عضو هیئت‌علمی گروه سیاست پژوهشگاه:

امروز شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی طلایه‌داری و راهبری تحولات فرهنگی کشور را ندارد

عضو هیئت‌علمی گروه سیاست پژوهشگاه با اشاره به اینکه امروز فرهنگ به یک مقوله تخصصی تبدیل شده است، گفت: امروز شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی طلایه‌داری و راهبری تحولات فرهنگی کشور را ندارد.

 عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به وضعیت فعلی شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، اظهار داشت: شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی دچار نوعی تأخر فرهنگی شده است به این معنا که طلایه‌داری و راهبری تحولات فرهنگی کشور را ندارد تا بخواهد جلسه بگیرد و پیرامون مباحث فرهنگی کشور برنامه‌ریزی و بحث کند، جریان فرهنگی کشور از تصمیمات و سیاست‌های آن عبور کرده است.
وی ادامه داد: انتظار این بوده تا افرادی که نگاه جامع‌تری به فرهنگ دارند اعم از استادان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در ترکیب اعضای شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی حضور یابند؛ ولی به نظر بنده فرصت برای همه آنان فراهم نشده است؛ لذا ما تصویری که از نظر این شورا درباره فرهنگ داریم همان تعریفی است که ریشه در فرهنگ‌نامه لغت و برخی کتبی دارد که به تعریف سنتی از فرهنگ پرداخته‌اند.
این کارشناس سیاسی و فرهنگی بیان کرد: فرهنگ مجموعه ارزش‌ها و باورهایی است که در یک جامعه وجود دارد درحالی‌که این تعریف کلاسیک و مدرسه‌ای، تصور خیلی ساده و بسیطی از فرهنگ ارائه می‌دهد و بعضاً قادر به درک لایه‌های آشکار و پنهان فرهنگ و تغییراتی که این مقوله در دوره مدرن پیدا کرده است ندارد.
وی اضافه کرد: فرهنگ امروز از پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار شده و یک مقوله کاملاً تخصصی است و نمی‌توان صرفاً با یک تعریف ساده که در برخی کتب آمده است با آن مواجه شویم.
فراتی تأکید کرد: شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی باید خود را از معنای کلاسیک و شرح‌الاسمی فرهنگ رها کند و به سمت بازشناسی وضعیت فرهنگ در دنیای کنونی پیش برود. همچنین باید پیچیدگی و درهم‌تنیدگی فرهنگ را در دوره مدرن درک کند و با حمایت از یک نظریه‌ای که موردبحث و گفت‌وگوی انتقادی بوده است اوضاع فرهنگ را سامان دهد و باید نظریه پشتیبان فرهنگی تولید شود.
وی در ادامه با اشاره به نقش حوزه علمیه در این زمینه بیان کرد: در درون حوزه گفت‌وگوهای مبسوط عمیق فرهنگی که برآیند یک گفت‌وگوی انتقادی باشد کم داریم؛ بنابراین حوزه باید بیش از گذشته پدیده فرهنگ را جدی بگیرد و نسبت به آنچه در این فضا رخ می‌دهد حساس‌تر از گذشته باشد و با ایده‌های جدید، نظریات جدی‌تری را در عرصه فرهنگی ارائه دهد البته به‌شرط آن که متولیان امور فرهنگی و نظام سیاسی هم مطالبه‌گری از حوزه و دانشگاه داشته باشند و از آنان تولید نظریه پشتیبان فرهنگی بخواهند.
عضو هیئت‌علمی گروه سیاست پژوهشگاه ادامه داد: البته اینکه چه جریانی در درون حوزه می‌توانند رابط حوزه و شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی باشند طبیعتاً پژوهشگاه‌های دورگه بهترین گزینه در این دوره هستند و به‌خصوص با بسط علوم‌انسانی اسلامی می‌توانند به این شورا کمک کنند.




انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/40448
اخبار مرتبط

نظرات شما