رئیس واگنر:

واگنر ۱۰ تیر منحل می‌شود

رئیس گروه واگنر در تازه‌ترین پیام صوتی خود گفت که شورش دو روز پیش این گروه با هدف سرنگونی دولت روسیه نبوده و تنها به دلیل ظلمی بوده که علیه این گروه انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر روز دوشنبه گفت که نیروهای ما با وجود آنکه هیچ اقدام خصمانه‌ای انجام نداده بودند،هدف موشک و شلیک بالگرد قرار گرفتند.

وی که برای نخستین بار پس از پایان شورش دو روز پیش گروه واگنر، صحبت می‌کرد، در پیام صوتی ۱۱ دقیقه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، گفت: «هدف از اقدام ما جلوگیری از انحلال گروه واگنر و جلب توجه‌ها به موضوع بود».

پریگوژین اضافه کرد: «زمانی که فهمیدیم خون روس‌ها ریخته خواهد شد، تصمیم گرفتیم که به عقب بازگردیم».

رئیس گروه واگنر گفت: «هدف ما جلب توجه‌ها به تلاش‌ها برای انحلال گروه واگنر بوده و قصدی برای سرنگونی قدرت سیاسی کشور نداشتیم».

وی ادامه داد: «از آسیب رساندن به بالگردهای روسی که به ما حمله کردند متاسف هستیم و هدف ما سرنگونی قدرت سیاسی که به صورت قانونی انتخاب شده نبوده است».

پریگوژین اضافه کرد: «رئیس بلاروس دست یاری به سوی ما دراز کرد تا تمامی مشکلات در چارچوب قانونی حل شود».

وی افزود: «فقط می‌خواستیم افرادی که در جریان عملیات ویژه در اوکراین مرتکب اشتباه شدند، بازخواست شوند».

رئیس گروه واگنر گفت که تمامی نیروهای این گروه از امضای قرارداد با وزارت دفاع روسیه خودداری کرده‌اند و شورش دو روز پیش آنها به دلیل ظلمی بوده که علیه آنها انجام شده است. 

پریگوژین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تمامی فعالیت‌های گروه واگنر از روز نخست جولای (۱۰ تیرماه) متوقف خواهد شد.

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند. 

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43349
اخبار مرتبط

نظرات شما