استاد حوزه و دانشگاه:

جشن‌های ماه ربیع در منازل و هیئات برگزار شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: همان‌طور که در ایام محرم و صفر خانواده‌ها لباس سیاه به تن کرده و منازل را سیاه‌پوش کردند در ایام ربیع هم لباس شادی را از جمله بر تن کودکان کرده و مراسم جشن برگزار کنند، تا تصور نشود اسلام دین یک‌بعدی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر بیاری ضمن گرامیداشت آغاز ماه ربیع‌الاول در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: دو ماه محرم و صفر را با برگزاری باشکوه مراسم مختلف در ایران و جهان از جمله پیاده‌روی اربعین پشت سر گذاشتیم که برکات فراوانی برای دنیا و آخرت افراد دارد.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اسلام دین جامع و کاملی است و تک‌بعدی و یک‌جانبه نگر نیست و به همه ابعاد وجودی انسان توجه دارد، همان‌طور که به دنیا توجه دارد به آخرت نیز توجه دارد، همان‌طور که به مسائل فردی توجه دارد به مسائل اجتماعی نیز توجه دارد، همان‌طور که به مسائل مادی توجه دارد به مسائل معنوی نیز توجه دارد و همان‌طور که به مصائب توجه دارد به شادی هم توجه دارد.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای اصلی انسان شادی و نشاط است که دین هم به آن تأکید کرده است البته منظور شادی مطلوب و به‌دوراز گناه است و ماه ربیع فرصت خوبی برای نشان‌دادن چهره شاد اسلام است.
کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در روایات آمده است که اهل‌بیت علیهم‌السلام فرمودند شیعیان ما کسانی هستند که در مصائب ما غمگین و در شادی ما شاد هستند، درست است که زیارت اربعین یکی از علائم شیعه است؛ اما از طرفی شاد بودن در شادی اهل‌بیت علیهم‌السلام هم یک از علائم شیعیان است.
بیاری خاطرنشان کرد: همان‌طور که خانواده‌ها در ایام ماه محرم و صفر لباس سیاه به تن خود و فرزندانشان می‌کنند و منازل و کوچه‌ها را سیاه‌پوش می‌کنند در ایام شادی اهل‌بیت علیهم‌السلام از جمله در ماه ربیع‌الاول لباس شادی بر تن فرزندان کرده و منازل را آذین‌بندی کرده و مراسم جشن و مولودی در منازل برگزار کنند تا کودکان تصور نکنند اسلام دین مصیبت و عزاداری است.
وی افزود: متأسفانه در ذهن بسیاری از جوانان  این‌گونه شکل‌گرفته است که اسلام دین غمگینی است و شادی ندارد این موضوع به علت کم‌کاری در خصوص برگزاری مراسم شادی اهل‌بیت علیهم‌السلام است، در طول سال در ایام شهادت اهل‌بیت علیهم‌السلام حتی در منازل هم مراسم عزاداری برگزار می‌شود که خیلی هم خوب است؛ اما باید به همان اندازه در مراسم‌های شادی نیز جشن برگزار شود.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: همه این‌ها را کودکان و نوجوانان مشاهده‌کرده و درس می‌گیرند طبیعی است که اگر تنها به بعد مصائب و عزاداری توجه شود این کودک وقتی بزرگ شد تصور کند اسلام با شادی مخالف است و شادی ندارد.
بیاری گفت: علاوه بر منازل هیئات مذهبی هم مراسم جشن برگزار کنند ممکن است به گستردگی ایام محرم و صفر نتوان مراسم برگزار کرد؛ اما حداقل به‌اندازه یک‌سوم آن در ایام مناسبتی مذهبی جشن و مراسم برگزار شود.
وی بیان داشت: پرداختن درست به بُعد شادی در اسلام جلوی بسیاری از شبهات را خواهد گرفت اگر به این بُعد از اسلام توجه نشود دشمنان از این فرصت استفاده می‌کنند و شادی‌های کاذب و دروغین را جایگزین آن می‌کنند و باعث انحراف جوانان می‌شوند و به بهانه نداشتن شادی در اسلام این‌گونه شادی‌های حرام را که انسان را به پرتگاه گناه می‌فرستد را تبلیغ می‌کنند.
کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: وقتی این اتفاق رخ دارد، متدینان و بزرگان دین نسبت به این شادی‌های حرام انتقاد می‌کنند در این صورت دشمن  به آن‌ها هجمه وارد می‌کند که اسلام با شادی مخالف است پس برای اینکه به این معضل دچار نشویم از همان ابتدا شادی را به‌صورت صحیح تبیین و در جامعه اجرا کنیم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/45247
اخبار مرتبط

نظرات شما