به مناسبت شهادت حضرت زین العابدین(ع)؛

روشنگری‌های امام سجاد(ع) قیام عاشورا و اسلام را زنده نگه داشت/ امام سجاد اهداف عاشورا را در قالب دعا و مناجات منتقل کردند

بزرگ مبلغ قیام عاشورا، حضرت امام سجاد (ع) با سخنرانی و خطبه های آتشین خود توانست نهضت حق طلبانه سالار شهیدان را از هجوم تحریف نجات بخشد و امروز بعد از گذشت قرن ها همچنان این قیام، پرشکوه و جاودانه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بی شک قیام خونین عاشورا یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ است؛ حادثه عاشورا و مکتب عظیم امام حسین(ع) درس های بیشماری برای هر فردی دارد که زنده نگهداشتن عاشورا و فرهنگ عاشورا بعد از این واقعه توسط اهلبیت(ع) مخصوصا امام سجاد(ع) انجام شده است.
از سیاست های ثابت و همیشگی اهل بیت(ع) بعد از شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام احیای نهضت عاشورا بود؛ زیرا نهضت عاشورا تابلوی زیبا و پرافتخار غیرت دینی و شجاعت و ظلم ستیزی و عدالت خواهی است و امامان معصوم با احیای آن می خواستند این ارزش ها را در جوامع مسلمان زنده نگه دارند.
 در این باره امام سجاد علیه السلام نقش به سزایی داشتند؛ چراکه در مدت 35 سال حیات پربرکتشان بعد از واقعه عاشورا، به روش های مختلف نهضت عاشورای حسینی را در جامعه زنده می کردند که خود مبارزه شدیدی علیه دستگاه حاکم به شمار می رفت. برخی از این اقدامات امام سجاد علیه السلام می تواند گریه مداوم بر سیدالشهداء علیه السلام؛ یادآوری وقایع عاشورا؛ توصیه حضرت به زیارت امام حسین علیه السلام و سجد بر تربت امام حسین(ع) باشد.
واقعه کربلا از چهره پلید امویان پرده برداشت. اهل بیت علیهم السلام و در رأس آنان امام زین العابدین علیه السلام به عنوان پیام رسانان عاشورا نقش زیادی در شناساندن چهره پلید امویان به جامعه اسلامی داشتند. خطبه های امام سجاد علیه السلام در کوفه و شام و مدینه و مبارزات پی گیر آن حضرت در دوران حیاتشان بیشترین اثر را در این زمینه داشت.



روشنگری‌های امام سجاد(ع) قیام عاشورا و اسلام را زنده نگه داشت
آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار
قم فردا  ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) با اشاره به نقش خطبه ها و دعاهای امام سجاد(ع) در ابلاغ پیام عاشورا و تداوم نهضت حسینی، اظهار داشت: سیره اخلاقی و سیاسی امام سجاد(ع) درسهای بزرگی به امّت اسلامی می‌آموزد و باید این درس ها در جامعه تبیین شود.
وی ادامه داد: هر یک از ائمه(ع) متناسب با زمان خود، روش خاصی برای هدایت جامعه داشتند،  امام زین العابدین(ع) پس از کربلا به روشنگری و تبیین حقایق پرداختند و امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) پیام رسان و پاسدار عاشورا بودند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اهداف بلند نهضت عاشورا، گفت: همه اتفاقات روز عاشورا و بعد از عاشورا باید رخ می داد تا این اهداف محقق شود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اسارت آل الله و خطبه ها و فرمایشات امام سجاد(ع) روشنگر حقایق بود، گفت: امام سجاد(ع) در روشن کردن مردم و آگاهی دادن به جامعه نقش بزرگی داشته است.
وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) با سخنان و خطبه های خود مردم را به معارف دعوت کردن و توانستن مردم را راهنمایی کنند تا آن خفقان از بین برود و اندکی آزادی به وجود آمد تا سخنان خود را بزنند.

امام سجاد اهداف عاشورا را در قالب دعا و مناجات منتقل کردند
از طرفی آیت الله سید رحیم توکل در گفتگو با خبرنگار
قم فردا با اشاره به نقش دعاها ، خطبه ها و مناجات امام سجاد(ع) در تداوم نهضت عاشورا، اظهار داشت: اهلبیت(ع) حجت خدا هستند هر کدام به وظیفه ای که خدا امر فرمود عمل می کنند.
وی ادامه داد: حضرت علی(ع) چندین سال صبر می کند و کاری انجام نمی دهد که این امر الهی می باشد؛ امام حسن مجتبی(ع) آن برنامه ای که لشگر برای او پیش آوردند برای حفظ اسلام و قرآن به صلح مجبور شدند که این هم به امر الهی بود و امام حسین(ع) به نبرد با شمشیر مامور شدند این هم امر الهی بود.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به خفقان بعد از واقعه عاشورا، گفت:  بعد از جریان عاشورا که امام حسین(ع) و تمام اصحاب و یارانش شهید شدند خفقان عجیبی حاکم بود که کسی جریان کربلا را جایی نقل نکند که موجب انتشار آن شود.
وی اضافه کرد: اگر امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) آن خطبه ها را نمی خواندند جریان کربلا در همان کربلا دفن می شد.
آیت الله توکل در ادامه بیان داشت: امام سجاد(ع) با توجه به آن خفقان حاکم، نمی توانستند بعضی از سخنان را به صراحت در بالای منبر بیان کنند به همین دلیل تمام سخنان خود را در قالب دعا بیان کرد.
وی خاطرنشان شد: دعاها بیان جان اسلام در ابعاد مختلف اسلام بود اما نه به صورت خطاب ویا بالای منبر و یابه طور محکم صحبت کردن پیام را رساندند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) به برنامه خود بدون درگیری عمل کردند، عنوان داشت: امام سجاد(ع) چون بیشتر دعا می گفتند دشمن با او کار نداشت اما ایشان سخنان خود را در دعا به مردم بیان کرده است.



