برای اولین بار در قم انجام شد؛

اجرای موفق پایش شاخص‌های جمعیتی شتر کلکوهی

طرح ثبت و پایش شاخص‌های جمعیتی، تولیدی و تولیدمثلی شتر کلکوهی برای اولین بار با موفقیت در استان قم ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی و باهدف پایش وضعیت شتر کلکوهی استان قم، اعضای هیأت‌علمی و پژوهشگران بخش تحقیقات علوم دامی با مشارکت پرورش‌دهندگان شتر اقدام به اجرای طرح ثبت و پایش شاخص‌های جمعیتی، تولیدی و تولیدمثلی شتر کلکوهی نمودند.

 جمعیت مورد بررسی در تحقیق حاضر شامل شترهای کلکوهی تحت پرورش در گله‌های عشایری موجود در استان قم بود که به ۳۰ درصد این واحدها در دهستان‌های قمرود و قنوات به‌صورت حضوری مراجعه و هر یک از گله‌ها در مورد هویت نژادی، ترکیب سنی، وضعیت تولیدی و تولیدمثلی و نیز وضعیت مراتع مورداستفاده آنها مورد بررسی قرار گرفت.

 همچنین باهدف ثبت ملی شتر کلکوهی اطلاعات هویتی و ثبت رکورد شامل ثبت مشخصات ظاهری، تولیدی و تولیدمثلی برای دام‌ها در یک دوره تولیدی انجام شد و با نمونه‌گیری از خون شترها فرآیند استخراج ژنوم شترهای کلکوهی و نگهداری و ثبت آن در بانک ژن مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در دستور کار قرار دارد.

 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در تعامل با اداره امور عشایری استان، معاونت بهبود تولیدات دامی و جامعه شترداران استان قم برنامه‌های میان‌مدت و بلند مدتی را در توسعه و افزایش بهره‌وری پرورش شتر در استان قم در دست تهیه و اجرا دارد. استان قم با دارا بودن بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر شتر یکی از استان‌های مطرح در پرورش شتر کشور بوده و در سال‌های اخیر به لحاظ تولید گوشت شتر در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

 اجرای طرح ثبت و پایش شاخص‌های جمعیتی، تولیدی و تولیدمثلی شتر کلکوهی در استان قم گام نخست در توسعه دانش‌بنیان و هدفمند صنعت شتر داری استان تلقی شده و افزایش بازده تولید محصولات مختلف شتر از جمله گوشت، شیر و الیاف از جمله اهداف آتی این برنامه در استان قم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/48605
اخبار مرتبط

نظرات شما