قم فردا گزارش می دهد؛

پیش از انقلاب یک ایستگاه آتش نشانی در قم وجود داشت/ شتاب چشمگیر آتش نشانی قم بعد از انقلاب

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امکانات و پرسنل آتش نشانی در قم افزایش یافت و به تعداد ۱۲ایستگاه رسید بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به قم این شتاب چشمگیر شد و تعداد ایستگاه های آتش نشانی در قم به عدد ۲۴رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اولین واحد آتش نشانی در سال ۱۳۴۰ شمسی در گوشه ای از ساختمان شهرداری قم با یک دستگاه شورلت و چهار نفر پرسنل از افراد شهرداری که در داخل یکی از اتاق های شهرداری اسکان داشتند شروع به کار نمود. در سال ۱۳۴۵ یک دستگاه خودرو ساخت کشور رومانی به مجموعه سازمان اضافه شد که در آن زمان بیشتر به شستشوی خیابانها ، معابر و .. فعالیت داشت و در کنار آن کار اطفاء را نیز انجام می داد. از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ دو دستگاه خودروی ۹۱۱ و یک دستگاه شورلت اهدائی به ناوگان خودروهای آتش نشانی قم اضافه شد که با افزوده شدن خودروها تعداد پرسنل هم فزونی یافت و آمار به ۱۲ نفر رسید.

با توجه به وجود بارگاه مقدس حضرت معصومه (س) در قم و تردد زوار محترم در این شهر و وجود هتل ها و مسافرخانه های متعدد در اطراف حرم مطهر و به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و سیل مهاجرت به این شهر مذهبی در ۱۳۵۹ یک ایستگاه آتش نشانی جنب ساختمان شهرداری در خیابان ارم احداث شد وبه نام ایستگاه مرکز لقب گرفت (در سال ۱۳۷۴ به منظور طرح زیباسازی اطراف حرم تخریب و به ابتدای ۴۵ متری عماریاسر منتقل شد) توسعه شهر قم به عنوان مرکز حوزه علمیه ایران موجب افزایش خودروهای آتش نشانی گردید به طوریکه از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ سه دستگاه بنز ۱۹۲۱ و یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه نیسان پیشرو خریداری شد. در سال ۱۳۶۷ ایستگاه دیگری پس از ۱۰ سال در میدان سعیدی احداث گردید.(در سال ۱۳۶۷ به منظور احداث فروشگاه رفاه به بلوار نواب با نام ایستگاه شماره یک منتقل گردید)

در سال۱۳۷۱ ایستگاه شماره دو در جنب کارگاه عمران و موتوری شهرداری واقع در بلوار امام موسی صدر افتتاح گردید که به علت نزدیک بودن به ایستگاه بلوار نواب در سال ۱۳۷۷ جمع آوری و به جنب ترمینال مسافربری منتقل شد.

در سال های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱تعداد ۲۰ نفر نیروی آتش نشان استخدام گردید. از سال ۱۳۷۱تا ۱۳۷۳یک دستگاه بنز ۲۶۳۵ فوماتیک ، سه دستگاه خودروی بنز ۱۹۲۱ ، یک دستگاه خودروی نردبان ۳۲ متری موریتا ، یک دستگاه ولوو آبده و دو دستگاه موتورسیکلت DT خریداری و به ناوگان آتش نشانی اضافه گردید. در سال ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ ایستگاه شماره سه در بلوار کشاورز و ایستگاه شماره چهار در میدان ولیعصر(عج) احداث گردید.

در سال ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ تعداد ۳۰ نفر نیروی آتش نشانی استخدام گردیدند. و در سال ۱۳۷۷ ایستگاه شماره شش واقع در میدان ایرانمرینوس احداث گردید. در سال ۱۳۷۸ دو دستگاه خودروی بنز ۹۱۱ و ۱۹۲۱ خریداری شد.

در سال ۱۳۸۰ یک دستگاه خودروی نردبان ۳۲ متری نامیانگ ، دو دستگاه خودروی بادسان و چهار دستگاه خودروی نیسان خریداری گردید .در سال ۱۳۸۱ سه ایستگاه آتش نشانی در بلوار کارگر ، خیابان امام و سی متری قائم احداث و تعداد چهل نفر نیروی آتش نشان استخدام شدند.

ازسال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۷ ایستگاههای بلوار پانزده خرداد ، ساختمان ایستگاه جدید الاحداث جنب ترمینال ، ایستگاه مسجد مقدس جمکران و ایستگاه منطقه شیخ آباد احداث و افتتاح گردید. 


در این سال ها تعدادی خودروی سبک و سنگین آتش نشانی شامل خودروهای میدلام ، بنز آکسور ۲۶۲۸ ، دنیس نجات ، بادسان ، ایسوزو و نیسان به ناوگان خودروها اضافه گردید. در سال ۱۳۸۷ تعداد سی و چهار نفر پرسنل آتش نشانی جذب سازمان شد.

حمید کریمی مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: بعد از سفر مقام معظم رهبری به قم ساخت  همزمان ۱۰ ایستگاه آتش نشانی در قم شروع شد قبل از سفر قم ۱۴ ایستگاه آتش نشانی داشت و اکنون ۲۴ ایستگاه فعال  در سه شیفت ۲۴ ساعته در سطح شهر جهت خدمت رسانی به مردم وجود دارد.

وی افزود : کلنگ زنی ایستگاه ۲۵ آتش نشانی قم یعنی ایستگاه مادر در بلوار پیامبر اعظم انجام شده و ساخت آن  شروع شده است،جانمایی ایستگاه آتش‌نشانی مادر در قم کارشناسی شده است، چرا که بلوار پیامبر اعظم(ص) دارای مرکزیت است و در مسیر به شرق و غرب و شمال و جنوب استان دسترسی وجود دارد.

کریمی بیان داشت: در حال حاضر ۵۲۲ آتش نشان عملیاتی و ستادی در شهر قم مشغول خدمات رسانی هستند، ۹۶ دستگاه خودروی عملیاتی سبک، نیمه سنگین، سنگین و پشتیبان و نردبان های بلند مرتبه از جمله تجهیزات آتش نشانی در قم است.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اضافه کرد : ۱۲ خودروی ستادی و بیش از ۲۰ موتورسیکلت ستادی و عملیاتی جهت خدمت رسانی به شهروندان قم فعال هستند.

وی ادامه داد: بسته به نیاز شهر قم درخواست های را برای اضافه شدن تجهیزات از مسیولان انجام دادیم و پیگیری خواهیم کرد تا ان شاالله بتوانیم امکانات به روز و پیشرفته ای را برای خدمت به مردم قم جذب کنیم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/31309
اخبار مرتبط

نظرات شما