عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با قم فردا:

اقتصاد دانش بنیان جهشی بزرگ در اقتصاد ایران به وجود خواهد آورد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه مسئولین برخی دولت ها به توان و تولید داخل بی توجه بودند، گفت:اقتصاد دانش‌بنیان از نگاه کارشناسان، عامل اصلاح و رشد اقتصادی کشورهاست و در شرایط کنونی می‌تواند یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور ایران بوجود آورد.

 حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن تبریک سال نو با اشاره به شعار سال ، اظهار داشت:  چند سالی است که مقام معظم رهبری یکی از مطالبات مهم خود را با تاکید بر تقویت تولید ملی و اشتغال و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده‌اند.
رشد اقتصاد کشور با حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان
وی ادامه داد: امسال نیز ایشان با انتخاب این موضوع به عنوان شعار سال جدید برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی تاکید نمودند باید به‌ سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم.
حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به راه‌های تحقق این هدف، گفت:  از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون دشمنان مسیرهای گوناگونی در دشمنی با ملت ایران آزموده‌ و غالبا با شکست مواجه شده‌اند؛ اما یکی از راه هایی که دشمنان هنوز از تاثیر آن ناامید نشده‌اند، مسیر تحریم و تداوم فشارهای اقتصادی است.
مسئولین برخی دولت ها به توان و تولید داخل بی توجه بودند
وی خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل تاثیر این عامل از نگاه کارشناسان اقتصادی، بی‌توجهی مسئولان برخی دولت ها به توان و تولید داخلی و امید واهی به برداشته شدن فشارهای اقتصادی از سوی دشمنان بوده است.

نگاه دولت قبل به غرب باعث افزایش فشارها و تهدیدها علیه ملت ایران شد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: نگاه به غرب در دولت گذشته و گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به نتایج مذاکرات هسته‌ای باعث خسارات فراوان و افزایش تهدیدها و فشارها علیه ملت ایران گردید. در حالی که اگر به جای انتظار بیهوده برای برداشته شدن تحریم ها، تمرکز خود را بر روی تقویت اقتصاد داخلی و تولید ملی و رشد شرکت های دانش‌بنیان قرار می‌دادند، امروز مردم ایران فشار کمتری بابت تحریم ها متحمل می‌شدند.
وی ادامه داد:  در برخی دولت های گذشته توجه به توسعه اقتصادی بر طبق الگوی غربی نه تنها از فشارهای اقتصادی به ملت ایران نکاست بلکه عامل افزایش فاصله طبقاتی و گسترش شکاف های اجتماعی گردید. بزرگترین قربانی این وضعیت، اقشار آسیب پذیر و غالب کسانی بوده‌اند که در تمام سختی‌ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی چه در دوران جنگ تحمیلی و یا تحریم‌های اقتصادی همراه نظام و انقلاب مانده‌اند.
حجت الاسلام ملک زاده افزود: بنابراین مدل رشد و پیشرفت اقتصادی مطلوب نظام اسلامی، رشد اقتصادی همراه با عدالت می‌باشد و بی‌توجهی به عدالت در توسعه اقتصادی مطلوب ما نیست؛ از این رو رهبر معظم انقلاب با تاکید به ایجاد رشد اقتصادی همراه با عدالت در جمهوری اسلامی فرمودند: «اگر در کشور [رشد] اقتصادی همراه با عدالت به وجود بیاید، همه زمینه‌های پیشرفت فعّال خواهد شد و کشور به پیشرفت واقعی خواهد رسید».
اقتصاد دانش بنیان جهشی بزرگ در اقتصاد ایران به وجود می آورد
وی تاکید کرد:  اقتصاد دانش‌بنیان از نگاه کارشناسان، عامل اصلاح و رشد اقتصادی کشورهاست و در شرایط کنونی می‌تواند یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور ایران بوجود آورد؛ از این رو رهبر معظم انقلاب طی سال های گذشته به ویژه در دیدارهای نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان تاکید نموده‌اند که «برای رشد و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم».
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: تجربه نشان داده شرکت های دانش بنیان در هر عرصه‌ای که فعال شده‌اند، رشد و پیشرفت کشور در آن حوزه را فراهم نموده‌اند. تاکید امسال مقام معظم رهبری بر تقویت این شرکتها در حوزه کشاورزی است که تاکنون کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. ایشان با اشاره به این موضوع فرمودند: «متأسّفانه بخش کشاورزی از عرصه دانش‌بنیان یک مقداری دورتر از بخشهای صنعت و خدمات و مانند اینها است. اگر ما در کشاورزی، شرکتهای دانش‌بنیان را افزایش بدهیم و دانش را در مسئله‌ کشاورزی به‌کارگیری کنیم، ... میتوانیم حدّاکثر استفاده را بکنیم، بهره‌وری‌مان را افزایش بدهیم...».
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مساله تولید که مقام معظم رهبری آن را به درستی کلید حل مشکل اقتصادی امروز جامعه ما نامیدند، اقتضا دارد شعار سال جدید یعنی «جهش تولید دانش بنیان»، به صورت یک طرح فوری در اقتصاد کشور از سوی دستگاههای مختلف عملیاتی گردد و تمام ظرفیت های کشور در بخشهای آموزشی و پژوهشی، صنایع اقتصادی، صنایع کشاورزی و سایر بخش ها با رویکرد دانش بنیان کردن تولید، و با استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگانی مورد بهره برداری قرار گیرد. تمرکز دولت خدمتگزار به این امر، مطمئنا تاثیر مهمی در خنثی نمودن تحریم های ظالمانه خواهد داشت؛ زیرا محور اصلی تولید دانش بنیان، علم و دانش است که هرگز تحریم‌پذیر نیست.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/32441
اخبار مرتبط

نظرات شما