یادداشت؛

دیپلماسی موفق نظام

نتانیاهو که بعد از انتخاب دوباره‌اش انتظار داشت بلافاصله دیدارهایی را با کشورهای منطقه خصوصاً امارات داشته باشد چند بار سفرش به امارات به تعویق افتاد که بی‌ارتباط با جریان‌داشتن مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان با جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،درست در ماه‌ها و روزهایی که بسیاری از تحلیل‌گران انتخاب دوباره نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را آخرین پازل از پروژه آمریکایی - صهیونیستی ابراهیم می دانستند و بر این موضوع تأکید داشتند که این انتخاب حلقه فشار به جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تنگ خواهد کرد، دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تمامی معادلات را بر هم زد.

نتانیاهو که بعد از انتخاب دوباره‌اش انتظار داشت بلافاصله دیدارهایی را با کشورهای منطقه خصوصاً امارات داشته باشد چند بار سفرش به امارات به تعویق افتاد که بی‌ارتباط با جریان‌داشتن مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان با جمهوری اسلامی ایران نیست.

گواه این سخن را می‌توان در اظهارات سریع مشاور حاکم امارات و استقبال وی از عادی‌سازی روابط دو کشور بزرگ اسلامی منطقه دید، جایی که انور قرقاش مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات، طی پستی در توییتر، نوشت: امارات به اهمیت ارتباطات و گفت‌وگوی مثبت بین کشورهای منطقه باور دارد.

در واقع امارات به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهد که امنیت و آرامش خودش در منطقه خلیج‌فارس را فدای سیاست‌های ویرانگر اسرائیل بکند در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز در طی ۴۴ سال گذشته همواره نشان داده که همسایه‌ای خوبی برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بوده به‌طوری‌که امنیت آن‌ها را امنیت خود می‌داند.

از سوی دیگر تنش‌زدایی صورت‌گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران در طی این سال‌ها همواره تداوم داشته است که نمونه دیگر آن را می‌توان برجام عنوان کرد.

در برجام نیز جمهوری اسلامی ایران یک سال تمام حتی بعد از خروج آمریکا به تعهدات خود عملکرد اما این‌طرف آمریکایی بود که بار دیگر بدعهدی و پیمان‌شکنی خود را اثبات کرد.

در مقطع کنونی نیز جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال راهکارهای دیپلماتیک برای حل اختلافات بوده؛ اما راهکارهایی که همراه باعزت و مصلحت باشد.

در سفر اخیر گروسی رئیس آژانس انرژی اتمی نیز مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها بر حسن‌نیت خود برای بسته‌شدن پرونده‌ها در آژانس تأکید کردند؛ اما مهم‌تر از آن خواستار وجود این حسن‌نیت در طرف مقابل شدند به‌طوری‌که صریحاً از گروسی خواسته شد که به‌عنوان یک بی‌طرف به اختلافات رسیدگی کند.

به‌هرحال کاهش تنش‌ها در منطقه خواسته‌ای بود که همواره از سوی جمهوری اسلامی ایران بیان می‌شد و توافق اخیر ایران و عربستان حرکت در همین مسیر است که این بار با وساطت چین صورت گرفت.

 

عباسعلی محمدی(مدیر مسئول)- انتشار هم زمان در خبرگزاری حوزه




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40779
اخبار مرتبط

نظرات شما