ناگفته‌هایی از تشییع باشکوه پیکر امام خمینی(ره)؛

انتخاب مقام معظم رهبری همه توطئه‌ها را خنثی کرد

محافظ حضرت امام گفت:جنگ تحمیلی تازه به پایان رسیده بود، فضای خوف‌ورجا در کشور حاکم بود، خنثی‌کننده بیشتر توطئه‌های داخلی و خارجی انتخاب مقام معظم رهبری و اتحاد، انسجام و ایمان مردم نسبت به امام و رهبری بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مراسم تشییع پیکر حضرت امام خمینی (ره) به گواه همه در تاریخ ماندگار شد تا جایی که هنوز حرف‌ها و خاطرات زیادی از آن دوران وجود دارد که بازگو نشده است با رضا دل آذر برادر سردار شهید جواد دل آذر، محافظ حضرت امام خمینی (ره) و یکی از چهار نفر حاضر در هلیکوپتر حامل پیکر حضرت امام خمینی (ره) به گفتگو نشستیم.
در زمان رحلت حضرت امام خمینی (ره) و تشییع پیکر مطهر ایشان در کجا خدمت می‌کردید؟ 
دل آذر: در آن زمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت می‌کردم، تشییع پیکر حضرت امام بسیار باشکوه و بی‌نظیر بود، علت این که ایشان خصلت‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی  زیادی از جمله شجاعت، شهامت، پاکی، جسارت و مهربانی  داشتند و مردم هم عاشق این شخصیت شده بودند.
تشییع بی‌نظیر پیکر حضرت امام خمینی (ره) را چگونه ارزیابی می‌کنید، این علاقه از کجا نشئت می‌گرفت؟
دل آذر: همان‌طور که ورود حضرت امام خمینی (ره) باعث خوشحالی و ذوق مردم شد که یک استقبال بی‌نظیر را به نمایش گذاشتند، بعد از اینکه امام خمینی (ره) به تکلیف خود عمل کردند و نظام جمهوری اسلامی را بنا نهاد و ارکان نظام را قوام بخشید و با فرماندهی پر قدرت دفاع مقدس را به سرانجام رساند رحلت کرد این مسئله برای مردم داغ سنگینی بود، به همین خاطر مردم باایمان بیشتر از روزی که از ایشان هنگام ورود به کشور استقبال کردند در روز تشییع نیز امام خود را بدرقه کردند.
شما هنگام تشییع پیکر حضرت امام خمینی (ره) یکی از آن چهار نفر حاضر در هلیکوپتر حامل پیکر ایشان بودید از آن حال و هوا برایمان بگویید.
دل آذر: جنگ تحمیلی تازه به پایان رسیده بود و قطعنامه پذیرفته شده بود، فضای خوف‌ورجا در کشور میان مردم، مسئولان و جریانات حاکم بود، خنثی‌کننده بیشتر توطئه‌های داخلی و خارجی انتخاب مقام معظم رهبری و اتحاد، انسجام و ایمان مردم نسبت به امام و رهبری بود.
جزئیاتی از روز تشییع پیکر امام خمینی (ره) را بیان می‌کنید؟
دل آذر: امام خمینی (ره) بسیار ساده‌زیست بودند و اهل تشریفات و تجملات نبودند و در برخورد با اطرافیان طوری رفتار کرده بودند که متوجه باشند هنگام رحلت ایشان مراسم به‌سادگی برگزار شود، در نهایت که تشییع حضرت امام خمینی (ره) یک تشییع مردمی و عادی و به‌دوراز تجملات بود.
یک تابوت چوبی معمولی که عرف بود در نظر گرفته شد کسی تصور حضور و شور میلیونی از سراسر کشور را نمی‌کرد.
نماز به امامت آیت‌الله گلپایگانی در مصلی فعلی که آن زمان بیابان بود اقامه شد و مراسم وداع برگزار شد، باتوجه‌به اوضاع کشور رجل خارجی برای مراسم دعوت نشدند فقط رئیس‌جمهور پاکستان در این مراسم حضور داشت.
منظور از اوضاع کشور چیست؟
دل آذر: جنگ تازه تمام شده بود همه نگاه‌ها و امیدها به امام خمینی (ره) و همه ترس این را داشتند که با رحلت امام خمینی (ره) اوضاع کشور به هم بریزد؛ اما اتحاد و همدلی و حضور مردم و انتخاب شایسته مقام معظم رهبری ورق را برگرداند  و وضعیت کشور با وجود غم ازدست‌دادن امام کاملاً عادی بود.
