معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم:

دپو ۲۰ میلیون تن نخاله ساختمانی در قم

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: ۲۰ میلیون تن نخاله ساختمانی در ۱۷ سال اخیر در  ۴ سایت قم تخلیه و دپو شده است که روند رشد آن ادامه دارد که جای نگرانی است که باید به چرخه صنعت بازگردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» سید احمد شفیعی در نشست خبری تشریح اقدامات و برنامه‌های هفته زمین پاک که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد اظهار داشت: زمین یک نهاد اصلی در زیست‌بوم است که در قرآن بعد از کلمه الله بیشترین تهاتر را دارد.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم اضافه کرد: فاضلاب از عوامل عمده  آلودگی زمین است که یکی از مشکلات اصلی زیست‌محیطی قم، فاضلاب‌ها از جمله فاضلاب‌های صنعتی هستند.

وی گفت: سموم نباتی و کودهای شیمیایی نیز از عوامل آلودگی زیست‌محیطی هستند همچنین در حوزه پسماند نیز مشکلات بزرگی وجود دارد.

شفیعی خاطرنشان کرد: پنج نوع پسماند خانگی، صنعتی، کشاورزی، پزشکی و ویژه به چندین زیر کلاسه تقسیم می‌شوند که برای مدیریت هر کدام پروسه پیچیده‌ای وجود دارد، پسماند خانگی تفکیک شده، پسماندهای بیمارستانی مدیریت شده، پسماند کشاورزی عدد بالایی دارد که تحت دامپزشکی مدیریت می‌شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم خاطرنشان کرد: دو نوع پسماند عمده در شهر وجود دارد اعم از نخاله‌های ساختمانی و پسماند عادی خانگی که باید مدیریت شود مصالح ساختمانی بالاترین حجم پسماند را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: ۲۰ میلیون تن نخاله ساختمانی در ۱۷ سال اخیر در  ۴ سایت قم تخلیه و دپو شده است که روند رشد آن ادامه دارد که جای نگرانی است که باید به چرخه صنعت بازگردد.

شفیعی عنوان کرد: در حوزه شهری دفع مستقیم به صفر رسیده است؛  اما دفع غیرمستقیم وجود دارد ۵۰ درصد پسماند شهری در قم تبدیل به کمپوست می‌شود اما ۵۰ درصد باقی‌مانده که بر پایه پلیمر است که  از نفت ایجاد شده است در چرخه طبیعت تجزیه نمی‌شوند و به محیط‌زیست آسیب می‌زند.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم افزود: صنعت بازیافت در قم گسترش پیدا کرده است که اتفاق مثبتی است؛ اما مشکلاتی در حوزه آلودگی دارد که باید مدیریت شوند.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48450
اخبار مرتبط

نظرات شما