رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان:

شهید چمران یک استثنا است

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان با بیان این که شهید چمران یک استثنا است ، گفت: اساتید بسیجی دانشجویان را با بخشی‌هایی از حیات علمی، اخلاقی و مبارزاتی این شهید بزرگوار آشنا کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت: شهید چمران  در یک خانواده متوسط بزرگ شد و با سخت‌کوشی، پشتکار و توکل به خدا توانست مدارج عالی علمی را طی کند و در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کنند بارها از ایشان دعوت شد تا در کشورهای غربی اقامت داشته باشند و مشغول کار شوند.
رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان عنوان داشت: شهید چمران در دوران نوجوانی به علت فضای حاکم سیاسی در کشور مبارزاتی که علیه رژیم طاغوت و ستم‌شاهی وجود داشت بسیاری از مسائل را مشاهده کرد بسیاری از جوانان که در آن دوران وارد فضاهای علمی می‌شدند و باسیاست آشنا می‌شدند جز مبارزان و انقلابیونی قرار می‌گرفتند که علیه رژیم پهلوی مبارزه می‌کردند.
وی افزود: شهید چمران یک استثنا است؛ زیرا نه‌تنها در داخل کشور با رژیم ستم‌شاهی مبارزه می‌کرد در خارج از کشور و در میان مبارزان حزب‌الله حضور پیدا می‌کردند و با جنبش امل همکاری نزدیکی داشتند و از آن طریق به امت اسلامی خدمت کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: شهید چمران با تبعیت از امام خمینی (ره) و همراهی با سایر مبارزان نقش تأثیرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشتند، ایشان در سمت‌های مختلف از جمله وزیر دفاع به کشور خدمت کردند، شهید چمران با راه‌اندازی جنگ‌های نامنظم خدمت بزرگی در پیروزهای دوران دفاع مقدس داشتند.
دیرباز ادامه داد: در ابتدای جنگ چون سران ارتش جز نیروهای شاهنشاهی بودند  با اینکه بدنه ارتش مردمی بودند؛ اما مشکلاتی وجود داشت و با جنگ آشنا نبودند و از تسلیحات نظامی که در اختیار داشتیم نمی‌دانستند چگونه بهره‌برداری کنند، از طرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تازه‌تشکیل‌شده بود در این شرایط شهید چمران با عده‌ای از هم‌رزمانش که در دوران طاغوت علیه رژیم پهلوی مبارزه می‌کردند ستاد جنگ‌های نامنظم را راه‌اندازی کرد و ضربه‌های کاری به دشمن زدند‌ و قوت قلبی برای ملت و رزمندگان شدند.
رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان خاطرنشان کرد: در اوایل جنگ شهید چمران کمک شایانی به فرماندهان جنگ داشتند تا برخی از مناطق جلوی پیشروی رژیم بعث عراق گرفته شود و مقاومت‌های جانانه داشتند.
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که منطقه پاوه در کرمانشاه باید از ضدانقلاب پاک‌سازی شود و به شهید چمران مأموریت داده شد تا در آن منطقه حضور پیدا کند شهید چمران با تعدادی از فرماندهان در پاوه حضور پیدا کردند، خون پاک شهیدان و دعای ملت ایران و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) موجب شد شهید چمران بتواند اوضاع منطقه را به دست بگیرد و در ۴۸ ساعت منطقه را از لوث وجود بیگانه‌پرستان پاک‌سازی کنند و یک برگ زرین در مبارزه با ضدانقلاب در تاریخ ثبت شد.
رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان اضافه کرد: یادمان نرفته بین افرادی که مسئولیت‌های سیاسی داشتند اختلاف‌نظر وجود داشت شهید چمران هم می‌توانستند وارد یکی از این دسته‌بندی‌های سیاسی شوند؛ اما به همه اینها پشت‌پا زد و در کنار مردم و رزمندگان در منطقه دهلاویه به‌عنوان یک سرباز مشغول نبرد با دشمن شدند و در نهایت هم در همان جا بال پرواز گشود و به شهادت رسید.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: وقتی صفحات زرین زندگی شهید چمران را ورق می‌زنیم چه در دوران کودکی و نوجوانی چه در دوران تحصیل در دانشگاه در آمریکا، چه در دوران حضور در لبنان و چه در دوران حضور در ایران در وزارت دفاع و جبهه‌های جنگ همیشه به‌عنوان یک انسان اندیشمند و معنویت‌گرا و پایبند به شریعت اسلام و مذهب تشییع شناخته می‌شدند.
وی گفت: یک جمله از شهید چمران معروف است که نصب العین انقلابیون قرار گرفته «می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آن را می‌پذیرم. اما می‌گویم، آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی تقواست» این جمله طلایی امروز باید موردتوجه همه مسئولان و جوانان قرار بگیرد.
دیرباز عنوان داشت: اساتید بسیجی باید در دانشگاه‌های مختلف به یاد شهید مصطفی چمران جلساتی را برگزار کنند و دانشجویان را با بخشی‌هایی از حیات علمی، اخلاقی و مبارزاتی این شهید بزرگوار آشنا کنند.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/43164
اخبار مرتبط

نظرات شما