سودهای چند درصدی بانک خاص؛

پرداخت وام با سود 42 درصدی در بانک آینده! / نظارت حلقه مفقوده نظام بانکی کشور + سند

بانک آینده در روزهای اخیر تبلیغات گسترده‌ای را با عنوان وام 20 میلیون‌تومانی خرید کالا شروع کرده که با یک بررسی ساده می‌توان به رقم بالای سود این وام‌ها پی برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  بر اساس قانون درصد سود تسهیلات در سیستم بانکی کشور 18 درصد است که باید از سوی بانک‌ها در محاسبه سود تسهیلات رعایت شود اما بانک‌ها در سال‌های اخیر با روش‌های مختلف مانند مسدودکردن بخشی از وام این قوانین را دور زده و در واقع میزان سود خود از تسهیلات را بالا می‌برند.
هرچند که در سال جاری با بخشنامه بانک مرکزی این اقدام بانک‌ها ممنوع شده اما در عمل باید دید که به چه میزان این دستورالعمل رعایت می‌شود.
اما این پایان کار نیست و برخی از بانک‌ها همچنان از روش‌های مختلف و شاید از خلاء های قانونی برای کسب سود بیشتر از مردم بهره می‌برند.
در این میان بانک آینده در روزهای اخیر تبلیغات گسترده‌ای را با عنوان وام 20 میلیون‌تومانی خرید کالا شروع کرده که با یک بررسی ساده می‌توان به رقم بالای سود این وام‌ها پی برد.


بر اساس مستندات درج شده در سایت این بانک دریافت‌کننده این تسهیلات برای وام 20 میلیون‌تومانی باید در طی 12 قسط جمعاً مبلغ 24 میلیون 840 هزار تومان پرداخت کند که رقم سود آن 42 درصد می‌شود.


این در حالی است که میزان بازپرداخت نهایی این میزان وام با سود 18 درصد رقم 22 میلیون تومان می‌شود.


قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم که قطعاً یک رقم‌هایی نیز برای بیمه و کارمزد خودبانک اخذ می‌شود که هرچند خود این رقم هم شاید بیش از 200 یا 300 هزار تومان نباشد اما آن هم از جیب تسهیلات گیرنده می‌رود که در واقع رقم واقعی این تسهیلات را به بالای 45 درصد می‌رسد.
البته باز هم این پایان کار نیست چرا که وام‌گیرنده با این تسهیلات تنها می‌تواند در فروشگاه‌های خاص خرید کند که همواره بده‌بستان‌هایی بین بانک عامل و این فروشگاه بوده که سود بانک را بیشتر می کند.
به‌هرحال انتظار می‌رود بانک مرکزی با ورود به این اجازه ندهد در این شرایط بد اقتصادی بیش از این به مردم فشار وارد شده و برخی از بانک‌ها با استفاده از خلاء های قانونی این‌گونه مردم را دور بزنند و سودهای چند ده‌درصدی بگیرند.

انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/35843
اخبار مرتبط

نظرات شما