در گفتگو با مدیر گروه آموزش و ارتقائ سلامت مرکز بهداشت استان قم مطرح شد ؛

چگونه از اثرات هوای گرم در امان باشیم

مدیر گروه آموزش و ارتقائ سلامت مرکز بهداشت استان قم گفت:با توجه به آغاز فصل گرما انسان در مواجهه با گرمای بالای محیط با مشکلاتی مواجه می شود، فعالیت در فصول گرم سال موجب بروز بیماری‌های مرتبط با گرما می شود این بیماری ها شامل گرفتگی عضلات ناشی از هوای گرم، خستگی گرمایی و گرمازدگی است.

 سیدعباس حسینعلی پور مدیر گروه آموزش و ارتقائ سلامت و مدیر روابط عمومی معاونت بهداشتی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما انسان در مواجهه با گرمای بالای محیط با مشکلاتی مواجه می شود، فعالیت در فصول گرم سال موجب بروز بیماری‌های مرتبط با گرما می شود این بیماری ها شامل گرفتگی عضلات ناشی از هوای گرم، خستگی گرمایی و گرمازدگی است.


وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از گرما هستند؟ گفت: به طور معمول تمام افرادی که در محیط گرم به فعالیت ورزشی اقدام می‌کنند در معرض خطر هستند اما افرادی مانند شیرخواران، کودکان، افراد مسن افراد چاق، بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی، دیابت و کلیوی که در معرض هوای گرم قرار بگیرند بیشتر آسیب پذیر می‌بینند.


مدیر گروه آموزش و ارتقائ سلامت و مدیر روابط عمومی معاونت بهداشتی استان قم در پاسخ به این سوال  که چرا در مواجه با گرمای زیاد محیط دچار مشکل می‌شویم؟ بیان داشت: در مواجهه با هوای گرم، توانایی بدن در خنک کردن خود، محدود می‌شود، زیرا عرق کردن که به عنوان یک مکانیسم خنک کننده دمای بدن شناخته می‌شود مختل می‌گردد لذا اگر دمای بدن افزایش یابد امکان آسیب به اندام های حیاتی وجود دارد.

حسینعلی پور تصریح کرد: گرمازدگی یکی از بیماری‌های ناشی از گرما است که به دنبال عرق کردن زیاد و از دست دادن مایعات و املاح بدن به وجود می آید. اگر این افرادی که در معرض گرمای زیاد قرار دارد مراقبت لازم را به عمل نیاورند و مایعات و املاح از دست رفته را جبران نکنند؛ خطر مرگ و بروز نارسایی کلیوی و ...جدی است. بنابراین خنک سازی سریع بیماران گرمازده و تماس با ۱۱۵ جهت انتقال به بیمار به بیمارستان جهت آبرسانی سریع به بدن با تزریق سرم تحت نظر پزشک، ضروری و حیاتی است.

وی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از گرمازدگی چه اقدامی انجام دهیم؟ تاکید کرد: پوشیدن لباس سبک، گشاد به رنگ روشن از جنس نخ و پنبه ،استفاده از کلاه لبه دار 
، موکول کردن فعالیت خارج از منزل به صبح زود و عصر، مصرف مایعات فراوان بدون احساس تشنگی مانند آب، دوغ و آب میوه تازه ، پرهیز از نشستن در اتومبیلی که پارک شده
،اجتناب از فعالیت های ورزشی در روزهای گرم روش های جلوگیری از پدیده گرما زدگی است.


حسینعلی پور ادامه داد :  برای حفظ سلامت کودکان آنها را در زیر گرما در اتومبیل تنها نگذاریم و همچنین موقع پارک اتومبیل درب آن را قفل کنید تا کودکان بدون اطلاع شما، از سوار شدن به آن خودداری کند.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/34154
اخبار مرتبط

نظرات شما