افشاکنندگان فساد در یک قدمی حمایت قانونی

یکی از مهمترین مصوبات مجلس یازدهم در حمایت از گزارشگران فساد به مرحله نهایی خود و تبدیل شدن به قانون نزدیک می‌شود. اما این طرح چه جزئیاتی دارد و چه حمایت‌هایی از گزارشگران فساد می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  نمایندگان مجلس سه‌شنبه یک مورد ابهام باقیمانده شورای نگهبان در طرح حمایت از افشاگران فساد را هم اصلاح کردند. در صورت تایید شورای نگهبان این طرح تبدیل به قانون می‌شود. طرح یک فوریتی حمایت از گزارشگران فساد در ابتدا طرح حمایت مالی از افشاگران فساد نام داشت. این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی شد و ۲۷فروردین‌ماه۱۴۰۲ در قالب ۱۷ماده به تصویب مجلس یازدهم رسید.

چه چیزی افشاگری کنیم؟

طرح حمایت از گزارشگران فساد در مهمترین بخش‌های خود بر حمایت از افشاگران رشا، ارتشا و اختلاس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، اعمال نفوذ بر خلاف حق، تبانی در معاملات دولتی، اخذ پورسانت، تدلیس در معاملات دولتی، تحصیل مال از طرق نامشروع و غیره تمرکز داشته است.

چقدر پاداش افشاگری می‌گیریم؟

فرد گزارش‌دهنده فساد ۲درصد ارزش ریالی پرونده پاداش دریافت می‌کند. سقف پاداش در پرونده‌ها ۱۰میلیارد تومان برای اشخاص حقیقی و ۲۰میلیارد تومان برای اشخاص حقیقی خصوصی در نظر گرفته شده است.

همچنین اگر موضوع پرونده فاقد ارزش ریالی باشد، مقام قضایی با توجه به گستردگی فساد و میزان تاثیر گزارش در کشف آن برای گزارشگر پاداشی از مبلغ ۲میلیون تومان تا ۶میلیون تومان تعیین می‌کند.

همچنین از گزارشگر و افراد وابسته به آنها حمایت‌هایی همچون تعیین «وکیل معاضدتی» یا «هرگونه حمایتی که مقام قضایی برای حفظ امنیت جانی یا مالی یا شغلی لازم تشخیص دهد» صورت می‌گیرد.

چطور گزارش فساد دهیم؟

همچنین سازمان بازرسی کل کشور موظف است در صورت قانون شدن این طرح با همکاری نهادهای امنیتی نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد اقدام کند. اطلاعات این سایت البته محرمانه باقی می‌ماند و یکی از نهادهای امنیتی مانند دادستانی‌ها، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و فرماندهی انتظامی مسئول رسیدگی به گزارش ارسالی می‌شود.

گزارشگر چه زمانی بازخواست می‌شود؟

افشای علنی و یا انتشار علنی مفاد گزارش به‌وسیله گزارشگر در صورتی که منجر به اثبات فساد نشود جرم است و مرتکب به یکی از مجازات‌های درجه۶ و در صورتی که در سایر قوانین مجازات شدیدتری برای آن تعیین شده باشد به مجازات شدیدتر محکوم می‌شود. نمایندگان پیش از این در ماده۱۵طرح نوشته بودند که «هرگونه افشا و انتشار علنی مفاد گزارش به وسیله گزارشگر ممنوع است و در صورت ارتکاب مطابق قانون مجازات می‌شود.» شورای نگهبان این ماده از طرح را دارای ابهام دانسته بود.

مجازات درجه۶ در قانون مجازات اسلامی

مجازات‌های تعزیری در قانون مجازات اسلامی به ۸ درجه تقسیم شده‌اند که قاضی با توجه به شدت و کیفیت جرم ارتکابی یکی از این درجات را تعیین می کند. درجه اول این مجازات‌ها شدیدترین آنها هستند و در مراتب بعدی کاهش می‌یابند. در مجازات درجه۶ مواردی همچون حبس بین ۶ماه تا ۲سال، جزای نقدی بین ۲ تا ۸میلیون تومان، شلاق در جرائم منافی عفت، محرومیت از حقوق اجتماعی بین ۶ماه تا ۵سال، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی تا ۵سال و برخی موارد دیگر پیش‌بینی شده است.

چه کسانی نمی‌توانند از مصوبه استفاده کنند؟

نهادهای نظارتی، قضایی و امنیتی که حسب وظیفه مسئولیت کشف مفاسد را دارند نمی‌توانند از این مصوبه استفاده کنند. این طرح تنها شامل حال افراد حقیقی یا حقیقی خصوصی می‌شود.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45285
اخبار مرتبط

نظرات شما