مدارس قم در محاصره فست فودها/ اضافه‌وزن و تحرک پایین نوجوانان قمی

با گشتی در اطراف مدارس قم شاهد ساندویچی ها و فست فودهایی هستیم که در خیابان ها و حتی کوچه های منتهی به مدارس حضور دارند و اصلی ترین مشتری آن‌ها هم دانش آموزان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، درگذشته دیدن یک نوجوان چاق در محله یا مدرسه و فامیل به ندرت وجود داشت اما این روزها با توجه به نوع زندگی و تغذیه دیدن کودکان و نوجوانان چاق به امری عادی تبدیل شده است که یک هشدار بزرگ به خانواده ها می تواند باشد.

۱۰ درصد نوجوانان شهر قم به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند
استان قم نیز از این آسیب مستثنا نیست در این زمینه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۱۰ درصد نوجوانان شهر قم به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند که این امر زمینه ساز به وجود آمدن کبد چرب است و به موازات آن پیوند کبد را در پی خواهد داشت در حالی که کبد چرب را می توان با دارو در مراحل اولیه با کمترین هزینه درمان کرد.

70 درصد مردم قم اضافه وزن دارند
البته آماری که از جمعیت کل استان قم اعلام می شود بسیار نگران کننده است طبق اعلام دانشگاه علم پزشکی قم 70 درصد مردم قم اضافه وزن دارند و 29 درصد نیز دچار بیماری چاقی هستند و 70 درصد مردم قم اضافه وزن دارند و 29 درصد نیز دچار بیماری چاقی هستند.

امروزه کودکان و نوجوانان زیادی در معرض چاقی قرار دارند از ابتدای کودکی باید ذائقه کودک را به گونه ای پرورش داد که به خوردن غذاهای پرکربوهیدرات و غنی از چربی های اشباع شده عادت نکند و تا حد ممکن مصرف این مواد را به حداقل برساند .والدین باید نظارت کافی بر زمان تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری و دیگر بازی‌های نشسته داشته باشند و زمان تماشای تلویزیون محدود شود عواقب افراط در تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه .عدم تحرک و کاهش فعالیت‌های جسمی ،افزایش دریافت کالری بیشتر به علت مصرف تنقلات در حین تماشای تلویزیون کاهش دریافت گروه های غذایی مناسب مثل میوه ها و سبزیجات میوه های کم شیرین و گرایش به مصرف تنقلات مصنوعی تحت تأثیر تبلیغات اغوا کننده که در لابه لای برنامه های عامه پسند و پرطرفدار نشان داده می شود در چاقی تأثیر زیادی دارد.


نقش والدین در چاقی فرزندان
شاید یکی از اصلی ترین دلایل چاقی کودکان مشغله کاری والدینی است که فرصت مناسب و زمان کافی برای تغذیه مناسب فرزندان خود ندارند و خوراک و تغذیه فرزندان مخصوص دانش آموزان را به غذاهای به اصطلاح فست فودی می سپارند.

کافی است گشتی در اطراف مدارس قم بزنیم تا شاهد ساندویچی ها و فست فودهایی باشیم که در خیابان ها و حتی کوچه های منتهی به مدارس حضور دارند و اصلی ترین مشتری آن‌ها هم دانش آموزان هستند دانش آموزانی که در گذشته بعد از تعطیل شدن از مدرسه نهار را در منزل و غذائی که توسط مادر خانواده تهیه شده بود میل کرده و برای بازی در کوچه و یا پارک با همسالان خود آماده می شدند اما این روزها نوجوانان با تغذیه نامناسب و دریافت چربی بیش از اندازه مورد نیاز نه تنها با بازی در کوچه چربی اضافه را نمی‌سوزاند بلکه با نشستن پای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری و عدم تحرک باعث به خطر افتادن سلامتی خود نیز می شوند.

تحرک پایین نوجوانان و چاقی
شاید این برای خانواده ها خوشایند باشد که فرزندانشان در کوچه و خیابان و پارک ها بازی نمی کنند و ساکت و آرام یک گوشه از منزل نشسته و با گوشی و یا تبلت بازی می کنند اما این رفتار آسیب جدی به جسم و روح کودکان خواهد زد، شاید چاقی کودکان در گذشته جذابیت داشت اما باید گفت امروزه کودکانی که اضافه وزن دارند نه تنها از نظر جسمی دچار آسیب می شوند بلکه از نظر روحی نیز آسیب خواهند دید، نوجوانان دارای اضافه وزن، سنگین ترند و تحرک کمتری نسبت به هم سن و سالانشان دارند، دوستان شان به سادگی اجازه همکاری در بازی های گروهی را به آن‌ها نمی دهند همچنین  چاقی روی چهره و ظاهر اثر می گذارد، آن‌ها را متفاوت از بقیه می کند و حس سرخوردگی به آنان می دهد.

چاقی در کودکان و نوجوانان خطرناک تر است
در این زمینه زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: چاقی در کودکان و نوجوانان خطرناک تر است، چراکه اگر تعداد سلول های چربی بیشتر از حد مورد نیاز ساخته شود، در بزرگسالی به محض دریافت کالری و چربی بیش از اندازه به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. علت دیگر این است که چاقی و اضافه وزن، زمینه ابتلا به بیماری های دیگر را افزایش می دهد کودک چاق در بزرگسالی به نسبت بیشتری به چاقی مبتلا می شود چرا که تمام بیماری ها مثل دیابت، سرطان و بیماری های غیرواگیر در بین افراد چاق، شیوع بیشتری دارند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، روند چاقی در میان کودکان و نوجوانان جهان، از سال 1975 تا سال 2016، ده برابر شده است به این صورت که در سال 2016، بنا بر آمارهای اعلام شده، 6 درصد از دختران و 8 درصد از پسران چاق عنوان شده اند در صورتی که این رقم در سال 1975 کمتر از یک درصد برای هر دو گروه دختر و پسر بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است که تا سال 2022 با آمار عجیبی از چاقی و اضافه‌وزن کودکان روبه رو خواهیم بود.این آمار بر اساس اندازه‌گیری وزن و قد 129 میلیون نفر در کشورهای مختلف صورت گرفته است که سازمان جهانی بهداشت را واداشته تا خواستار مقابله با مصرف بیش از اندازه خوراکی های چاق کننده شود.
آمار 10 درصدی اعلام شده برای برای نوجوانان قمی زنگ خطری هم برای والدین و هم مسئولان قمی است که در آینده دامنه وسیع‌تری را خواهد گرفت ،  با توجه به اطلاعات و مشاهدات به دست آمده  پارک و بوستان های با امکانات ورزشی مناسب در قم، اهمیت کافی ندادن به امر تحرک و ورزش در مدارس قم ، عدم توجه و دغدغه کافی از سوی والدین قمی از جمله دلایل چاقی نوجوانان قمی است.

انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/7310
اخبار مرتبط

نظرات شما