رئیس موسسه فتوح:

شکست های اقتصادی نتیجه عدم حضور جدی و با برنامه ریزی شده در عرصه های اقتصادی است

رئیس موسسه فتوح با اشاره به اینکه ما فرمول حرکت تا هدف را در اقتصاد نداریم ، گفت:شکست های اقتصادی نتیجه عدم حضور جدی و با برنامه ریزی شده در عرصه های اقتصادی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام رهدار در میزگرد بررسی سبک زندگی اقتصادی مسلمانان که در دفتر خبرگزاری مهر با همکاری پایگاه های خبری قم فردا و قمنا برگزار شد اظهار داشت: در ابتدا باید بحث را اینگونه و با این سوال آغاز کنیم که اقتصاد در کمال و سعادت انسان مسلمان و جامعه اسلامی چه نقشی می تواند داشته باشد و سپس باید ببینم در پازل سبک زندگی اسلامی، اقتصاد کجا قرار دارد.
وی ادامه داد: باید ببینیم اقتصاد جزء و یا بُعد این پازل است؟ اگر جزء باشد با نبود این جزء کار و فعالیت ادامه دارد اما به سختی و اگر در قسمت بُعد باشد و در صورتی که نباشد هیچ یک از اجزا کار نخواهند کرد و فعالیت قطع می شود.
رئیس موسسه فتوح با اشاره به اینکه این جا این سوال پیش می آید که آیا اقتصاد جزء سبک زندگی اسلامی است و یا بُعد؟ بیان داشت: در تمام کتاب های دینی ما که دین را توضیح وشرح داده اند، قالبا اقتصاد ما به عنوان جزء یاد شده است و به عنوان حیات مسلمان و جامعه اسلامی توصیف شده است.
وی اضافه کرد: معنی قرار گرفتن در بُعد این است که در هر پروژه و فعالیت و کُنشی که مسلمانان می خواهند انجام دهند اقتصاد سهمی دارد، ممکن است در این کنش ها سهم اقتصاد محوری و یا کلان نباشد.
حجت الاسلام رهدار ادامه داد: ما در اینجا با یک اندام واره زیست اسلامی روبرو هستم وقتی به این اندام واره نگاه می کنیم اقتصاد را در سلول سلول این اندام وار می بینیم.
وی بیان داشت: آقای محمدرضا حکیم در 14جلد کتاب خود به روایت آورده است اقتصاد یک اصل است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم عنوان داشت: ما در مواجه با این مسئله یک روش شناسی غلطی داریم که همه آن هم نظری نیست. بنده چند ادعای کلان در خصوص سبک زیست اقتصادی دارم.
وی اضافه کرد:اول اینکه پارادایم قالب دین پژوهی به لحاظ تاریخی تحت تاثیر آموزه های تصوو قرار گرفته است که به اندازه کافی در تاریخ می توان برای آنها شواهد آورد؛ جریان تصوو یک نوع دین شناسی و دین پژوهی را به ارث گذاشته است که همان برای ما مبنا شده است به عبارت دیگری دنیایی که ما در آموزه های دینی خود به مردم توضیح می دهیم دنیای دین و قرآن نیست. دنیای قرآن آباد است.
حجت الاسلام رهدار بیان داشت: دنیای دین مزرعه است نه دشت؛ مزرعه یعنی یک جغرافیایی که در آن بذر، درخت، نشاط، آب،کار، محصول و ... داریم. حداقل بایسته است که دنیا مزرعه آخرت است.
وی خاطرنشان کرد: دینی که به ما می گوید دنیای شما باید مزرعه آخرت باشد این دین نمی تواند بگوید که بذر لازم را برای کاشت در این مزرعه را نمی دهم. دنیای قرآن وروایات با دنیای صوفیانه و دنیایی که امروز در بالای منابر و کتاب های اخلاق گفته می شود چیز دیگری است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: باور کلامی ما این است که اسلام یک دین جهانی است.جهانی بودن اسلام یک دلالت های عملی را برای ما به عنوان تکلیف به بار می آورد. نمی توان گفت که اسلام یک دین جهانی است اما مسلمانان جهانی فکر و عمل نکنند.
