عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

هیچگونه پیشنهاد قانونی در زمینه گشت مقابله با سقط جنین نداریم

محمدبیگی گفت: هیچگونه پیشنهاد قانونی در زمینه گشت مقابله با سقط جنین ندادیم و نداشتیم، اما با افراد خاطی برخورد جدی و نظارتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صیانت از زنان باردار در قانون جوانی جمعیت که در سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید باعث شد تا سازمان غذا و دارو توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مربوط به پیشگیری از بارداری را ممنوع کند و در بخش‌نامه‌ای اعلام کرد که «هرگونه ارائه دارو‌های جلوگیری از بارداری» باید با تجویز پزشک صورت گیرد سپس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت سامانه باروری سالم را راه‌اندازی کرد تا زنان باردار تحت نظر قرار بگیرند و نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی و ... در این سامانه ثبت می‌شود.

یکی از دلایل انجام این اقدامات آمار بالای سقط جنین در کشور است که در بسیاری از موارد به صورت غیرقانونی انجام می‌شود لذا وزارت بهداشت درصدد برخورد با متخلفان برآمده است.

صابر جباری فاروجی، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره اقدامات مقابله‌ای با سقط جنین جنایی و غیرقانونی در وزارت بهداشت گفت: سقط عمدی جنین دو سر طیف دارد یک سر آن موضوع فرهنگی است یعنی باور پدر و مادر و نگاه آن‌ها به فرزندآوری است و طیف دیگر آن عواملی است که درخصوص آن مداخله می‌کند که به آن معاونت یا مباشرت در سقط گفته می‌شود.

وی ادامه داد: در این خصوص برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است و پزشکان یا متخصصان زنان و ماما‌هایی که در این امر دخالت دارند به شدت با آن‌ها برخورد می‌شود، چراکه این کار حکم قتل نفس را دارد و با همکاری خوبی که با قوه قضاییه در این خصوص صورت گرفته برای متخلفان براساس قانون پرونده پزشکی تشکیل می‌شود. همچنین پروانه پزشکی پزشک نیز ابطال می‌شود.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: در بخش فرهنگی نیز مطالعات ما نشان داده است تلقی عمومی جامعه نسبت به سقط جنین این است که تا زمانی که روح در جنین دمیده نشده باشد، سقط اشکالی ندارد در حالی که براساس فتوای مراجع جنین چه یک هفته باشد و چه سه یا چهار ماه انسان محسوب می‌شود و سقط آن حکم قتل نفس را دارد و حرام شرعی و گناه کبیره است.

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره سقط جنین گفت: بحث مقابله با سقط جنین یک بحث جدی، لازم و ضروری است. متاسفانه آمار سقط جنین در کشور ما بین سیصد هزار تا ششصد هزار سقط در سال اعلام شده بنابراین طبق قانون، آیات و روایات ما مکلف به مبارزه با سقط جنین هستیم.

وی ادامه داد: مبارزه با سقط جنین هم در قانون‌های مربوط به عرضه و فروش دارو آمده و هم در پنج ماده در قانون جوانی جمعیت ذکر شده که چگونه باید با این قضیه مقابله شود. 

نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار کرد: ما هیچگونه پیشنهاد قانونی در زمینه گشت مقابله با سقط جنین ندادیم و نداشتیم بلکه آن چیزی که به آن توجه شده ممنوعیت عرضه دارو‌های سقط، ممنوعیت فروش دارو‌های سقط در خارج از بیمارستان‌های مسئول سقط قانونی، ممنوعیت قاچاق دارو‌ها و انجام جراحی یا اعمال مربوط به سقط‌های غیرقانونی در مطب‌ها و کلینیک‌هاست و با افراد خاطی برخورد جدی و نظارتی می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سامانه باروری سالم در وزارت بهداشت ایجاد شده که در این سامانه کلیه بارداری‌ها ثبت می‌شود و موارد سقط هم به شکل پرونده‌های سقط قانونی پیگیری می‌شود و برای افرادی که تصمیم به سقط دارند برنامه‌های مشاوره‌ای گذاشته می‌شود.

محمدبیگی اضافه کرد: الان حمایت از فعالان جنبش‌هایی مثل جنبش نفس را داریم و از سازمان‌های مردم نهاد فعال در عرصه مشاوره و مقابله با سقط جنین حمایت می‌کنیم و در فراکسیون جمعیت و خانواده هم جلساتی با این افراد داشتیم و به دنبال ایجاد سازمان‌های مردم نهاد و حمایت از سازمان‌های مردم نهادی هستیم که بتوانند با مشاوره به همسرانی که قصد سقط فرزندانشان را دارند عوارض سقط را بگویند و مشاوره‌های مربوطه را بدهند تا از این اتفاق جلوگیری شود، البته ما بیش از هر چیز نیاز به فرهنگ سازی داریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار کرد: آنچه ما در قانون نوشتیم بحث برخورد جدی با تیم‌های ترویج سقط جنین و عاملان این موضوع است که سقط جنین را به شکل غیرقانونی انجام می‌دهند. آنچه به صورت قانونی انجام می‌شود از مجاری پزشکی قانونی کشور و کمیسیون مرتبط با سقط است که آن روند قانونی خود را طی می‌کند.

محمدبیگی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر تصمیم‌های منجر به سقط جنین در دایره خانواده و توسط همسران گرفته می‌شود که عمدتا با دلیل عدم فرزندخواهی، احساس فاصله گذاری نامناسب و عدم آمادگی پدر و مادر برای پذیرفتن فرزند است، اما در قرآن کریم آمده هم از ترس فقر فرزندانتان را نکشید و هم از فقر نکشید حتی اگر هم پولدار هستید و می‌ترسید فقیر شوید؛ خداوند در قرآن فرموده که من خود آن‌ها و شما را روزی می‌دهم و روزی دست خداست و خانواده‌هایی که فرزندآوری دارند هم دولت ان‌شالله تمهیدات و تشویق‌هایی در نظر گرفته و هم ما در مجلس جنبه‌های حمایتی از فرزندآوری را پیگیری می‌کنیم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43074
اخبار مرتبط

نظرات شما