قم فردا از نهضت احیای نان کامل در کشور گزارش می دهد؛

ارتقا امنیت غذایی با پخت نان کامل

طرح نهضت احیای نان کامل در کشور با استفاده از آرد کامل که برای جلوگیری از بیماری‌های دیابت، چربی مضر بدن و مشکلات دستگاه گوارشی آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» «طرح پخت نان کامل در کشور آغاز شد»؛ این خبر در چند روز گذشته سرتیتر اخبار مهم در کشور بوده است. حال شاید عده زیادی این سؤال را داشته باشند که منظور از نان کامل چیست؟
نان کامل یک نوع نان است که از آرد کامل ساخته می‌شود و در فرایند تولید آن از تمام بخش‌های دانه استفاده می‌شود. به دلیل حضور پوسته دانه و املاح موجود در آن، نان کامل به‌عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی و فیبر در رژیم غذایی مفید است.

طرح پخت نان کامل در کشور آغاز شد
از همین رو سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پخت نان کامل، اظهار کرد: باتوجه‌به آغاز طرح نهضت احیای نان کامل در کشور، استفاده از آرد کامل برای جلوگیری از بیماری‌های دیابت، چربی مضر بدن و مشکلات دستگاه گوارشی بسیار مفید است.
وی افزود: در کمیسیون اصل ۹۰ سال گذشته تصویب شد که استاندارد ۱۰۳ گندم اصلاح و اجرایی شود و مفاد این استاندارد تأکید می‌کند که میزان سبوس گیری گندم کاهش پیدا کند. علاوه‌برآن با ایجاد حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل در ۳۱ استان کشور در آینده نزدیک نانوایی‌های کشور به طور کامل به سمت تولید نان کامل سوق می‌یابند.
به گفته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به ۱۰۰ کارخانه از ۴۵۰ کارخانه کشور مجوز داده شده است آرد کامل تولید کنند و استان‌های مرکزی، قم و اصفهان در این زمینه پیشرو هستند. در آرد کامل تمام گندم آرد می‌شود و همه سبوس، مواد سلولزی، ویتامین‌ها، جوانه گندم و مواد غذایی موجود در آرد حفظ می‌شود. در آردهایی که اکنون نانوایی‌ها استفاده می‌کنند، به طور میانگین ۱۵ درصد سبوس گیری انجام می‌شود که کیفیت نان را کاهش می‌دهد.
کیفیت نان ایران مطابق با استانداردهای جهانی است
سهرابی با رد برخی اظهارات درباره بی‌کیفیت بودن نان ایران گفت: مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی پس از بررسی ۲۲ هزار نمونه به این نتیجه رسیده که میزان پروتئین گندم ایران بیش از ۱۲ درصد میزان گلوتن بیش از ۲۸ درصد و گلوتن ایندکس ۴۰ درصد است که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.



حفظ سلامتی و تأمین مواد مغذی بدن با پخت نان کامل
نان گندم کامل از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود و این خود بهترین دلیل برای اثبات سالم‌بودن آن است. پزشکان تغذیه معتقدند اگر به دنبال حفظ سلامتی و بهره‌مندی از مواد مغذی موردنیاز بدن هستید، نان سبوس‌دار را جایگزین نان‌های دیگر کنید.
با مصرف روزانه نان کامل و دریافت این مواد مغذی مهم می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان روده پیشگیری کنید. فیبر نامحلول موجود در غلات سبوس‌دار با افزایش حرکات روده از یبوست پیشگیری می‌کند و سلامت گوارش را بهبود می‌بخشد.
فواید مصرف نان کامل
۱. سرشار از فیبر غذایی
فرقی نمی‌کند نان لواش بیشتر مصرف می‌کنید یا نان خانگی؛ بیشتر انواع نان‌های ایرانی سبوس‌دارند. سبوس گندم که یکی از مهم‌ترین اجزای نان کامل محسوب می‌شود، در دسته فیبرهای غذایی نامحلول قرار دارد. مصرف این نوع فیبر از یبوست و سایر بیماری‌های مربوط به روده بزرگ پیشگیری می‌کند. فیبر موجود در سبوس گندم به چربی‌ها و اسیدهای صفراوی می‌چسبد و مانع از جذب آنها می‌شود. این یعنی مصرف نان کامل چربی خون را کاهش می‌دهد و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.
۲. مؤثر در کاهش وزن
غلات کامل سرشار از سبوس‌اند. فیبر موجود در سبوس باعث هضم کندتر غذاها می‌شود و احساس سیری طولانی‌تری به شما می‌دهد. این یعنی مصرف نان کامل سبوس‌دار برای پیشگیری از چاقی و کنترل وزن بسیار مفید است. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، نان تست پروتئینی بهترین نوع نان برای شما محسوب می‌شود. این نان پروتئینی از آرد کامل گندم تهیه می‌شود و بسیار سالم و مقوی است.
۳. پیشگیری از دیابت
شاخص گلیسمی پایین یکی از ویژگی‌های مهم غلات کامل از جمله انواع نان سنتی است. پایین‌بودن شاخص گلیسمی یعنی قند خون به‌آهستگی افزایش می‌یابد. این ویژگی مهم باعث می‌شود نان کامل یکی از بهترین مواد غذایی برای کنترل قند خون و پیشگیری از ابتلا به دیابت محسوب شود.
۴. سرشار از مواد مغذی
نان کامل حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز بدن است. منیزیم موجود در این غله مفید عملکرد عضلات و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و برای تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است. نان تافتون یکی از پرطرف‌دارترین نان‌های سنتی محسوب می‌شود که سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های موردنیاز بدن است.



هدف افزایش تولید نان کامل در استان است
به‌طورکلی حدود ۹۰۰ نانوایی در سطح شهر و مناطق مختلف استان قم فعال است و نانوایان در این استان انواع نان‌های موردعلاقه مردم را تولید می‌کنند. پنج کارخانه تولید آرد نیز در قم فعال است و میزان آرد مصرفی نانوایی‌ها در این استان در هر ماه بیش از ۱۰ هزار تُن است.
قم یکی از استان‌های کشور است که از چند سال قبل تولید نان کامل به‌صورت پایلوت در آن شروع شد و در این زمینه آموزش‌هایی هم به نانوایی‌ها داده شده است. از همین رو سعید محمدی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نان کامل، اظهار داشت: از سال‌های قبل در جهت ارتقا سلامت مردم عرضه نان کامل در استان پیگیری شده است.
وی ادامه داد: در میان مردم به‌اشتباه این تصور وجود دارد که هرچه نان سفید و روشن‌تر باشد کیفیت نان هم بهتر است؛ اما این اشتباه است چرا که هرچه نان سبوس بیشتری داشته باشد تیره‌تر و کیفیت نان هم بالاتر می‌رود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم افزود: می‌توانیم به جرات بگوئیم نان قم یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین نان‌ها در سطح ملی است مخصوصاً نان سنگک که در استان پخت می‌شود.
وی اضافه کرد: هدف ما در سال ۱۴۰۳ گام‌های جدی‌تر و مهم‌تر در راستای اصلاح الگوی تغذیه‌ای نان است.

درهرصورت امروز نان پای ثابت سفره ایرانی‌ها قرار دارد و همین موضوع مهم‌ترین دلیل است تا نانی باکیفیت و مقوی سر سفره قرار بگیرد تا سلامتی مردم را افزایش دهد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48981
اخبار مرتبط

نظرات شما