در دیدار وزیر بهداشت با مراجع مطرح شد؛

تاکید بر ادامه طرح تحول سلامت/ دانشجویان با بزرگان طب سنتی و کشور آشنا شوند

وزیر بهداشت با حضور در قم با مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  امروز 18 بهمن وزیر بهداشت با حضور در قم با مراجع تقلید دیدار کرد.


بیمارستان هزار تخت قم به زودی به ثمر بنشیند

آیت الله جعفر سبحانی صبح امروز در دیدار سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با وی، با اشاره به اهمیت موضوع بهداشت و درمان اظهار داشت: موضوع بهداشت و درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و شریعت و فقه اسلام با طب و طبیب رابطه تنگاتنگ دارند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه فقیه در همه مسائل که نیاز به نظر طبیب باشد، اول نظر او را پرسیده و بعد حکم شرعی را می‌دهد خاطرنشان کرد: مثلا اگر طبیب تشخیص دهد که روزه گرفتن برای فلان شخص ضرر دارد، آنگاه مراجع هم حکم فقهی می‌دهند که نباید فرد روزه بگیرید که این نشان دهنده رابطه تنگانگ این دو گروه است.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: ما دو گروهی هستیم که در یک مسیر می‌رویم، موضوع را شما معین کرده و ما حکم اسلامی را علما و مراجع می‌گویند.

وی با اشاره به خدماتی که در زمان وزیر پیشین بهداشت و درمان به مردم ارائه شد، گفت: توقع است که کارهایی که آقای هاشمی انجام داده، همان ها را دنبال کنید، آیا اقتصادی هست یا نه موضوع دیگری است، اما وزیر پیشین با یک نیت صالحی آمده بود و ما نیز موافق نبودیم که ایشان در وسط راه کار را رها کند و حالا مصلحت دیده است، ولی شما همانگونه کارها را ادامه دهید.

این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: باید طرح ها به گونه ای دنبال شود که همه بفهمند این دو وزیر، کار همدیگر را دنبال می‌کنند و این مهم است.

آیت الله سبحانی با اشاره به خدمات صورت گرفته در روستاها و مراکز دور افتاده عنوان کرد: در روستاها شاهد هستیم که به چه صورت خدمات ارائه می‌شود، اما نیاز است که تلاش بیشتری شده و یک نظارت گسترده‌تری انجام شود تا در صورت نیاز باز هم در راستای خدمات‌رسانی به روستائیان بکوشیم.

وی به احداث بیمارستان هزار تخت خوابی قم اشاره کرد و گفت: کلنگ این بیمارستان زده شده و امیدواریم که هرچه زودتر به ثمر نشسته و نیاز مردم قم را برطرف کند.

بهترین عبادات در اسلام خدمت به مردم است

آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکی از موارد مورد توجه اسلام را بحث خدمت به مردم دانست و اظهار کرد: بهترین عبادات در اسلام خدمت به مردم است؛ خدمت شکل‌های مختلفی دارد اما خدمتی که مستقیما مربوط به انسان است جلوه ویژه‌تری دارد.


وی با تاکید بر اینکه علم فقه و طب در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر علوم قرار دارند گفت: علم طب مربوط به انسان سالم است؛ انسان اگر سالم نباشد عقل و فکر سالم ندارد و به همین خاطر کار شما بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار کرد: در هر نقطه‌ای باید سه قدرت وجود داشته باشد وگرنه زندگی با اختلال توام خواهد بود، طبیب باید فقیه، بصیر و مدیر باشد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در دوره وزیر پیشین بهداشت اظهار کرد: خدمات دوره قبل تاثیرگذار بود و یکی از آنها طرح تحول سلامت بود که باید تلاش شود این طرح عمومی باشد و تمام مردم از خدمات برخوردار باشند؛ کسی که بیمار می‌شود نباید هم غصه بیماری و هم غصه هزینه داشته باشد. طرح تحول سلامت عمومی باید در تمام کشور برقرار باشد.

وی بر ضرورت پیشگیری از بیماری در کشور تاکید کرد و افزود: باید طرحی عمومی برای پیشگیری از بیماری‌ها در جامعه تهیه و اجرایی شود؛ یکی از مشکلات ما مساله تحرک و حرکت است و اینکه مردم بسیاری از موارد سلامتی را رعایت نمی‌کنند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه پزشکان باید بزرگان طب خودمان را بشناسند خاطرنشان کرد: غربی‌ها هرچه در بهداشت دارند از ما گرفتند منتهی در زمان بزرگان طب با خداشناسی همراه بود اما غربی‌ها طب را سکولار کردند.


باید دانشجویان با بزرگان طب سنتی و کشور آشنا شوند

سعید نمکی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی، با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از طرح‌های دست‌گیرانه دولت برای کمک به مردم در بخش سلامت طرح موفقی بود اظهار کرد: امیدواریم این طرح را با قدرت ادامه دهیم با توجه به اینکه سال 98 پیش‌بینی می‌شود به دلیل تحریم‌ها سخت‌تر باشد و فشار بر مردم بیشتر باشد برنامه داریم از بیماران محروم حمایت بیشتری داشته باشیم.

