خطیب جمعه قم:

امنیت اصل و اساس سعادت یک جامعه است

خطیب جمعه قم گفت: امنیت اصل و اساس سعادت یک جامعه است و انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول در برابر جلوگیری از ایجاد ناامنی در جامعه که در واقع هم تعدی به حقوق اشخاص و خانواده‌ها و هم تجاوز به حقوق جامعه است محکم و قاطع باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه اول نمازجمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه یکی از اصول و قواعد در ارتباط با نوجوان و جوان شناخت دنیا آن‌ها است، اظهار داشت: بر اساس آیات و روایات همچنین بر اساس علم انسانی، استعدادهای ناب و ظرفیت‌های فراوانی در نوجوان و جوان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه جوان یک کپسول نیرو برای اقدام و حرکت است، بیان داشت: جوان و نوجوان از ویژگی‌های متعددی مانند ریسک‌پذیری، خلاقیت و ابتکار و... برخوردار است؛ علاوه بر این ویژگی‌ها، هر نوجوان و جوان ویژگی‌های فردی خود را هم دارد که برای تربیت و تعامل باید موردتوجه قرار بگیرد.
امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه یکی شرکت‌دادن جوانان و نوجوان در فعالیت‌ها از اصول در تعامل با آن‌ها است، افزود: یکی از ویژگی‌های نوجوان و جوان این است که علاقه‌ دارد در فعالیت‌های اجتماعی ظهور و بروز پیدا کند و مسئولیت بپذیرد.
خطیب جمعه قم در ادامه بیان داشت: اگر به این حس توجه نشود گروه‌های منحرف مختلفی آن‌ها را جذب می‌کنند و این امر را در اوایل انقلاب شاهد بودیم که منافقین آن‌ها جمع می‌کردند و در خانه تیمی به آن‌ها مسئولیت می‌دادند.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه مسیر کار و تلاش جوانان باید هموار باشد، افزود: جوان باید کار کند و مسیر کار و تلاش برای آن هموار باشد. برنامه‌های کشور و فرهنگ خانه و خانواده باید به گونه باشد که راه برای فعالیت و تلاش نوجوان و جوان باز باشد.
وی گفت: سپردن مسئولیت به نسل جوان هم برای جامعه مفید است و همراهی برای تربیت و نوجوان و جوان است؛ البته با این فرض که به‌درستی نقش سپرده شود و درست راهنمایی شوند.
امام‌جمعه قم اظهار داشت: نیروی جوانی نیرویی است که اگر یک‌بار در مسیر درست قرار بگیرد به‌گونه‌ای می‌شود که خداوند در پیش ملائک به این جوان مباهات می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: توجه به جوانان و مسئولیت دادن به آن‌ها در سیره پیامبر (ص) نیز وجود دارد و جوانان زیادی وجود دارند پیامبر (ص) آن‌ها را در جایگاه‌های مختلف مانند فرماندهی قرار دادند.
آیت‌الله اعرافی در خطبه‌ دوم نمازجمعه عنوان داشت: توجه به جلوگیری از ایجاد ناامنی در جامعه را به دستگاه‌های مسئول یادآوری می‌کنیم، متأسفانه در ایام اخیر تعدادی از نیروهای انتظامی در حمله اشرار به شهادت رسیدند همچنین جمع زیادی از مردم و نیروی انتظامی در آشوب‌ها به شهادت رسیدند.
وی با اشاره به اینکه امنیت اصل و اساس سعادت یک جامعه است، اظهار داشت: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول در برابر این نوع تعدی‌ها که در واقع هم تعدی به حقوق اشخاص و خانواده‌ها و هم تجاوز به حقوق جامعه است محکم و قاطع باشند و اقدامات درست و قاطع در برابر خدشه به امنیت اجتماعی اتخاذ کنند.
خطیب جمعه قم با اشاره به سالروز ۱۷ شهریور، گفت: ۱۷ شهریور یک نقطه عطف و سرنوشت‌ساز در روند انقلاب اسلامی بود. طرح رژیم شاهنشاهی این بود که با یک هجوم خشن، جوانان و جامعه را به وحشت بیندازند تا جامعه را از همراهی انقلاب و امام عقب بنشانند؛ اما به فضل الهی و شجاعت و دلیری ملت ایران، نقشه آن کشتار وسیع نقش‌برآب شد. در آن روز جوانان زیادی از دست دادیم و به شهادت رسیدند اما ۱۷ شهریور یک نقطه درخشان و برگ زرین در انقلاب اسلامی شد.
وی با اشاره به‌روز جهانی سوادآموزی بیان داشت: به فضل الهی آمار سواد ایران از ۴۰ تا ۵۰ درصد به بالای ۹۰ درصد رسیده است. امیدواریم راه سوادآموزی با همان نگاه جامعه و جهادی استمرار پیدا کند.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به راهپیمایی جهانی اربعین حسینی، اظهار داشت: پدیده و رویداد اربعین موردتوجه دوست و دشمن است و هم دشمنان بیرون و هم کوتاه‌فکران به ساحت نورانی اربعین جسارت می‌کنند؛ اما همه بدانند که اربعین یک رویداد آسمانی و عشق الهی است که امروز در عالم جریان‌ساز شده است.
وی گفت: اربعین رویدادی با بیش از ۲۰ میلیون شرکت‌کننده عاشق و شیدا است، اربعین رویدادی با سختی‌ها فراوان است که نظم، امنیت، اقتصاد و هزینه آن به مردم برمی‌گردد. اربعین رویدادی بین‌المللی است که روابط بین کشورها را تقویت می‌کند.
امام‌جمعه قم افزود: باید متفکران و صاحب‌نظران اجتماعی ویژگی‌های آن را بشناسند. این رویداد موج خروشان حسینی و عاشورای حسینی است. پیام این رویداد این است که اگر کنار هم باشید امت تمدن‌ساز خواهید بود.
وی بیان داشت: پیام اربعین حسینی به دشمنان این است که این امواج انسانی جهان اسلام و امواج بیداری و مقاومت در راه خدا استمرار پیدا خواهد کرد و به فضل الهی شما را شکست خواهد داد.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: از یک سو قرآن سوزی در اروپا آزاد و از طرف دیگر حجاب ممنوع می‌شود، از یک سو دفاع فلسطین و لبنان از خودشان ممنوع می‌شود و از طرف دیگر دخالت آمریکا در جنگ اوکراین و ارسال گلوله دارای اورانیوم تضعیف شده به اوکراین آزاد می‌شود؛ این‌ها دوگانگی‌هایی است که شاهد هستیم. مستکبرین عالم بدانند اربعین‌ها خواهد آمد و دماغ شما را به خاک خواهد رساند.

خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/45100
اخبار مرتبط

نظرات شما