استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با قم فردا :

تقویت غیرت دینی مردم، از وظایف مسئولان نظام اسلامی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که غیرت دینی وجود داشته باشد، آثار فردی و اجتماعی فراوانی هم به دنبال خواهد داشت، گفت: تقویت غیرت دینی مردم، از وظایف مسئولان نظام اسلامی است.

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار  قم فردا با اشاره به ارتباط تصویری مردم قم با رهبرمعظم انقلاب در روز 19دی، اظهار داشت: امسال سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با مردم قم با دو کلید واژه بسیار مهم «عقلانیت» و «غیرت دینی» همراه بود.
وی ادامه داد: «عقلانیت» و «غیرت دینی» دو عنصر کلیدی است که به رغم تلاش برخی جریان‌های خاص برای کم رنگ ساختن آن در جامعه، در کنار هم از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشند.
تقویت معرفت و باورهای دینی
این کارشناس سیاسی به راهکارهای حفظ و تقویت غیرت دینی همراه با عقلانیت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه غیرت دینی از ثمرات ایمان محسوب می‌شود، بنابراین تقویت ایمان موجب تقویت غیرت دینی خواهد بود.
وی اضافه کرد: بدیهی است کسی که به ارزش‌های الهی باور داشته باشد، به طور طبیعی از آن دفاع هم می‌کند. اما غیرت دینی بدون پشتوانه معرفت به حدود الهی و عقلانیت به سرانجام نمی‌رسد. زیرا چه بسا با اولین شبهه، مسیر حق را گم خواهد کرد.
حجت الاسلام ملک زاده عنوان کرد: از این رو، در قرآن کریم و روایات اسلامی اهمیت ویژه‌ای به معرفت و بینش مؤمنان داده شده است. رهبر انقلاب با استناد به آیات قرآن کریم، پیروزی بر دشمن با اتکای صرف بر تجهیزات نظامی اما بدون ایمان را کافی ندانسته و می‌فرماید: «ابزار نظامی آن وقتی فایده می‌بخشد که متکی باشد به همان ایمان و غیرت دینی؛ آن وقت است که ابزار نظامی اثر و کارگشایی می‌کند. این را امروز ما در مقابل جبهه وسیع دشمن همیشه باید به یاد داشته باشیم؛ اینکه خدای متعال می‌فرماید: «کَم مِن فِئَةٍ قَلیـلَةٍ غَلَبَت فِئَـةً کَثیرَةً بِاِذنِ‌ الله» (سوره بقرة، آیه ۲۴۹)، مصداقش همین‌جاست؛ گاهی یک فئه قلیله‌ای بر یک جبهه بسیار وسیع و گسترده‌ای، با قدرت الهی پیروز می‌شود وقتی که متکی باشد به این ایمان و غیرت دینی».
وی در ادامه به  تجلیل از غیرتمندان دینی  اشاره کرد و گفت:  یکی از راه‌های حفظ و تقویت غیرت دینی، تجلیل و حمایت از غیرت‌مندان و کسانی است که نسبت به انحرافات در جامعه اسلامی ساکت نمی‌نشینند؛ همانطوری که در عرصه‌های هنری، ورزشی، علمی و عرصه‌های دیگر سیاسی-اجتماعی و فرهنگی از افراد فعال و موفق این عرصه‌ها تجلیل به عمل می‌آید، لازم است غیرتمندان دینی هم در جامعه مورد احترام و توجه قرار گیرند و افراد بی غیرت در این عرصه مطرود جامعه باشند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: ابوذر غفاری یکی از غیرتمندان دینی است که به دلیل همین ویژگی مورد تجلیل حضرت علی (ع) قرار گرفت. ابوذر کسی است که همواره مانع راه زیاده خواهی فرصت طلبان اموی بود و به این جهت مورد غضب خلیفه سوم قرار گرفت. عثمان او را به بیابانی بی آب و علف تبعید کرد؛ علی (ع) به همراه امام حسن و امام حسین علیهما السلام و قنبر به بدرقه ابوذر رفتند. آن حضرت هنگام بدرقه ابوذر، خشم مقدس ابوذر را ناشی از غیرت دینی او دانستند و فرمودند: «ای اباذر! تو برای خدا به خشم آمدی، پس امید به کسی داشته باش که به خاطر او غضبناک شدی، این گروه برای دنیای خود از تو ترسیدند و تو بر دین خویش از آنان ترسیدی، پس دنیا را که به خاطر آن از تو ترسیدند، به خودشان(دنیاطلبان) واگذار و با دین خود که برای آن ترسیدی، از این جماعت بگریز...(نهج البلاغه، خطبه 130) آن حضرت در سخن دیگر می‌فرماید: «رَحِمَ اللّه رَجُلًا رَأی حقّاً فَاعانَ عَلَیه او رَأی جَوراً فَرَدّه و کانَ عَونا بِالحقّ عَلَی صاحبه»؛ «خدا رحمت کند آن کس را که حقی را بنگرد و یاری کند، یا ستمی را مشاهده کرده آن را نابود سازد و حق را یاری کند». (نهج البلاغه، خطبه 205)
وی با اشاره به تبیین آثار غیرت دینی خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای که غیرت دینی وجود داشته باشد، آثار فردی و اجتماعی فراوانی هم به دنبال خواهد داشت.
حجت الاسلام ملک زاده افزود: خشنودی الهی، هدایت و مصونیت از گمراهی، حاکمیت ارزشهای الهی، نزدیکی قلوب مومنین به یکدیگر، کاهش گناهان و ناهنجاری‌های اجتماعی و در نهایت غلبه بر دشمنان نظام اسلامی، از جمله آثار غیرت دینی و واکنش نشان دادن در برابر ناهنجاری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه است.
وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و غلبه بر توطئه‌های گوناگون دشمنان نظام اسلامی در طول 43 سال گذشته، بدون غیرت دینی مردم مسلمان و غیور ایران هرگز تحقق نمی‌یافت.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ضرورت جامعه امروز ما نیز حساسیت نسبت به اصول و مبانی انقلاب اسلامی در کنار بصیرت انقلابی در تشخیص مسیر و عمل به‌هنگام است که می‌تواند راه حل بسیاری از مشکلات امروز ما باشد؛ از این رو آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر خود با مردم انقلابی قم فرمودند: «غیرت دینی در آنجایی که خودش را نشان می‌دهد و تأثیرگذار است، همراه با عقلانیت است و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است که بصیرت یک شعبه‌ای از عقلانیت است و نشان‌دهنده عمق دین‌داری است و در اغلب موارد این غیرت دینی وقتی شما نگاه می‌کنید، می‌بینید که با عقلانیت همراه است».
وی در خاتمه تاکید کرد: بنابراین جا دارد مسئولان سیاسی فرهنگی کشور، رسانه‌های اجتماعی، وعاظ و سخنرانان و سایر اقشار مردمی نسبت به این موضوع اهتمام جدی‌تری داشته باشند و ابعاد آن را برای همگان تبیین نمایند.

انتهای پیام/160



http://qomefarda.ir/30742
اخبار مرتبط

نظرات شما