مصطفی برغوثی: انتفاضه مردمی فلسطین ادامه خواهد داشت

دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین تاکید کرد پس از توقف تجاوزات نظامی علیه غزه، انتفاضه مردمی ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، مصطفی برغوثی، دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین اظهار کرد: پس از توقف تجاوزات نظامی علیه غزه، انتفاضه مردمی ادامه خواهد داشت زیرا هدف آن پایان اشغالگری و از میان برداشتن نظام تبعیض نژادی است.

او افزود: گروه‌های مقاومت فلسطین طرف اساسی هرگونه آتش بس خواهند بود نه تشکیلات خودگردان.

مصطفی برغوثی درباره تحولات نوار غزه و آتش بس احتمالی گفت: مسیری که در برابر ماست، مبارزه برای ایجاد تحول در موازنه قدرت است که با انتفاضه مردمی، مقاومت و ایجاد پویش جهانی برای تحریم علیه اسرائیل ممکن خواهد شد.

او افزود: طرف فلسطینی برای آتش بس آمادگی دارد، اما آنکه برای رسیدن به آتش بس دست بالا دارد نتانیاهو و کابینه اوست. آتش بس زمانی ممکن است که اسرائیل به دو چیز پایبند باشد، اول پرهیز از برخورد با نمازگزاران فلسطینی و مسجد الاقصی و دیگری اینکه برخورد با اهالی شیخ جراح را که در خطر پاکسازی نژادی قرار دارند، رها کند.

برغوثی گفت: آنچه امروز در مناطق مختلف فلسطینی دیده می‌شود، انتفاضه‌ای مردمی است، انتفاضه‌ای که همه مردم فلسطین را با هم متحد کرده و این تحول بزرگی است. به همین دلیل حتی پس از توقف تجاوزات نظامی علیه غزه، یقین دارم که این انتفاضه مردمی ادامه خواهد داشت زیرا هدف آن پایان اشغالگری و از میان برداشتن نظام آپارتاید و تبعیض نژادی است.

برغوثی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود پیشنهاد آتش بسی که مصر داد پیشنهادی غیرمشروط است، آیا تشکیلات خودگردان می‌تواند با عقب نشینی از مواضعش در قبال تحولات منطقه شیخ جراح و مسجد الاقصی آتش بس را بپذیرد؟ گفت، چنین چیزی ممکن نیست، چون این موضوع ارتباطی به تشکیلات خودگردان ندارد بلکه به گروه‌های مقاومت مرتبط است که در حال حاضر برای دفاع از شرافت مردم فلسطین در حال مبارزه هستند. وحدت میدانی که با آغاز انتفاصه به دست آمده است می‌طلبد تا به سمت رهبری واحد و ملی حرکت کنیم و این رهبری، مرکزی برای اتخاذ تدابیر سیاسی و مبارزاتی باشد. البته این امر به این معنی نیست که مذاکرات با گروه‌های مقاومت خواهد بود بلکه این مذاکرات با وساطت مصر و دیگر کشور‌های بین المللی است و آن‌ها نیز با گروه‌های مقاومت در ارتباطند، چون می‌دانند گروه‌های مقاومت در میدان رویارویی با اشغالگران حضور دارند.

او اتفاقات اراضی اشغالی را انفجار مردمی خواند و با انتقاد ضمنی از مجری الحدث که شهدای فلسطینی را کشته شدگان فلسطینی خواند، گفت: ما در کرانه باختری شاهد درگیری و تنش در سیصد منطقه بوده ایم و این بی سابقه است، آنچه امروز در اراضی فلسطینی دیده می‌شود انتفاضه مردمی است.

دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین همچنین گفت: انتفاضه اول در گیر و دار توافقنامه اسلو گرفتار شد، اما امروز این انتفاضه می‌تواند موازنه قدرت را به هم بریزد. آخرین اتفاقی که باید در این زمینه رخ دهد افتادن در دام مذاکرات عقیم و بیهوده است، چون این مذاکرات افتادن در دام وقت کشی با هدف از میان برداشتن آثار مقاومت است. آنچه ما می‌خواهیم تغییر در موازنه قدرت قبل از افتادن در دام مذاکرات است. زیرا نباید در فضایی قرار بگیریم که مذاکرات جایگزین راه حل و روند سازش جایگزین صلح شود. فلسطینان به دنبال حقوق از دست رفته خویش هستند و قبل از آغاز هر نوع مذاکره ای، اسرائیل باید پایان اشغالگری را به رسمیت بشناسد و به تبعیضات نژادی پایان دهد یعنی مشابه آنچه که در آفریقای جنوبی رخ داد اتفاق بیفتد.

مصطفی برغوثی درباره اظهارات نتانیاهو درباره توافق طولانی مدت به جای آتش بس موقت گفت: با وجود کابینه راستگرای تندرو در اسرائیل صحبت از مذاکرات طولانی برای رسیدن به راه حل ریشه‌ای غیرممکن است، مسیری که در برابر ماست راه مبارزه برای ایجاد تحول در موازنه قدرت است و این امر با انتفاضه مردمی، مقاومت و پویش جهانی برای تحریم علیه اسرائیل به دست می‌آید.

او درباره مواضع غرب به ویژه آمریکا درباره اتفاقات فلسطین گفت: دولت‌هایی که امروز از حق اسرائیل برای دفاع از نفس می‌گویند، اما درباره حق فلسطینیان دم فرو بسته‌اند رفتار غیرقابل قبولی دارند. امروز پیگیری حقوق از دست رفته به هدف ملی و مردمی تبدیل شده و در همین زمینه پویشی برای تحریم آغاز شده است که حتی برای خود در میان یهودیان آمریکا یا در میان حزب دموکرات این کشور هم خریدارانی دارد. به نظر من در حال حاضر راه حمایت از مردم فلسطین و اجتناب از هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل در قطع ارتباط با تل آویو و تلاش برای بازخواست آنان به دلیل تداوم تجاوزات و برخورد‌های نژادپرستانه با مردم فلسطین است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26055
اخبار مرتبط

نظرات شما