استاد و مدرس حوزه در گفتگو با قم فردا :

مشخصه‌ی بارز فتنه، فریب دادن مردم در محاسبات است/در فتنه88 برخی نتوانستند حق از باطل را تشخیص دهند

استاد و مدرس حوزه با اشاره به اینکه در فتنه88 برخی نتوانستند حق از باطل را تشخیص دهند و موجب آسیب به خود، دیگران و جامعه شدند، گفت: شکل‌گیری فتنه در هر زمانی محصول نفاق، دروغ، تهمت و... می‌باشد تا محاسبات جامعه برهم خورد و جماعتی را با اردوگاه دشمنان همراه کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا  ضمن اشاره به اهمیت نهم دی ماه در تاریخ ایران، اظهار داشت: نهم دیماه در تقویم انقلاب اسلامی، مقطعی معنادار و ماندگار است که جوهره‌ی دینی و میزان پایبندی مردم بصیر ایران به اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی را نمایان ساخت و نشان داد که حمایت و دلدادگی ملت مؤمن ایران به مکتب و مملکت، همان پویایی حضور در میدان‌های سرنوشت‌ساز در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و بلکه بیشتر از آن زمان را دارد.
وی ادامه داد:  از این‌رو اهمیت این روز مهم در ابعاد مختلف و رویدادهای پنهان و پیدای آن را می‌توان به عنوان تکلیفی ملی و انقلابی بررسی و روایتی زنده برای تمام نسل‌ها مخصوصاً نسل جوان ارائه کرد.
معرفت و بصیرت موجب نجات جامعه از شبهه‌ها و فتنه‌ها می‌شود
این استاد و مدرس حوزه علمیه بیان کرد: خط فعال شبهه‌انگیزی و فتنه‌گری در هر زمانی به بهانه‌ها و اغراض مختلف، در حال برنامه‌ریزی یا مقدمه‌سازی برای برافروختن آتش فتنه‌ها می‌باشند؛ این موضوع علاوه بر مطالعات تاریخی، دارای گونه‌های متفاوتی از شبهات و فتنه‌ها می‌باشد.
وی اضافه کرد: در حقیقت بزرگترین مانع در سیر مستقیم بشر، اغواگری هایی است که در قالب شبهه و فتنه خود را نشان می‌دهد، بنابراین در هر زمانی اینگونه رخدادها به شکل و شمائل جدیدی خود را نمایان می‌کند اما مهمترین عامل همراه انسان که از انحرافات و انحطاطات جلوگیری می‌کند دو عنصر «معرفت و بصیرت» است که با این دو، راه روشن و مقصد معلوم می‌شود.
حجت الاسلام بنیادی افزود:  این دو عامل اگر در جامعه‌ای رشد داشته باشد، آن جامعه ممتاز و مزین به بزرگترین سلاح در برابر فتنه‌های کور می‌باشد به همین دلیل معرفت‌آموزی و بصیرت افزایی دو رسالت مهم برای جامعه انقلابی است.

قانون‌گریزی، اخلال در نظم و وحدت جامعه و اختلال در مسیر انقلاب سه عامل محرّک در ایجاد فتنه سال ۱۳۸۸
وی ابراز داشت: هر چند به استناد آیات و روایات، بسیاری از عوامل فتنه‌گری در جامعه به امیال و خواسته‌های نفسانی برمی‌گردد اما نباید از مقاصد دشمنان در ایجاد فتنه، شیطنت و موج‌سواری آنان در فضای غلط و غبارآلود فتنه‌ها غافل بود؛ ایجاد هرج و مرج در جامعه، تلاش برای ناامن کردن جامعه و از همه مهمتر قانون‌گریزی، اخلال در نظم و وحدت جامعه و اختلال در سیر شتابان انقلاب اسلامی، نشان دادن چهره‌ای غیر واقعی از نظام و جامعه اسلامی ایران، تضعیف جایگاه قوی ایران در منطقه و جهان، نشان‌دهنده آن است که دشمنان خبیث، با برنامه‌ای حساب شده وارد میدان مقابله با اصل نظام اسلامی شده است که با تمام توان داخلی و خارجی و در فضای عینی و مجازی و با هماهنگی رسانه‌های معاند، هجمه‌ای سنگین‌ که تمام زوایای اقتدار مملکت را در بر می‌گرفت در مقطعی حساس، آغاز نموده‌اند.

مشخصه‌ی بارز فتنه، فریب دادن مردم در محاسبات است
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اساساً شکل‌گیری فتنه در هر زمانی محصول نفاق، دروغ، تهمت و... می‌باشد تا محاسبات جامعه برهم خورد و جماعتی را در اردوگاه دشمنان همراه کنند.
وی ادامه داد: آنچه که در فتنه سال ۱۳۸۸ مشاهده شد لغزیدن برخی و سقوط برخی دیگر بود و این همان نداشتن هوش و ذکاوت سیاسی در شناخت صحیح و تفکیک حقائق از غیر حقائق بلکه عدم تشخیص حق از باطل می‌باشد که سرنوشت خود و دیگران بلکه جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند.

نقش اساسیِ رهبری اسلامی در دفع اصل فتنه و رفع آثار فتنه‌
حجت الاسلام بنیادی  تاکید کرد: مهم‌ترین و مؤثرترین عامل در خنثی‌سازی و خاموش کردن آتش فتنه‌ها، رهبری جامعه اسلامی است که نه تنها در دفع فتنه بلکه در رفع آسیب‌ها و خسارت های ناشی از هزینه‌هایی است که فتنه‌گران برای جامعه ایجاد کرده‌اند.
وی ادامه داد: این مهم در دوران انقلاب اسلامی در وقایع مهم به صورت واضح و برجسته‌ای، تآثیر بی‌بدیل خود را نشان داده است و برای دوست و دشمن مشخص گردیده که «هوشیاری رهبری الهی و انتقال حقیقت وقایع به مردم جهت درک عمیق حوادث» عامل اصلی در خاموش ساختن فتنه‌ها می‌باشد.

ملت اسلامی ایران عقیده‌ای استوار و اعتماد و اطاعتی برآمده‌ی از ایمان به ولایت فقیه دارند
این مدرس حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: حماسه نهم دیماه هرچند حرکت طوفانی و خودجوش مردم غیور و انقلابی ایران بود ولی آنچه مهم بود، فهم عمیقِ تبیین و تحلیل رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای از حوادث و آثار مخرب فتنه از سوی مردم بود که سرآمد و نهایت  اطاعت‌ عملی آنان از ولی امر مسلمین را در مقابل چشم جهانیان قرار داد و این همان نعمت ولایت است که در مواقع سخت، جامعه را به سمت صلاح و عاقبت‌ نیک هدایت می‌نماید.
وی در پایان گفت:  چنانکه هر توطئه و فتنه‌ای دارای درس ها و عبرت‌هایی است، به همان اندازه رسالتی برای خواص در جهت تبیین و روایت درستِ زوایای حوادث و فتنه‌ها ایجاد می‌کند، که بسنده کردن به نقل حوادث بدون تحلیل روشنگرانه، نمی‌تواند اهمیت آنرا بیان کند و این وظیفه‌ای است برای نخبگان جامعه که شکل‌گیری و سیر فتنه‌ها را رصد کندوکاو کنند و آنرا برای نسل‌های آینده‌ساز کشور ترسیم نمایند.


گفتگو از حسین حیدری
انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/30389
اخبار مرتبط

نظرات شما