کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قم فردا:

قیام مردم تبریز آغاز دومینوی سقوط رژیم پهلوی بود

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر قیام مردم تبریز نبود شاید پیروزی انقلاب در سال ۵۷ اتفاق نمی‌افتاد و چند سالی به تعویق می‌افتاد.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،با اشاره به 29 بهمن  سالروز قیام مردم تبریز علیه طاغوت اظهار داشت: 29 بهمن 1356 و در واقع قیام مردم تبریز آغاز دومینوی سقوط رژیم پهلوی بود.
وی ادامه داد: آن چیزی که از آن به‌عنوان حرکت چهلم‌ها از آن یاد می‌شود که ادامه‌دار شد و در یک سال باعث شد رژیم شاه سرنگون شود.
صادقی نسب ابراز داشت: قبل از روز 29 بهمن‌ماه به دعوت اولین شهید محراب انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله قاضی طباطبایی و برخی از مراجع قرار بود مراسم بزرگداشتی برای شهدای واقعه 19 دی‌ماه در قم برگزار شود که با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه می‌شود و اجازه ورود به مسجد را نمی‌دهند.
وی افزود: بعدازاین که یکی از معترضین به شهادت می‌رسد این حرکت اوج می‌گیرد و در کشور سرو صدای زیادی به پا می‌کند و خودش دلیلی می‌شود برای برپایی چهلم شهدای تبریز در شهرهای دیگر و همین مراسم چهلم‌های معروفی که تا سرنگونی رژیم پیش می‌رود.
کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: اگر قیام مردم تبریز نبود شاید پیروزی انقلاب در سال 57 اتفاق نمی‌افتاد و چند سالی به تعویق می‌افتاد در واقع یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت این روز در این است که باعث شده سرعت وقوع انقلاب بیشتر شود.
وی ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌شود به آن اشاره کرد این است که حرکت ملی‌گرایانه در پیوند عمیق با باورهای دینی مردم به‌خصوص آرمان‌های تشیع در همه جای انقلاب موج می‌زند.
صادقی نسب افزود: مردم تبریز به پشتیبانی از مردم قم و بعد از آن هم مردم سایر شهرها در حمایت از آزادی‌خواهی و برانداختن رژیم پهلوی به پا خواستند.
وی تصریح کرد: این اتفاقات نشانگر این است که در ذات مردم ایران اساساً تعارض اقوام وجود ندارد؛ بلکه تعارض ادیان هم وجود ندارد؛ یعنی این که زیست مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان مختلف در کنار هم باعث می‌شود که یک حرکت بزرگی مثل انقلاب شکل بگیرد.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: اگر هرکدام از نقاط کشور ما تعلقات مذهبی خودشان را بر آن واقعیت بزرگ‌تر انقلاب ترجیح می‌دادند هرگز انقلاب اسلامی ایران رخ نمی‌داد.
وی ادامه داد: این تنوع ، اجماع و وحدت بر سر موضوعات بزرگ‌تر در ذات انقلاب وجود دارد و این پایه و اساس انقلاب اسلامی است که با اجماع همه اقوام به وجود آمده است.
صادقی نسب تصریح کرد: در همین قیام تبریز نیروهای امنیتی که مانع از حضور در مسجد قزلی شده بودند توهین‌هایی را به ساحت مسجد و علما کردند که همین موضوع باعث شد مردم بیشتر عصبانی بشوند.
وی افزود: مرور این اتفاقات و توجه به آن‌ها می‌تواند چراغ راهی باشد آینده ما و این که از این تجربیات عظیم استفاده کنیم برای برداشتن موانعی که با آن روبرو هستیم.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مسلماً موضوع وحدت و انسجام در حال و حاضر کشور بسیار مهم است و بایستی امروز هم همان اصول اولیه برگردیم و همدلی و همراهی را در کشور بیش‌ازپیش افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب یکی از محورهای کنار هم قرارگرفتن مردم توجه به آرمان‌های بالاتر بود در واقع اگر بتوانیم برای جامعه آرمان‌های بزرگ تعریف بکنید و با بهره‌مندی از یک رهبری خردمند مردم را در جهت تحقق این آرمان‌ها در کنار هم قرار بدهید این زمینه‌سازی برای ایجاد وحدت می‌شود.
صادقی نسب ادامه داد: در کنار آن از حرکت‌ها و هرگونه رفتارهایی که باعث شکستن وحدت می‌شود پرهیز شود.
وی افزود: ما در نگاه و تفکر سیستمی یکی از مواردی که صحبت می‌کنیم می‌گوییم قدرت آرمان و مراد طلبی در مقابل یاس و ناامیدی، به‌عنوان‌مثال  به‌جای این که بگوییم این کار را انجام ندهیم باعث تورم می‌شود یا مواردی از قبیل که در ذات خودش منفی‌نگری وجود دارد بایستی از آرمان‌ها و اهداف بزرگ صحبت کنیم بگوییم چه کنیم یک امارت عظیم اقتصادی بسازیم با تعریف آرمان‌ها و ایده‌آل‌های بزرگ قطعاً به هدف می‌رسیم و مشکلاتی که در مسیر وجود دارد نیز برطرف می‌شود.
این استاد دانشگاه به بیانات رهبری اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که ایشان به آن اشاره می‌کنند توجه به تولید است که در چند سال گذشته به آن تأکید داشته‌اند.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث برجسته‌تر شدن تولید ملی می‌شود همین منطق است وقتی شما آرمان خودتان را جهش تولید تعریف بکنید البته تولیدی که با توزیع عادلانه باشد.
صادقی نسب بیان کرد: وقتی آرمان را تولید قرار می‌دهیم مسلماً در کنار آن مشکلات بین‌راهی از بین می‌رود و مشکلاتی از قبیل از بیکاری ، تورم ، ناهنجاری‌های اجتماعی و ... از بین می‌رود.


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/40181
اخبار مرتبط

نظرات شما