میانگین حقوق معلمان کمتر از ۳ میلیون تومان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی زرافشان معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های انتخاب وزیر اظهار کرد: سالهاست که جامعه فرهنگیان با مشکلات متعددی مواجه هستند و این در حالی بوده که آموزش و پرورش به عنوان محل تحول و توسعه کشور محسوب می‌شود.
 
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: وزرای متعددی برای ارتقای انگیزه و رفع مشکلات فرهنگیان وارد عمل شدند، اما سطح توقعات از آموزش و پرورش بالا بوده است، طبق سند تحول بنیادین  دانش آموزان باید مراتبی از حیات طیبه را بگذرانند.
 
زرافشان اظهار کرد: موضوع بازنشستگی فرهنگیان یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش با آن مواجه است،پاداش آن‌ها گاهی تا یک سال هم عقب می‌افتد، اما برای سایر بازنشستگان دستگاه‌های دیگر چنین شرایطی وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود، تصریح کرد: بخش سایر در بودجه آموزش و پرورش به حدی کم است که نمی‌تواند اهداف و برنامه‌های متعالی آموزش و پرورش را پاسخگو باشد.
 
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دکتر هاشمی وزیر سابق بهداشت به دلیل حمایت دولت و مجلس موفق بود و زمانی که امکانات قابل تأمین نبود دیگر ادامه نداد، بنابراین در آموزش و پرورش هم باید دولت و مجلس به این باور برسند که سلامت روح نسل آینده به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد.

دولت تخصیص بودجه برای بازنشستگان را قبول نکرده است

زرافشان تأکید کرد: در قانون برنامه ششم دولت موظف است تا برای بازنشستگان ردیفی اختصاص دهد، اما دولت آن را نپذیرفته است و تاکنون برای تأمین نیروی انسانی هم کسی از وزیر حمایت نکرده است.
 
وی با اشاره به اینکه در هر کشوری برای ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز ۲۵ هزار مدرسه وجود دارد، گفت: در کشور‌های همسایه شرایط اینگونه است.
 
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به موضوع حقوق معلمان هم اشاره و تصریح کرد: وقتی پزشکان در مناطق دور دست فعالیت می‌کنند حقوق آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما چرا برای معلمان مناطق محروم ما شرایط اینگونه نیست و میانگین دریافتی معلمان حتی کمتر از ۳ میلیون تومان است.
 
وی بیان کرد: لایحه وقتی به مجلس می‌رود تغییر چندانی در بودجه ایجاد نمی‌کند و باید فرآیند بودجه ریزی از اساس اصلاح شود.
 
زرافشان افزود: به نظر می‌رسد تغییر بودجه در سال ۹۹ شرایط بهتری داشته باشد چراکه در سال ۹۸ یک بار بودجه از مجلس به دولت رفت و برگشت خورد امسال جلساتی با رئیس مجلس برای تغییر نظام بودجه ریزی برگزار شده است و مجلس و دولت می‌توانند با رایزنی در این جلسات مشترک بودجه سال آینده آموزش و پرورش را بهتر در نظر بگیرند.
 
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: همواره باید به دنبال راه حل‌های بلند مدت برای حل مشکلات آموزش و پرورش باشیم و راه‌های کوتاه مدتی همچون طرح خرید خدمات آموزشی نمی‌تواند برای آموزش و پرورش مناسب باشد هرچند که معلمان خرید خدمات بسیار زحمت می‌کشند، اما اگر معلم‌ها از طریق دانشگاه فرهنگیان به مجموعه معلمان وارد شوند، صلاحیت حرفه‌ای بهتری خواهند داشت.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/10001
اخبار مرتبط

نظرات شما