وی افزود: دلالت جهانی بودن اسلام کنش بین المللی مسلمانان است یعنی ما مکلف می شویم که اسلام را در قالب امکان ظهور در قامت جهان توصیف کنیم و کسی که می خواهد دین را در این قامت توصیف کند باید قم را جهان نبیند، ایران را جهان نبیند. این فرد باید جهان را دیده باشد.  امروز برای طلبه شهریه ای را قرار داده اند که طلبه نمی تواند واجب شرعی خود را انجام دهد.
حجت الاسلام رهدار بیان داشت: ثروت عالم و دنیا برای صالحان درست شده است. ما تفصیر غلطی می کنیم که در تمام تاریخ باید اهل حق بدبخت باشند. این که مسلمانان وارث نعمت های خداوند در پایان عالم هستند شکی نیست. ما خداوند را فقط خالق هستی نمی دانیم.خداوند را رب هستی می دانیم.
وی تاکید کرد: در طول تاریخ کسانی که از ثروت زیاد برخوردار بوده اند به انحراف کشیده شده اند. ثروت زیاد اخلاق انسان ها را تغییر می دهد. علم اخلاقی که برای این افراد درست کرده ایم افراد کوتوله را تحویل داده است. ما وقتی می گوییم که به این میزان باید دارا باشید باید جنبه هم ایجاد کنیم.
رئیس موسسه فتوح گفت: علم اخلاق ما از اخلاق یونانی تاثیر گرفته است نه از فقه؛  اخلاق یونایی وقتی در جامعه رواج پیاده می کند خروجی آن فرد کوتوله می شود و ما دیگر نمی تواند سلمان فارسی را تربیت کنیم که پول دار باشد ولی زاهد هم باشد یا امام و یا علمای بسیاری که پولدار بودند ولی زاهد هم بودند و جنبه استفاده از این ثروت را داشتند و به انحراف کشیده نشدند.
وی اضافه کرد: بایسته زندگی یک مسلمان این  گونه است که باید به اندازه ای از نظر مالی بالا باشد که بتواند از دین خداوند نگهداری کند. البته امروز علم اخلاق ما را به گونه ای تربیت کرده است که ما وقتی پول دار می شویم از راه اصلی منحرف می شویم.
حجت الاسلام رهدار با اشاره به اینکه علم اخلاق ما نتوانسته است انسان های بزرگ را تربیت کند، گفت: ما در تاریخ اپوزیسیون بوده ایم، در حاشیه قرار داشته ایم، تمام نظریه ها بقا بوده است نه پیشرفت؛ امروز هم در نظریه ها به فکر پیشرفت نیستیم فقط تلاش می کنیم برای بقا.
وی تصریح کرد: گزارش هایی که از دین به ما داده می شود به لحاظ نظریه غلط است و به لحاظ تاریخی هم گزینش های جانب دارانه است. ما همیشه به مردم آن وجه نداشته را گفته ایم.
استاد دانشگاه بیان داشت: اگر بخواهیم اقتصاد ما اقتصاد پیشرو و درست باشد باید نوع نگاه مان را به دین تغییر دهیم.
وی خاطرنشان کرد: چرا ما در بحث های نظامی در دنیا جزء کشورهای برتر هستیم و دنیا نمی تواند به ما زور بگوید چون ما در وسط صحنه بوده و هستیم و امروز در این عرصه تبدیل به مدعی شده ایم.
حجت الاسلام رهدار با اشاره به عرصه اقتصادی، گفت: چرا ما نمی توانیم انقلاب اقتصادی داشته باشیم چون اقتصادیون کشورما در وسط صحنه نیستند. چرا نمی توانیم دزد های اقتصادی را از بین ببریم چون در وسط صحنه حاضر نیستیم. ما در عرصه اقتصاد ورود نکرده ایم و چون نبودیم  قاعده را نمی دانیم.
وی عنوان داشت: دراین عرصه ابتدا عمل مقدم است. باید در عرصه اقتصادی در صحنه باشیم، وقتی در صحنه حاضر باشیم و معنی فقر، دزدی و... را بفهمیم حتما می توانیم بهترین راه حل را ارائه دهیم اما با پشت میزی نشینی نمی توانیم راه حل مناسبی ارائه دهیم.
رئیس موسسه فتوح با اشاره به اینکه ما فرمول حرکت تا هدف را نداریم ، گفت: ما تجربه اقتصادی نداریم و به همین دلیل نظریه اقتصادی نداریم و نمی توانیم نظریه ای هم درست کنیم.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/22838
اخبار مرتبط

نظرات شما