ساعتلو؛ سردار استوار به جا مانده از عهد قاجار! +تصاویر

مسجد سردار در خیابان امام شهرستان ارومیه و در امتداد بافت قدیمی شهر که به راسته‌ی غلامخان معروف است، قرار دارد و از آثار به جای مانده قاجاریان می‌باشد. این مسجد ۴۰۰ الی ۵۰۰ متر با مسجد جامع فاصله دارد و توسط عبدالصمدخان، پدر آقاخان، جد اعظم عظیم السلطنه‌ی سردار، بنا نهاده شده است. سردار در سال ۱۳۳۰

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،و اما معماری این بنای زیبا یه چه صورت است؟ مسجد سردار از دو قسمت مجزا تشکیل شده است: قسمت اصلی و مهم مسجد را شبستان بزرگ آن تشکیل می‌ دهد. شبستان دارای طرح مستطیلی به طول ۲۲ متر و به عرض ۱۸ متر است. در گوشه‌ی جنوب شرقی شبستان که از حالت مستطیل خارج شده، ۱۲ ستون سنگی هشت ضلعی وجود دارد که سرستون‌های آن به شیوه‌ی مقرنس، تراش داده شده و زیبایی خاصی به مسجد بخشیده است. انتهای شبستان بزرگ، شبستان کوچک قرار دارد که با یک ورودی به داخل شبستان اصلی راه دارد. ابعاد طول و عرض آن ۱۲×۱۰ متر است و از نظر شکل، درست شبیه به شبستان بزرگ است، ولی ساده و بدون تزئین و آرایش. یک محراب آجری ساده نیز در ضلع جنوبی آن ساخته شده است.

 مسجد سردار ارومیه

تمام مصالح به کار رفته در مسجد سردار ، به استثنای ۱۲ ستون شبستان،‌ از دیوارهای طرفین تا قسمت‌های طاق و پوشش سقف، همه از آجرهایی به ابعاد۲۲×۲۰ سانتیمتر و با ملاط گچ و خاک ساخته شده است. در انتهای شبستان (قسمت غربی) که متصل به شبستان کوچک است، با تخته‌ کوبی، حدود یک فرش‌انداز را به صورت بالکن چوبی جهت استفاده‌ی بانوان در آورده‌اند که بیشتر قسمت‌های این بالکن چوبی را با نقاشی و نوشته تزئین کرده‌ اند.

 مسجد سردار ارومیه

 مسجد سردار ارومیه

 مسجد سردار ارومیه

 مسجد سردار ارومیه

مساجدی که در سراسر ایران و در دوران مختلف ساخته شده‌اند، هرکدام زیبایی‌های مخصوص به خودشان را دارند. عجیب نیست که در ارومیه هم، یادگار زیبایی از دوران قاجار را شاهد باشیم. آیا به ارومیه سفر کرده‌اید؟ آیا می‌دانستید که در کنار جاذبه‌های بی‌شمار ارومیه، مسجد سردار هم یکی از آن مکان‌هایی است که با قدم گذاشتن به آن، گویی وارد جهان دیگری شده‌اید؟




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/4192
اخبار مرتبط

نظرات شما