در گفتگو با نمایندگان مجلس؛

دولت در حذف یارانه اقشار پردرآمد تعلل می‌کند

هنگامی که پرونده لایحه بودجه سال 1394 در مجلس به تصویب رسید، قانون حذف یارانه اقشار پردرآمد رسما اعلام شد؛ اما بعد از گذشت چهار سال از تصویب این قانون، اختلافات مجلس و دولت در مورد دلایل عدم حذف یارانه‌بگیران پردرآمد همچنان بر قوت خود باقی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، چهار سال پیش، هنگامی که پرونده لایحه بودجه سال 1394 در مجلس به تصویب رسید، قانون حذف یارانه اقشار پردرآمد رسما اعلام شد؛ نمایندگان مجلس در آخرین روز رسیدگی به لایحه بودجه سال 94 براساس ماده "ز" تبصره 21 لایحه بودجه، دولت را موظف به حذف یارانه اقشار پردرآمد کردند و مقرر شد که این تبصره ظرف 3 ماه توسط دولت تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.


این در حالی است که همچنان با گذشت چهار سال از تصویب قانون حذف یارانه اقشار پردرآمد، دولت قادر به پالایش و شناسایی خانوارهای پردآمد و حذف یارانه آنان نشده است؛ در همین رابطه حجت الاسلام موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در بودجه سال ۹۴ چنین موضوعی مورد تصویب قرار گرفت که کسانی که درآمد بالایی دارند، یارانه‌شان قطع شود، اما متأسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.

دولت تاکنون گامی در حذف یارانه اقشار پردرآمد برنداشته است

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: دولت باید حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از یارانه های نقدی را کاهش دهد اما تاکنون گامی در راستای حذف اقشار پردرآمد از دریافت یارانه نقدی برنداشته است.
خانواده های کم درآمد با این تحولات اقتصادی، فقیرتر شده اند

مشکل دیگری که پیش‌روی اجرای قانون حذف یارانه اقشار پردرآمد است، جابجایی خط فقر طی سالهای اخیر است، با توجه به عملکرد ضعیف دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه اقتصاد بسیاری از خانوارهایی که تا چند سال پیش جزء اقشار متوسط جامعه بودند اینک بر اساس شاخص های رسمی کشور به زیر خط فقر تنزل یافته اند و خانوارهایی که پردرآمد محسوب می‌شدند با تحولات اقتصادی اخیر در ردیف خانوارهای پردرآمد جای گرفته اند.

حال و روز اقتصاد کشور چندان مناسب نیست

در همین رابطه معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده اصلاح‌طلب و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش شدید تورم، حال‌وروز اقتصاد کشور چندان مناسب نیست و طبق آمارهای منتشر شده از مراکز آمار، در حال حاضر 11 میلیون خانوار ایرانی در خط فقر قرار گرفته اند؛ با این اوصاف حذف یارانه خانوارها در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا سود حاصل از حذف یارانه اقشار پردرآمد بین دهک های پایین توزیع نمی‌شود گفت: در هیچ جای قانون نیامده است که با حذف یارانه اقشار پردرآمد، یارانه اقشار محروم افزوده شود؛ این که گفته می‌شود یارانه دهک های پایین باید افزایش ‌یابد کاملا اشتباه است، هیچ برنامه ای دراین راستا در دستور کار دولت قرار ندارد.

دولت موظف است یارانه خانوارهای کم درآمد را افزایش دهد

طبق قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شده است خانوارهای پردرآمد را با هر روشی که قادر به اجرای آن است شناسایی نماید و سپس بر مبنای پالایش صورت گرفته یارانه اقشار پردرآمد را حذف کند و یارانه پرداختی به خانوارهای کم درآمد را به صورت پلکانی افزایش دهد.

موضوع حذف یارانه اقشار پردرآمد از سال 1391 در مجلس و سازمان هدفمندی یارانه ها مطرح بوده است و سازوکارهای مختلفی در مورد نحوه اجرای آن طراحی شده است، با اینحال برخی معتقدند مقامات دولتی به دلایل نامعلومی حاضر به اجرای مصوبات و قوانین مجلس نمی شوند.

شاید دلیل عدم حذف یارانه اقشار پردرآمد طی سالهای گذشته این باشد که مقامات دولتی از مواجهه با حامیان انتخاباتی خود واهمه دارند، مشاوران رسانه‌ای دولت به خوبی می‌دانند که در انتخابات های گذشته، طیف مرفه جامعه بیشترین سهم را در رای‌آوری آنان داشته اند؛ در چنین شرایطی اگر دولت یارانه اقشار پردرآمد راحذف نماید درواقع خود را در مقابل حامیان‌اش قرار داده است.

انتهایی پیام/ 130
http://qomefarda.ir/932
اخبار مرتبط

نظرات شما