معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم:

قم دارای ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، گردشگری و سیاحتی است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت: قم علاوه بر جاذبه‌های زیارتی، دارای ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، گردشگری و سیاحتی است که به نظر می‌رسد چندان به آن‌ها پرداخته نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید مهدی قریشی در گفتگو با خبرنگاران افزود: درصد ضریب اشغال هتل‌های قم گویای این نکته است که صنعت گردشگری در این استان از صرفه اقتصادی برخوردار است و در نوروز نیز قم شاهد حضور جمع کثیری از زائران و مسافران است و بخش‌های مختلف اقامتی، تفریحی، مراکز خرید، سوغات و ... از آن منتفع می‌شوند که البته همان‌طور که بیان شد نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر و متشکل کردن این وضعیت هستیم تا توسعه استان بر این مبنا بهتر انجام شود.

به گفته این مسئول؛ قم علاوه بر جاذبه‌های زیارتی، دارای ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، گردشگری و سیاحتی است که به نظر می‌رسد چندان به آنها پرداخته نشده است. به‌عنوان نمونه خانه تاریخی ملاصدرا می‌تواند برای بسیاری از گردشگران خارجی جذاب باشد و حتی شهر کهک را به یک پایگاه قوی فلسفه دوستان تبدیل کند یا بسیاری از مدارس دینی ما که بعضاً قدمت بالایی هم دارند، یک جاذبه فرهنگی است.

قریشی افزود: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی، خانه‌های متعدد تاریخی و… ظرفیت‌های فرهنگی بالایی هستند که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. ما بهترین رستوران‌ها و غذاهای با کیفیت بالا در قم عرضه می‌کنیم که به‌تنهایی ظرفیت خوبی ایجاد می‌کند یا در بسیاری از روستاهای قم ظرفیت‌های بوم گردی نهفته است مثلاً در کهک یا خلجستان آب و هوایی داریم که برای بسیاری شگفت‌انگیز است آن هم در دل کویر مرکزی ایران که جذابیت دارد . در واقع بسیاری از این جاذبه‌ها کماکان مغفول مانده و به آنها پرداخته نشده است. شما وقتی به مشهد مقدس سفر می‌کنید در کنار زیارت مضجع شریف علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) برای تفریح به مکان‌هایی مثل شاندیز می‌روید یا پارک آبی یا مراکز خرید و… که ماندگاری مسافر را در آنجا بیشتر می‌کند و جالب آنکه اینها عیناً در قم نیز وجود دارد ولی به‌درستی معرفی نشده است.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر شما دایره‌ای با شعاع ۲۵۰ کیلومتر با مرکزیت قم رسم کنید جمعیتی حدود ۲۵ میلیون نفر وجود دارد که با فاصله زمانی ۲ ساعت می‌تواند به قم سفر کند و این موضوع فرصتی را ایجاد نموده که در مناسبت‌های مختلف و تعطیلات کوتاه مدت قم میزبان جمعیت این چنینی باشد و عمدتاً هم کسانی که دنبال سفرهای کوتاه مدت هستند با توجه به شرایط اقتصادی قم را مقصد سفر خود قرار می‌دهند که البته لازم است متناظر با این جامعه هدف، امکانات و تسهیلات لازم فراهم شود.

معاون استاندار گفت: قم برای بسیاری یا مقصد سفرهای کوتاه است یا میزبان مسافرینی است که بین سفرشان به قم هم ورود می‌کنند و در واقع آن‌چنان که گفته شده میانگین مدت ماندگاری سفر در قم بین ۲ تا ۴ ساعت است و همیشه به‌دنبال این بوده‌ایم که این میزان ماندگاری را افزایش دهیم. البته در کنار برنامه ریزی برای افزایش میزان ماندگاری در قم باید شرایط را برای آن بخش از مسافرین که برای مدت کوتاه به قم سفر می‌کنند نیز فراهم نمود و فقط برای افزایش ماندگاری تمرکز نشود چراکه همان‌هایی هم که مدت کوتاه به قم سفر می‌کنند نیز می‌تواند برای توسعه و اقتصاد قم مفید باشند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/41714
اخبار مرتبط

نظرات شما