با اشاره به ضرورت اتمام پروژه‌های نیمه تمام خاطرنشان کرد: به دنبال اقتصادی‌تر کردن روش‌های اجرای پروژه‌ها در وزارت بهداشت هستیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه با مدیریت برخی منابع و امکانات باید خدمات بهتری به مردم ارائه شود، یکی از الزامات قانونی را بحث پزشک خانواده، سیستم ارجاع و راهنماهای بالینی دانست تا مریض نتواند به هرشکلی هزینه داشته باشد و هزینه‌های اضافی کم شود و گفت: منابع را باید به سمت نیازهای ضروری‌تر ببریم و منابع توزیع عادلانه شود
.

با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش علوم پزشکی گفت: به دنبال این هستیم که دانشگاه‌ها را جامع‌نگر تر کنیم؛ در قدیم به اطبا حکیم می‌گفتند و این گرایش به سمت حکمت و دید جامع‌نگری باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر کنیم
.

وی با تاکید بر اینکه به جای آموزش‌های صرف بیمارستانی باید دید جامعه محور را در آموزش‌های پزشکی بیشتر کنیم افزود: باید دانشجویان ما با بزرگان طب سنتی و کشور آشنا شوند؛ همین که دانشجوی طب ما بتواند دیرینه خود را بازشناسی کند و از بی‌خویشتنی رها شود ماندگاری در کشور بیشتر شده و خدمات بهتری به مردم ارائه خواهد کرد
.

نمکی با اشاره به ضرورت نهادینه شدن تقدم پیشگیری بر درمان خاطرنشان کرد: باید زندگی سالم را در جامعه فراهم کنیم تا از هزینه‌های درمان در جامعه بکاهیم
.

حرمت طب را حفظ کنید

آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جایگاه رفیع علم «طب» بیان کرد: در جریان طبابت یک کار وزین بر عهده شماست و آن این است که حرمت «طب» را حفظ کنید
.

وی ادامه داد: از آنجا که موضوع علم طب «انسان» است، پاسداشت حرمت طب به این است که انسان را حیوان ناطق ندانیم! بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند در انسان به وجود بیاید که برای آنها نمی‌توان از طریق آزمایش‌هایی که روی موش صورت می‌گیرد درمانی پیدا کرد؛ بیماری‌هایی مانند اختلاس و احتکار و گرفتن حقوق نجومی را آزمایشگاه موش جواب نمی‌دهد. در نتیجه باید توجه داشته باشید شما عزیزان پزشک با «انسان» روبرو هستید و لذا باید هم حرمت طب، هم حرمت طبیب و هم حرمت انسان را حفظ کنید
.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: اکثر بیماری‌ها مربوط به پرخوری و بدخوری است، دین به ما گفته تا اشتها نداشتید، غذا نخورید و قبل از سیر شدن کامل نیز، دست از غذا خوردن بکشید، افرادی که در ماه مبارک رمضان غصه‌دار می‌شوند، معلوم می‌شود که خود را خوب نشناخته اند، این افراد توجه ندارند که غذا باید در خدمت انسان باشد و نه انسان در خدمت غذا
.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: توجه اصلی باید به مساله بهداشت و پیشگیری از بیماری باشد تا جامعه از هزینه‌های درمان نجات یابد
.

وی با تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو، بیان کرد: «اعتقاد» است که می‌تواند طب را بالا ببرد. طب هرگز نباید خود را به اقتصاد وابسته بداند، به فکر پول نباشید، نباید به این دلیل که داروی داخلی ارزان‌تر از داروی خارجی است، آن را تولید کنیم و یا با این تفکر که واردات داروی خارجی مقرون به صرفه است، از تولید دارو در داخل صرفنظر کنیم، بلکه باید بزرگتر بیاندیشیم؛ انگیزه ما باید «خودکفایی و استقلال» باشد نه مساله اقتصاد و منفعت. باید با انگیزه خودکفایی و استقلال به این سمت حرکت کنیم
.

این مرجع تقلید ادامه دادند: ایمان، اقتضاء می‌کند که خودکفا باشیم؛ اینکه فرمود «حب الوطن من الإیمان» از مصادیقش همین است که انسان به فکر خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه باشد، تکیه به بیگانه مانند تکیه به پای چوبین است
.

تا پایان سال 98 هیچ کمبود دارویی احسا نخواهد شد

 سعید نمکی عصر امروز در دیدار با آیت‌الله جوادی املی اظهار داشت: سالانه حجم زیادی از ارز برای تأمین نیاز دارویی کشور خارج می‌شود.

وی افزود: خودکفایی در مسئله دارو و افزایش تولید داخلی دارو به‌عنوان یک رویکرد مهم از سال آینده در سطح کشور دنبال می‌شود، در حال حاضر 3 درصد داروی وارداتی کشور معادل 2.5 برابر 97 درصد بازار داروی کشور که در داخل ولید می‌شود، سبب خروج ارز از کشور می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از نتایج افزایش تولید دارو در کشور ایجاد اشتغال پایدار برای فعالان این حوزه و همچنین کاهش وابستگی کشور به این کالای اساسی خواهد شد. برنامه ویژه‌ای در وزارت بهداشت دنبال می‌شود تا مردم تا پایان سال 98 هیچ‌گونه کمبود و نیازی را در مسئله دارو احساس نکنند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز با حضور در بیت آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شعیان با معظم له دیدار و گفت و گو  کرد.
این دیدار بدون حضور خبرنگاران  برگزار شد.



انتهای پیام/170
گالری عکس
http://qomefarda.ir/3693
اخبار مرتبط

نظرات شما