رئیس دانشگاه صنعتی قم:

انقلاب اسلامی، ایران را به تولیدکننده کالا تبدیل کرد

رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: پیشرفت‌های ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شعار نیست و آمار و ارقام جهانی این پیشرفت را اذعان می‌کنند، در دوران پهلوی ایران توزیع‌کننده محصولات خارجی بود؛ اما امروز ایران تولید کنند کالا و محصولات شده است.

جلال رضائی‌نور ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران حکومت پهلوی اقتصاد ایران مبتنی بر توزیع بود؛ یعنی شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی صرفاً مجریان و مبلغان کالا و محصولات خارجی در کشور بودند؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مخصوصاً در دوران جنگ تحمیلی بحث خودکفایی در ایران شروع شد‌.

رئیس دانشگاه صنعتی قم خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع که مصنوعات و محصولات موردنیاز داخل کشور تولید شود و خودمان به فناوری‌ها دست پیدا کنیم در دستور کار قرار گرفت و جنگ بهانه خوبی شد که در حوزه جنگ‌افزار و صنایع دفاعی و نظامی پیشرفت‌های خوب و محسوسی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: از طرفی تحریم‌ها باعث شد در حوزه‌هایی مانند محصولات برقی، خودروسازی و انواع صنایع دیگر فعال شود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه در تحریم بودیم همه این محدودیت‌ها و تنگناهای خارجی زمینه رشد ملت و زمینه رشد کشور را فراهم آورد.

رضائی‌نور تأکید کرد: این مطالبی که گفته می‌شود شعار نیست واقعیت‌های موجود است که در آمار و ارقام وجود دارد و مراکز بین‌المللی نیز به آن اذعان می‌کنند، در موضوعات صنایع دفاعی، جهاد دانشگاهی، ژنتیک، نانو و در موضوعات مرتبط با کلیه صنایع اعم از کشاورزی و صنایع پتروشیمی ایران صاحب‌سبک، علم و تکنولوژی است.

رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان داشت: این پیشرفت‌ها تا جایی ادامه پیدا کرده که امروز در کارزار دنیای پیرامونی، ایران مصنوعات و محصولات تولیدی خود را صادر می‌کند، حتی به کشورهایی که زمانی ادعا می‌شد که این‌ها ابرقدرت هستند.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های ایران در ۴۰ سال اخیر دارای ابعاد و جزئیات بسیار زیادی است که برای بیان آن باید ساعت‌ها و روزها برنامه و جلسه برگزار کرد که البته همه این‌ها باید در نشست‌هایی با عنوان جهاد تبیین برای مردم بیان شود.

رضائی‌نور تصریح کرد: امروز ارتباط بین دانشگاه و صنعت بسیار کاهش پیدا کرده است پیش‌ازاین صنعت ما اگر نیاز به دستگاه و تکنولوژی داشت اولین چیزی که به ذهن این صنعت می‌رسید این بود که دلارهای خودش را آماده کند تا یک سفارش خارجی ثبت کند و این محصولات را از یکی از این کشورها خریداری کند؛ اما امروز یکی از اولین راه‌حل‌های که به ذهن صاحبان صنایع می‌رسد این است که با دانشگاه‌ها از جمله دانشگاهی صنعتی ارتباط بگیرند تا نیاز فنی خود را برطرف کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: در غالب اوقات و در غالب موارد با پاسخ مثبت دانشگاه‌ها مواجه شد و نیاز و فناوری و یا قطعه موردنیاز آن سند توسط اساتید و کارشناسان دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های پارک علم و فناوری تهیه می‌شود.

وی اضافه کرد: روند رشد تبدیل علم به فناوری و محصول در کشور نمایی و فزاینده است و بالغ بر ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که هرکدام روی یک یا چند محصول کار می‌کنند که یا مابازاء در کشور ندارد یا مابازاء در دنیا ندارد همه اینها باعث می‌شود ارز به‌جای تخصصی برای سفارش کالا از خارج، داخل کشور به‌عنوان هزینه انسانی و تجهیزات هزینه شود تا با دانش خودمان به محصولات موردنیاز برسیم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/47478
اخبار مرتبط

نظرات شما