب اسلامی چه بود و به بیان دیگر، ملت ایران اسلامی چرا انقلاب کرد و به دنبال چه بود؟

«اسلامی» بودن انقلاب ایران در قانون اساسی دمیده شده است
این کارشناس برجسته امنیت ملی اضافه کرد: توجه به این مطلب ضروری است که مردم هر کشور در هر گام از مراحل پیشرفت خود، اهدافی را در نظر می گیرند که گاهی  ممکن است این اهداف در جریان امور روزمره و زندگی عادی، به غفلت و فراموشی سپرده شوند؛ از این روست که همواره لازم است تا با نگاه به گذشته و بازخوانی اهداف اصلی، تلاش شود تا مسیر حرکتی گُم نشود و یا به غیر اولویت ها پرداخته نشود؛ بویژه آن که انقلاب ما، یک پسوند «اسلامی» با خود دارد که نشان می دهد انقلاب ما علاوه بر اهداف انسانی و مرسوم هر انقلاب، اهدافی الهی و معنوی هم داشته است.
حبیبیان در ادامه گفت: باید بدانیم که انقلاب اسلامی اهدافی تکوینی و تشریعی برای خود داشته، دارد و خواهد داشت که در اهداف تکوینی، توجه به جمله کلیدی «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» و در اهداف تشریعی هم هر آن چه شارع مقدس وضع کرده، مدّ نظر است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه این اهداف تکوینی و تشریعی مانند قاعده و اصل ظلم ستیزی و نفی ظلم پذیری یا قاعده نفی سبیل که برآمده از آیه شریفه «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» است؛ در جای جای قانون اساسی ما درج شده تا زمینه احتمالی فراموش شدن این اصول در جریان زندگی روزمره از بین برود.
وی همچنین پیشنهاد داد تا برای دستاوردشناسی انقلاب اسلامی در 40 سالگی خود، از روش مقایسه ای، یعنی مقایسه کردن دستاورهای این چهل سال با دوره مشابه خود از حکومت پهلوی استفاده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: به طور مثال می توان وضعیت زیرساخت ها را از سال 1357 تا 1397 با دوره چهل ساله 1317 تا 1357 و یا حتی با کل دوران حکومت رضاشاه و محمدرضا شاه مقایسه کرد تا بتوان ضمن شناخت دستاوردها، انگیزه ای نیز برای تداوم این راه در نسل جدید، البته با عنایت به اصل بالندگی و نو به نو شدن در کنار تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف، پدید آورد.

حکایت دشمنان ایران و احمق های درجه یک
حبیبیان سپس بیان داشت: یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی به ملت شریف ایران در زمان حاضر این است که دشمنان ما به تعبیر مقام معظم رهبری، احمق های درجه یک هستند که با سخن و عمل مضحک خود، زمینه بیدار ماندن و هوشیاری ملت را فراهم می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که ملت هوشیار ایران در 22 بهمن ماه 1397، بار دیگر در صحنه باشد و نمایشی عظیم از اقتدار ملی و عظمت ایران اسلامی را در برابر دیدگان جهانیان بنشاند.

انتهای پیام/120
http://qomefarda.ir/3230
اخبار مرتبط

نظرات شما