جمعیت حاضر در تشییع پیکر امام به‌قدری بود که با هیچ مدیریت و فرماندهی قابل‌کنترل نبود، هیچ‌کس باور نمی‌کرد این جمعیت میلیونی از نقاط دور و نزدیک کشور خودشان را هر طور که شده به مراسم تشییع برسانند.
بعد از آغاز مراسم تشییع کنترل جمعیت از دست مسئولان خارج شده بود و یک موج ایجاد شده بود ابراز احساسات را از نزدیک مشاهده کردم گویی عزیزترین عزیز از دنیا رفته بود، این ابراز احساسات باعث شد برای تابوت حامل پیکر امام اتفاقی رخ دهد که مجبور شدیم پیکر حضرت امام خمینی (ره) را به جماران برگردانیم تا یک تصمیم و مدیریت بهتری صورت گیرد، تابوت قبلی چوبی بود و به توجه به حجم جمعیت دچار آسیب شده بود اعضای دفتر و بیت جلسه‌ای تشکیل دادند که من هم در جلسه حضور داشتم در نهایت تصمیم گرفته شد و یک تابوت فلزی درب‌دار انتخاب شد و پیکر حضرت امام خمینی (ره) درون آن قرار گرفت و در منظریه با ۳ هلیکوپتر یکی شامل اعضای خانواده امام، یکی که حامل پیکر حضرت امام خمینی (ره) بود من و آقایان ناطق نوری حاج مصطفی کفاش زاده و خلبان حضور داشتیم، هلیکوپتر سوم هم حامل مسئولان بود.
با این حد از جمعیت مراسم خاک‌سپاری چگونه انجام شد؟
دل آذر: جمعیت با همان شور و حال به سمت بهشت‌زهرا سلام‌الله‌علیها و مرقد فعلی حرکت می‌کردند، هلیکوپتر که به سمت مرقد پرواز کردند؛ اما دیگر نمی‌توانستیم تابوت را به جمعیت بسپاریم، هلیکوپتری که ما در آن حضور داشتیم در کنار مزار در نظر گرفته شده فرود آمد و نیروهای کنترل‌کننده جمعیت را به‌سختی هدایت کردند تا تابوت از هلیکوپتر خارج شود و پیکر به خاک سپرده شود.
بعد از خاک‌سپاری برای اینکه به مزار آسیب نرسد و مردم از شدت علاقه خاک مزار را برای تبرک خارج نکنند یک کانتینر روی مزار گذاشته شد، و اولین مراسم عزاداری در همان بیابان انجام شد.
احساس خودتان به امام خمینی (ره) چگونه بود؟ 
دل آذر: به بینش و تفکر حضرت امام خمینی (ره) ارادت و علاقه ویژه‌ای داشتم ایشان دارای روحیات و اخلاص معنوی خاصی بودند که نمی‌شد حتی بعد از رحلت هم ایشان را رها کرد، تا آخرین لحظه که پیکر ایشان داخل مزار گذاشته شد در کنارشان بودم و همچنان پیرو مکتب امام خمینی (ره) هستم.
صحنه‌های از ارادت مردم را به امام خمینی (ره) قبل و بعد از رحلتشان مشاهده کردم که مشابه آن را جایی ندیدم، همه اقشار از جمله قشر مستضعف عاشق امام بودند و در روز رحلت ایشان چنان عزاداری می‌کردند که حتی از عزاداری برای مرگ پدر و مادرم هم جان‌گدازتر بود.
تحرکات دشمن در آن زمان چگونه بود؟
دل آذر: غم و اندوه مردم طوری بود که دشمن‌روی آن حساب بازکرده بود و فکر می‌کرد با رحلت امام خمینی (ره) مردم ناامید شدند، اما رفتار مردم طوری بود که همان ابتدا دشمن را ناامید کرد.
سرعت عمل خبرگان در معرفی مقام معظم رهبری به‌عنوان ولی‌فقیه چه نقشی در آن وضعیت دوران داشت؟
دل آذر: ریل‌گذاری درستی صورت‌گرفته بود، بیماری امام خمینی (ره) که در سه مرحله آغاز شده بود از قم به بیمار، از بیمارستان قلب به منطقه دربند و از دربند به بیمارستان قلب جماران بود که در نهایت باعث زمین‌گیر شدن ایشان شد در همان دوران برنامه‌ریزی‌ها آغاز شده بود و بارها خود امام خمینی (ره) هم مقام معظم رهبری را شایسته رهبری اعلام کرده بودند.
از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم
دی آذر: من هم از شما سپاسگزارم

گفتگو از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/42746
اخبار مرتبط

نظرات شما