کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قم فردا:

تعهد غرب به اوکراین فقط روی کاغذ بود/ بحران اوکراین نتیجه دخالت آمریکا و اروپا در منطقه است

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکا امنیت هیچ کشوری را نمی تواند تامین کند و فقط بحران ایجاد می کند، گفت: بحران اوکراین نتیجه دخالت آمریکا و اروپا در منطقه است و تعهد آنها به اوکراین فقط روی کاغذ بوده است.

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به جنگ بین روسیه و اوکراین اظهار داشت: در ابتدا باید به پیشینه این بحران توجه کنیم که چگونه این بحران به وجود آمد.
وی ادامه داد: در بررسی پیشینه اوکراین وقتی به زمان اتحاد جماهیر شوروی برمی گردیم می بینیم اوکراین یکی از مناطق و بخش های این اتحاد بود. در واقع اوکراین یکی از قدرتمندترین مناطق نظامی جهان بود به طوری که یک سوم موشک های بالستیک و اتمی شوری در آنجا مستقر بود و حتی هواپیماهای بمب افکن و  سایر تجهیزات نظامی که برخی از آنها در دنیا منحصر به فرد بودند در این منطقه بود.
این کارشناس سیاسی بیان داشت: اوکراین در سال 1373 در معاهده بوداپست متعهد شد که تمام تجهیزات هسته ای و دفاعی خود را تحویل دهد و در مقابل این خلع سلاح، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که از این کشور حمایت امنیتی داشته باشند و امنیت این کشور تازه استقلال یافته را تضمین کنند.
تعهد غرب به اوکراین فقط روی کاغذ بود
وی اضافه کرد: در بحران اخیر ثابت شد که تعهد غرب به اوکراین فقط روی کاغذ بود و سیاست مداران اوکراینی به این مسئله اذعان کردند که اکنون ما فریب غرب را خورده ایم. سفیر اوکراین در انگلیس می گوید که ما زرادخانه هسته ای و تجهیزات نظامی و دفاعی بسیار قدرتمندی داشتیم ولی ما فریب خوردیم و آنها را واگذار کردیم به این امید که غرب امنیت ما را تامین کند و در نهایت هم اشاره می کند که این درس بزرگی برای ما و کشور های دیگر ازجمله ایران است تا برنامه هسته ای خود را کنار نگذارند.
حجت الاسلام ملک زاده خاطرنشان کرد: این سرنوشتی است برای همه کسانی که به امید حمایت غرب به جهان اسلام و ملت خود خیانت می کنند و حاضر می شوند طبق منافع غرب حرکت کنند به امید اینکه غرب امنیت آن‌ها را تضمین کند.
بحران اوکراین نتیجه دخالت آمریکا و اروپا در منطقه است
وی ابراز داشت: بحران اوکراین نتیجه دخالت آمریکا و اروپا در منطقه است. از مدت ها قبل آمریکا و اروپا برای مقابله با روسیه و ازجمله ایران تلاش می کردند جای پای خود در منطقه را افزایش  و تقویت کنند. تلاش می کردند اوکراین را به داخل ناتو بکشانند و به عنوان متحد استراتژیک ناتو و غرب به حساب بیاورند. این قضیه نشان می دهد که در حقیقت این ها تلاش می کرند در برابر ایران و روسیه جای پای خود را تقویت کنند.
آمریکا امنیت هیچ کشوری را نمی تواند تامین کند
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم عنوان کرد: این قضیه نشان می دهد آمریکا امنیت هیچ کشوری را نمی تواند تامین کند و چیزی جز بحران آفرینی، حضور در منطقه و دامن زدن به بحران ها و جنگ ها در عمل کار نمی تواند انجام دهد.
وی عنوان کرد: امروز می بینیم که رئیس جمهور اوکراین به صراحت می گوید که ما را تنها گذاشتند و افسوس می خورد و می گوید ما به امید حمایت غرب بودیم اما وقتی زمان عمل فرارسید آن ها ما را تنها گذاشتند.
دلیل سخنان برخی جریان های غرب گر، تضعیف منافع غرب در منطقه است
حجت الاسلام ملک زاده تصریح کرد: به دنبال این اتفاق برخی جریان های غرب گرا به مسئولین فشار می آورند که شما چرا این حمله را محکوم نمی کنید و در برابر روسیه موضع نمی گیرد که به اوکراین حمله کرده است. اینجا سوالی پیش می آید و آن این که این جریان واقعا اگر نگران حمله کشور قدرتمند به کشور دیگر است چرا در قضیه حمله غرب و متحدانش به یمن، سوریه، لبنان، افغانستان و... سکوت می کنند.
وی ادامه داد: چرا وقتی غرب مناطق غیر نظامی عراق، یمن و افغانستان را بمباران می کند و صدها نفر از افراد بی گناه را می کشد از خود هیچ واکنشی نشان نمی دهند اما در این قضیه علم مخالفت با جنگ را بلند کرده اند . در واقع اینجا که منافع غرب به خطر افتاده است صدای آن‌ها هم درآمده است. این نشان می دهد آن‌ها صادق نیستند .
دولت اوکراین دولتی غربگرا بود
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: نکته ای که ما باید به آن توجه کنیم این است که گسترش ناتو به مرزهای ایران و روسیه قطعا به نفع ما نیست و ثبات امنیت ما را تهدید می کند. ما موافق جنگ نیستم و مخالف جنگ هستیم اما باید به این نکته توجه کنیم که عامل اصلی این وضعیت آمریکا و غرب است و خود دولت اوکراین که یک دولت غربگرا می باشد هم در این قضیه بی تقصیر نیست.
وی گفت: ما در مقاطع مختلف شاهد بودیم که اوکراین در جبهه غرب علیه ما موضع گرفته است. در مسئله حمایت از تحریم ها شاهد بودیم که هیچ‌گاه تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران را محکوم نکرد. ترور ظالمانه شهید سلیمانی را محکوم نکرد، در حمله آمریکا به عراق، سوریه و افغانستان هیچ محکومیتی را صادر نکرد. دائما در جبهه غرب بوده و سیاست های آنها را دنبال می کرد.
دولت اوکراین در بحران اخیر بی تقصیر نیست
حجت الاسلام تاکید کرد: وضعیت به وجود آمده وضعیتی است که خود دولت اوکراین که در جبهه غرب بوده به وجود آورده است و در این موضوع بی تقصیر نیستند.
وی ادامه داد:  آمریکا و اروپا مسئول اصلی بحران اوکراین هستند و ما باید مراقب باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/31874
اخبار مرتبط

نظرات شما