به مناسبت روز ملی گندم؛

گندم‌کاران نمونه قم تجلیل شدند

به مناسبت روز ملی گندم از گندم‌کاران موفق استان قم تجلیل به عمل آمد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» برای اولین‌بار در یک حرکت تحسین‌برانگیز روز ۳۱ فروردین‌ماه به نام گندم نام‌گذاری شده است، نان که برپایی گندم است در اسلام جایگاه و حرمت بالایی دارد.

رسول خدا (ص) می‌فرمایند: بارک لنا فی الخبز و لاتفرق بیننا و بینه؛ خدایا! به نان ما برکت بده و میان ما و آن جدایی میفکن.

امیرمؤمنان علیه‌السلام نیز می‌فرمایند: اکرموا الخبز فان الله عزوجل انزله من برکات السماء و اخرجه من برکات الارض؛ نان را اکرام کنید و بزرگ بشمارید. همانا خداوند عزیز و جلیل، برای آن، برکات آسمان را نازل کرد و برکات زمین را خارج نمود.

این دانه حیاتی نه فقط در دین مبین اسلام بلکه در میان تمامی جوامع بشری و ادیان مختلف از قداست خاص برخوردار است.

در گندم برکت و ادامه حیات وجود دارد گندم همان دانه ارزشمندی بود که یوسف نبی را از زندان به عزیزی مصر رساند و گندم همان ماده نجات‌بخشی بود که ذخیره‌سازی آن هفت سال مردمان مصر و اطراف مصر را از قحطی نجات داد.


 به مناسبت روز ملی گندم و نان،  طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد گندم با حضور مسئولین و کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم، جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان، و گندم‌کاران خبره روز ۲ اردیبهشت‌ماه در مزرعه آقای امینی  واقع در منطقه جعفرآباد استان قم برگزاری شد.

 در این مراسم به اهمیت توسعه کشت گندم و افزایش بهره‌وری عملکرد این محصول در کشور و تلاش‌های صورت‌گرفته برای بهبود بازده تولید اشاره شد.

 همچنین نکات فنی و عملیاتی در زمینه کشت و کار گندم مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای بهبود برداشت و افزایش عملکرد در این زمینه معرفی شد.

 دکتر میرزاپور عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش در خصوص آخرین مرحله تغذیه گندم توضیحاتی به حاضرین ارائه داد‌ و گفت: محلول‌پاشی آمینو کلات پتاسیم با میزان ۲ لیتر در هکتار به همراه مصرف چهار لیتر اسید هیومیک در آب آبیاری می‌تواند در آخرین مرحله تغذیه‌ای گندم بسیار مؤثر باشد.

در پایان این مراسم از کشاورزان و تولیدکنندگان موفق در حوزه گندم تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48464
اخبار مرتبط

نظرات شما