رئیس پژوهشکده زن و خانواده در گفتگو با قم فردا:

برنامه‌ریزان کشور باید فهم درستی از خانواده محوری داشته باشند

رئیس پژوهشکده زن و خانواده گفت: مشکل اصلی در فهم واژه خانواده محوری است، فهم کنونی برنامه‌ریزان کشور این است که من بنشینم یک سند سیاستی یا قانونی ناظر بر خانواده تدوین کنم و خانواده موضوع برنامه‌ریزی خاص من شود،

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به نگاه‌های موجود نسبت به خانواده اظهار داشت: گاهی نگاه ما به خانواده، مانند نگاهمان به گروه (زن، مرد، فرزند و ...) است و گاهی آن را مانند یک نهاد می‌بینیم. نهاد به بُعد اجتماعی و تاریخی خانواده توجه دارد. در خانواده صرفاً به این چند نفر اشاره نمی‌کنیم، بلکه خانواده از یک پشتوانه فرهنگی برخوردار است. خانواده در ایران‌، تبار تاریخی دارد. چرا دختر و پسر، بااینکه در جامعه، اداواطوار دخترانه و پسرانه جدید به خود می‌گیرند، ولی زمانی که وارد خانه و خانواده می‌شوند، بازهم درب روی همان پاشنه دیروز و پریروز می‌چرخد؛ علت این است که خانواده تبار دارد و نهاد است.
وی به موضوع خانواده محوری و تاکید رهبر انقلاب در این زمینه اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی در فهم واژه خانواده محوری است، فهم کنونی برنامه‌ریزان کشور این است که من بنشینم یک سند سیاستی یا قانونی ناظر بر خانواده تدوین کنم و خانواده موضوع برنامه‌ریزی خاص من شود،
زیبایی نژاد ادامه داد: ولی منظور ما این نبود. ما گفتیم مشکلاتی که در خانواده به وجود آمده، ناشی از برنامه‌ریزی‌های دولتی نبوده، بلکه ناشی از تحولات عام بود که به خانواده سرریز کرده است.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: سیاست‌گذاری خانواده یعنی این‌که خانواده چگونه زمان‌های اشتغال با زمان‌های مادری هماهنگ بشود تا به نفع خانواده باشد. روی این موضوعات در کشور ما فکر نشده، ولی ما می‌توانیم روی این موارد از تجربه‌های کشورهای دیگر استفاده کنیم. باید از خلاقیت‌های کارشناسان بهره برد؛ یعنی این موضوع باید مسئله شود پدر و مادر بشود تا بتوان خیلی از مشکلات را درست حل کرد.



انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/30360
اخبار مرتبط

نظرات شما