توافق امنیتی-اقتصادی با ایران؛ طرح اتحادیه اروپا برای مقابله با طالبان ناپایدار

برخی رسانه‌ها از طرح اتحادیه اروپا برای توافق با همسایگان افغانستان از جمله ایران خبر دادند تا این نهاد بتواند حمایت خود را پس از تبدیل طالبان به نیروی ناپایدار افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از وبگاه العربی و طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی شبکه خبری بلومبرگ، دو کشور آلمان و فرانسه اقدام به ارائه پیشنهادی مبنی بر توافق اقتصادی و امنیتی اتحادیه اروپا با برخی همسایگان افغانستان از جمله؛ ایران، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان کرده اند.

براساس این ادعا، اتحادیه اروپا به دنبال توافقنامه‌ای است تا بتواند در صورت تبدیل طالبان به یک نیروی ناپایدار، حمایت خود را افزایش دهد.

در قسمتی از سند ادعایی بلومبرگ بر این موضوع تاکید شده است که؛ باید توجه ویژه‌ای به مشارکت احتمالی روسیه، چین و کشور‌های حوزه خلیج فارس شود.

گفته می‌شود، نام کشور‌هایی همچون نروژ، ترکیه، ایالات متحده و انگلیس به عنوان شرکای مالی در طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان به چشم می‌خورد.

این پیشنهادات با وزارتخانه‌های خارجه اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شده است و در پی آن ۴ موضوع مورد بررسی قرار گرفته است که، عبارتند از: امنیت و ثبات؛ شامل اقدامات ضد تروریسم، مهاجرت و جلوگیری از قاچاق انسان، حمایت بشردوستانه از افغانستان و همکاری و توسعه اقتصادی.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز چندی پیش خواستار ارسال پول به افغانستان شده است.

نگرانی‌هایی از سوی قدرت‌های جهانی پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان ایجاد شده است که امکان دارد این خلأ قدرت را چین یا روسیه پر کنند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/28632
اخبار مرتبط

نظرات شما