دلخوش: اصلاحات لازم در ساختار بودجه صورت نگرفته است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاحات لازم در ساختار بودجه صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: در مواقعی که مشکلاتی پیش می‌آید مردم باید به خانه ملت و مجلس اعتماد کنند؛ نمایندگان مجلس زبان مردم هستند و بر همین اساس موظف به پیگیری مشکلات آنها در پارلمان هستند. 

در کشور ضعف اجرایی داریم

عضو  کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور ضعف اجرایی داریم تصریح کرد: هر حرکتی که برای اقتصاد کشور می‌خواهد انجام شود باید گام‌های آن کاملا حساب شده باشد تا مردم در این حین آسیب نبینند.

دلخوش خاطرنشان کرد: بعد از افزایش نرخ هر لیتر بنزین و سهمیه‌بندی جدید و تعیین نرخ آزاد آن ما شاهد افزایش قیمت اجناس و کالاها و اثرگذاری آن بر زندگی مردم هستیم.

وی گفت: ای کاش دستگا‌ه‌های دولتی و بخش‌های مختلف زیرمجموعه قوه مجریه پیش از آغاز سهمیه‌بندی بنزین بررسی‌ها و تحقیقات و گزارشات مختلف را درباره پیش‌بینی‌شان از تاثیر نرخ جدید بر بازار و زندگی مردم تدوین می‌کردند. چرا که آنها ناظر بر بخش‌های مختلف اقدامات دولت هستند. 

رای منفی نمایندگان به سهمیه بندی بنزین

عضو  کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ای کاش دولت با بخش‌های مختلف مجلس برای افزایش نرخ بنزین مشورت می‌کرد. این در حالی است که بارها نمایندگان در نظرات اسمتزاجی خود مخالفتشان را با افزایش نرخ بنزین به مسئولان اعلام کرده بودند. 

وی گفت: نمایندگان مجلس در طول ماه‌های اخیر حرف مردم را درباره گرانی بنزین زده بودند و ای کاش مردم به حرف‌های وکلای آنان در پارلمان اعتماد بیشتری کنند. 

دلخوش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: رهبر معظم انقلاب نقش پدری خود را بعد از تصمیم سران قوا برای گران کردن بنزین ایفا کردند. 

تصمیم سران قوا ناپخته بود

عضو  کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تصمیم سران قوا ناپخته بود و نباید به یکباره جامعه را دچار شوک کرده و به اقتصاد و کشورمان آسیب زیادی را وارد کرد. 

وی گفت: دولت و مجلس برای آنکه ارز 4200 تومانی را در قالب کالاهای اساسی در سفره مردم ببینند هزینه‌های زیادی را کرده‌اند به طوری که شاید به اندازه ارز آزاد برای قوه مجریه این قضیه هزینه داشته است. 

دلخوش گفت: متاسفانه وقتی 14 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شد سوءاستفاده‌گران از این قضیه بهره بردند.

عضو  کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بعد از 2 قیمتی شدن بنزین در حالی که ما بارها در طول این 40 سال اخیر طرح‌های اینگونه را تجربه کرده بودیم اشتباه محض بود. 

سوءاستفاده دلالان از بنزین 2 نرخی

وی با بیان اینکه بنزین هم اکنون در جامعه به نرخ‌های 1500 و 3000 تومان به مردم عرضه می‌شود افزود: 2 نرخی کردن بنزین فساد است. در حالی که افراد فاسد و سوءاستفاده‌گر از این منافذ رخنه خواهند کرد. 

دلخوش گفت: بعد از گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی نباید در عرصه مدیریتی کشور رفتارها و تصمیم‌گیری‌های ناپخته داشته باشیم. 

عضو  کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بعید می‌دانم که در مرحله اجرای سهمیه‌بندی بنزین و گران کردن نرخ آن بتوان  اصلاحاتی را انجام داد چرا که این موضوع تاثیر خود را در  جامعه گذاشته است.

وی گفت: ای کاش قبل از آنکه دستگاه‌های اجرایی به نقش نظارتی خود عمل کنند بنزین گران شده و جامعه را در شوک عمیقی فرو برد و بلافاصله گرانی گسترده‌ای در اجناس و کالاها صورت گرفت و عملا دیگر نمی‌توان نرخ‌ها را به شرایط قبل بازگرداند. 

پرداخت یارانه مشکلات اقتصادی خانوارها را حل نمی کند

عضو  کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به صورت پلکانی به خانوارهای ایرانی هم با روشی که دولت به کار گرفته امری اشتباه است چرا که در خانوارهای پرجمعیت این یارانه به ازای هر نفر به 25 هزار تومان رسیده است. در حالی که مشکلات اقتصادی خانوار را حل نخواهد کرد. 

ای کاش دولت به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه می کرد

دلخوش افزود: متاسفانه اصلاحات لازم در ساختار بودجه صورت نگرفته و بودجه دارای نقیصه‌های فراوانی است و باید منتظر ارسال لایحه بودجه به مجلس باشیم تا بتوانیم در مورد حمایت از اقشار ضعیف و مستضعف جامعه تصمیم‌گیری کنیم.

عضو  کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ای کاش دولت فرمایشات مقام معظم رهبری را در موضوعات مختلف اجرایی و به این فرامین عمل می‌کرد افزود: هیچ وزیری نمی‌تواند نرخ اجناس و کالاها را به شرایط قبل از اجرای سهمیه‌بندی بنزین بازگرداند و وزرا و بخش‌های مختلف قوه مجریه نمی‌توانند به تلویزیون آمده و پز دهند که قیمت‌ها گران نشده و نخواهد شد. در حالی که این موضوع کذب است.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/13689
اخبار مرتبط

نظرات شما