گروسی:

توافق با ایران کند پیش می‌رود

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی در سوئد مدعی شد که توافق با ایران بسیار کند پیش می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی اتمی در اظهارات خود در موسسه امور بین‌الملل سوئد ادعا کرد: این تاسف‌آور است که به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که بتوانیم بگوییم در زمینه ایران همه امور خوب پیش می‌رود. اگرچه طرف‌ها اعلام نمی‌کنند که توافق هسته‌ای ایران که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، مرده است اما این توافق اکنون یک پوسته خالی است.

او مدعی شد: با این حال ایران اکنون غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد انجام می‌دهد. در ماه ژانویه ما شاهد غنی سازی ۸۴ درصد بودیم. هیچ‌کس هیچ تعهد و وظیفه‌ای را در این توافق انجام نمی‌دهد. ایران اورانیوم غنی سازی شده برای چندین بمب هسته‌ای جمع آوری کرده است، اما من باید تاکید کنم این کشور دارای سلاح هسته‌ای نیست. داشتن ظرفیت و داشتن یک بمب با یکدیگر متفاوت است و ما باید به این نکته توجه کنیم.

گروسی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مهم است که ما به نقطه‌ای برسیم که برنامه هسته‌ای ایران به ثبات برسد و ما سیستم دیپلماتیک داشته باشیم تا بتوانیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کنیم.

او بدون اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس گفت: تهران به بخشی از مسائل خواسته شده از سوی آژانس پاسخ نداده است و این نگران کننده است. این نگرانی‌ها بر نیاز به احیای یک سیستم یا توافق مانند برجام که جوابگوی ظرفیت ایران باشد، تاکید می‌کند. در ماه مارس با ایران به توافقی «نسبتا موفقیت‌آمیز» دست یافتیم. این توافق پیش می‌رود، اما «بسیار بسیار کند.»

مدیرکل آژانس بین المللی اتمی روز دوشنبه در حساب رسانه اجتماعی "ایکس" که قبلا با نام توییتر شناخته می‌شد، نوشت: عدم اشاعه، ایمنی و امنیت هسته‌ای در اوکراین، پادمان‌ها در ایران و تحولات کره شمالی از جمله موضوعات مهمی هستند که آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالانه روی آن‌ها کار می‌کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی ادعاها علیه ایران را بدون در نظر گرفتن بدعهدی طرف های غربی در توافق برجام تکرار می کند که ایران بارها آمادگی خود را برای همکاری با آژانس و بازگشت به برجام اعلام کرده است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/44900
اخبار مرتبط

نظرات شما