رئیس ستاد اقامه نمازکشور:

بیانیه گام دوم انقلاب مستند به بیش از 150 آیه از کلام وحی است

رئیس ستاد اقامه نماز درباره بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق این بیانیه، مستند به آیات قرآنی و روایات اهل بیت (ع) است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی پیش از ظهر امروز در آستانه حلول ماه قرآن و در جمع تعدادی از مبلّغان حوزه علمیه قم به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: بند بند این بیانیه به خوبی نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری دقت زیادی در تدوین آن به خرج داده اند.

وی اضافه کرد: البته تأمل بنده در محتوای این بیانیه نشان داد که بسیاری از محتوا، برگرفته از پیام‌های قرآنی و روایی است و از این رو تصمیم گرفتم تا تفسیری قرآنی روایی بر این بیانیه بنویسم که متن آن از طریق اینترنت قابل جستجو و دسترسی است.

رئیس ستاد اقامه نماز در این باره بیان کرد: یکی از مهم ترین نکات این بیانیه، اشاره به نقش جوانان در گام دوم انقلاب است و حتی رهبری این بیانیه را خطاب به جوانان نوشته و آن را با تأکید دوباره به نقش جوانان به پایان برده اند که این نکته در آیات قرآن مانند آیات مربوط به توصیه‌های حضرت لقمان به فرزند خود و یا داستان حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) نمود دارد.

 

ضرورت استفاده همزمان از تجربه تجربه مندان و خلاقیت جوانان

وی ادامه داد: فرصت دادن به نسل جدید و جوان، یکی از پیام‌های مهم قرآنی است که در تعبیر «طَهّرا بیتیَ للطّائفین و القائمین و الرّکّع السّجود» و خطاب همزمان به حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) آمده است؛ به بیان دیگر خداوند در این آِیه، وظیفه‌ای مشترک برای یک پیرمرد و یک جوان تعریف می‌فرماید که این دو به طور مشترک فعالیت داشته باشند تا هم تجربه کهنسالی و هم ابتکار جوانی به شکل توأمان مورد استفاده قرار گیرد.

نویسنده «تفسیر قرآنی نور» افزود: این نکته در حقیقت یک درس مدیریتی است که به طور مثال باید در هیئت اُمنای مساجد مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی هیئت امنای مساجد ما باید همزمان با حضور انسان‌های مُسن و جوان، هم از تجربه پیرمردها و افراد میانسال و هم از انرژی و ابتکار جوانان بهره گیرد تا کارها و فعالیت‌ها بازدهی و کارایی بهتری داشته باشد.

حجت الاسلام قرائتی، ضرورت «توجه به ظرفیت‌ها» را از دیگر نکات بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: این نکته هم از آِیه ای مانند «و علّم آدم الاسماء کُلّها» و هم از آیاتی که با عبارت «سَخّر لکم» بیان می‌شود قابل برداشت است و البته در این باره به آیات دیگری هم می‌شود استناد کرد. همچنین روایاتی مانند روایت امیرالمؤمنین (ع) که می‌فرماید «قیمت انسان، بهشت است پس به ارزان تر از آن خود را نفروشید» نیز حامل همین پیام معرفتی و وحیانی است.

 

مردم با بیان استدلال‌های قرآنی قانع می‌شوند

وی با بیان این که «شجاعت در مرزبندی با دشمن» نکته مهم دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب است، این نکته را برگرفته از آیاتی مانند «لکم دینُکم و لِیَ دین» دانست و خاطرنشان کرد: یکی از خاطرات بنده در یکی از مساجدی رقم خورد که نمازگزاران آن فکر می‌کردند مقدس بودن، به سیاسی نبودن است و از این رو از گفتن شعارهایی مانند «مرگ بر آمریکا» رویگردان بودند. بنده آن جا در یک سخنرانی یک دقیقه ای قرآنی برای آن عزیزان استدلال کردم که طبق آیه شریفه «أشدّاء علی الکُفّار رحماء بینهم تراهم رکّعا سُجّدا»، 4 نشانه برای مؤمنان است که شما تنها 50 درصد این نشانه‌ها را دارید که همان رکوع و سجود و عبادت است و به دلیل رویگردانی از اعلام مرزبندی با دشمن، 50 درصد دیگر نشانه‌های ایمان در شما وجود ندارد. پس از این صحبت یک دقیقه ای بود که نمازگزاران برای نخستین بار در مسجدشان، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

وی ادامه داد: همین یک خاطره نشان می‌دهد که اگر بتوانیم از قرآن برای مردم استدلال کنیم همه قانع می‌شوند و جامعه به سمت جامعه قرآنی سوق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام قرائتی به نکته دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و عنوان کرد: «رعایت اولویت‌ها» نکته مهم دیگری از این بیانیه است که از آیه 215 سوره بقره قابل برداشت است. همچنین در صفحه 68 جلد دو کتاب «من لایحضره الفقیه» این روایت بیان شده که وقتی بستگان و فامیل انسان محتاج و نیازمند هستند؛ صدقه دادن به دیگران معنایی ندارد که این نکته هم نشانه دیگری از ضرورت رعایت اولویت‌هاست.

 

مسؤولیت ثروتمندان هم بیشتر خواهد بود

رئیس ستاد اقامه نماز همچنین درباره مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و همچنین مشکلات سیل زدگان اخیر در کشور تأکید کرد: ثروتمندان و پولدارها بدانند که هرگاه عموم مردم مشکلات بیشتری داشتند مسؤولیت آنان هم بیشتر می‌شود؛ در عین حال که نباید سیل زدگان عزیز را از یاد ببریم و اگرچه مسائل اولیه آنان حل شده است اما تا وقتی که همه مشکلات آنان حل نشده باشد؛ تک تک ما همچنان وظیفه داریم.

 

ضرورت همزمان بودن مدیریت کارآمد مسؤولان و همراهی مردم

وی در عین حال درباره مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: مثلث «تحریم‌های دشمن»، «عدم مدیریت کارآمد برخی مسؤولان» و همچنین «حرص زدن برخی از ما مردم در تهیه اقلام و کالاها و تهیه بیش از اندازه نیاز از بازار» سبب گرفتاری‌هایی است که این روزها مشاهده می‌کنیم؛ در حالی که تدبیر و مدیریت دقیق مسؤولان و البته همراهی همیشگی مردم می‌تواند بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات امروز کشور را حل کند.

 

تبلیغ دین باید متمرکز در بیان قرآن و روایت باشد

حجت الاسلام قرائتی از مبلّغان ماه مبارک رمضان نیز خواست تا منبرها و تبلیغ خود را نه بر اساس بیان خواب‌ها و رؤیاها بر اساس بیان آیات وحی و روایات صحیح و مُتقن بویژه تمرکز بر تفسیر قرآن و همچنین بیان نکات نهج البلاغه و صحیفه سجادیه قرار دهند و به گونه ای سخن بگویند که عوام مردم بفهمند و خواص بپسندند.



انتهای پیام/
منبع:فارس
http://qomefarda.ir/7797
اخبار مرتبط

نظرات شما