هدایتگری‌های امام سجاد (ع) عاشورا را زنده نگه داشت
همچنین حجت‌الاسلام گلزاری با اشاره به نقش امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا اظهار داشت: دوران حیات امام سجاد (ع) را به دوران قبل و بعد از امامت تقسیم‌بندی می‌کنیم در دوران 35 ساله امامت همواره ایشان به دنبال راهبری و هدایت مسلمانان بودند.
وی ادامه داد: حتی زمانی که ایشان در بستر بیماری بودند و دشمن به خیمه‌ها حمله کرد وقتی از ایشان پرسیدند چه کنیم، ایشان در بستر بیماری نیز هدایت‌ها و راهبری‌های خودشان را کردند و توصیه‌های زیادی را به حضرت زینب (س) داشتند.
این کارشناس مذهبی افزود: بردباری و صبر حضرت زینب (س) در آن مقطع به اوج می‌رسد درحالی‌که یک زن در برابر این‌همه اتفاقات دردناکی که جلویش رخ می‌دهد فقط ناله و شیون می‌کند، اما حرکات این بانوی مثال‌زدنی نوع دیگری است.
وی افزود: ایشان امام سجاد (ع) را نجات دادند و درواقع این شیر زن با هدایت‌های امام سجاد (ع) بعد از واقعه عاشورا دشمنان اسلام را رسوا کردند.
حجت الاسلام گلزاری تأکید کرد: هدایتگری‌های امام سجاد (ع) عاشورا را زنده نگه داشت به‌طوری‌که بعد از هزار و 400 سال هنوز هم هرکسی روایت عاشورا را می‌شنود بی‌اختیار اشک از چشمانش جاری می‌شود.

ادعیه و مناجات زین العابدین(ع) تداوم بخش نهضت حسینی بود
این در حالی است که آیت الله سیدجمال الدین دین پرور در گفتگو با خبرنگار
قم فردا با اشاره به نقش دعاها و مناجات امام سجاد(ع) در تداوم نهضت عاشورا بعد از جریان کربلا، اظهار داشت: اهل بیت(ع) هر کدام با شناخت کامل از زمان، جهان و موقعیت ، وظیفه خود را تشخیص داده و به آن عمل می کردند.
وی ادامه داد: این یک مسئله مهمی است که انسان وقتی می خواهد در مکانی سخنرانی کند باید مخاطب و موقعیت خود را بشناسد و بداند در حال حاضر چه مسئله ای لازم هست که گفته شود تا آن را بیان کند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به خفقان جو بعد از جریان عاشورا، بیان کرد: امام سجاد(ع) نمی توانستند بعد از جریان عاشورا با توجه به خفقان به وجود آمده سریع وارد مبارزه شوند  لذا از راه دعا و مناجات و صحبت با خدا مطالب بسیارمهمی را در خصوص جامعه و مردم و مسئولیت ها بیان کردند.
وی افزود: به همین دلیل دعاهای امام سجاد(ع) علاوه بر نقش تربیتی و سازندگی ، جنبه های اخلاقی و عرفانی ، جنبه های سیاسی و اجتماعی هم داشت.
رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه با اشاره به اینکه قطعا در رابطه با خدا، ارتباط با جامعه و مردم وجود دارد، گفت: به طوری کلی دعا این گونه می باشد، در دعا وقتی کسی رابطه خود را با خدا قوی کند نمی تواند به رابطه خود با جامعه توجه نکند.
وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) با بیان دعای خود مردم را با مسائل مهم روز و اتفاقاتی که رخ داده است  آشنا می کردند  که این نقش بسیار مهم ایشان بعد از واقع عاشورا بود.

بزرگ مبلغ قیام عاشورا، حضرت امام سجاد علیه السلام، با سخنرانی و خطبه های آتشین خود توانست نهضت حق طلبانه سالار شهیدان را از هجوم تحریف نجات بخشد. اینک بعد از گذشت پانزده قرن همچنان این قیام، پرشکوه و جاودانه است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/35559
اخبار مرتبط

نظرات شما